handdator

Visa fullständig version : Bokade precis

Getty
2009-07-09, 20:23
För bara några minuter sen bokade jag en resa till Kolimbari på Kreta i två veckor. Jag har läst en hel del om "byn" och det mesta är negativt. Jag tror ju att med rätt resesällskap kan man ha trevligt var man än ärflabb_flab. Trots det skulle jag vilja att någon som varit där och gillat stället berättar lite om Kolimbari. Varken min man eller jag är typen som hyr bil för att utforska en ö, så vi kommer nog stanna i "byn" våra två veckor på Kreta.

//Ingela

wilda
2009-07-10, 07:09
Jag har aldrig bott i Kolimbari, men passerat många gånger och har alltid tänkt att jag ska bo där någon gång.

Det är en sömnig liten by. Känns avlägsen de andra (i min mening fula o rätt jobbiga) byarna längs med kusten väster om Chania.

Om ni gillar lugn o ro, god mat, avslappnad atmosfär, mycket greker... så tror jag valet är rätt. Dock är ju inte stranden topp. Och det blir rätt lätt höga vågor pga bukten byn ligger i.

MEN. Ni kan ju inte stanna i byn i två veckor. Liiite utflykter borde ni göra. När ni bor så långt väster ut, tycker jag ni ska hyra bil och åka till Falassarna och kanske Elafonissi - för att få underbara stränder. Åk lite i bergen och besök några av de små samhällen som finns där. Det behöver ju inte ta många dagar i anspråk av er semester, men ger så mycket mer!

(Jag har aldrig sett Gramvoussa, men det ska ju också vara en underbart vacker liten ö med fantastiska stränder)

Hoppas ni får det jätteskönt!!

/anna

Lotti
2009-07-10, 10:08
Jag har själv aldrig bott i er by, brukar bo i Platanias. Jag tycker absolut att ni ska ta er in till Chania det är en trevlig stad men flera bra tavernor och uteserveringar. Bara sätta sig vid hamnen och titta på folk tycker jag personligen är en höjdare. Hurvida det är med bussförbibdelser från er by vet jag inte men det finns ju bilar att hyra.
Ha en riktigt skön trevlig semester.
klapp_klap

Getty
2009-07-10, 10:18
Tack för svaret. Lustigt nog diskuterade vi för första gången att kanske hyra en bil några dagar. Hotellet har egen bil- och cykeluthyrning, så vi kommer förmodligen göra som du skrev.

Det här kommer bli vår tredje resa till Kreta, men de två förra gångerna var vi bara där en vecka och det var inga problem att vara på samma ställe hela tiden. Men precis som du säger, vi ska nog inte stanna i "byn" hela tiden, vi måste ju se vad Kreta har att erbjuda mer än bara hotellområdenflabb_flab.

//Ingela

Getty
2009-07-10, 10:26
Tack även till Lotti. Chania är mysigt. Där har vi faktiskt varit vid våra två tidigare besök på ön. Att strosa omkring inne i saluhalen är jättemysigt tycker jag, även att bara sitta ner och titta på människor är härligt_B-anana. Så nog blir det en resa in till Chania under våra två veckor. Jag var kanske lite otydlig förut, men vi är inte dem som gärna hyr bil och utforskar öar, men en taxifärd in till stan gör vi gärna. Hoppas vi får smak för att se lite mer, och fortsätter med det på våra kommande resor.

//Ingela

wilda
2009-07-10, 11:34
När ska ni åka?

Vore trevligt att få en liten rapport efteråt (eller kanske ett resebrev??)

:)

Getty
2009-07-10, 12:10
Vi åker den 30 Juli, och självklart får ni en rapport när jag kommer hem. Resebrev tror jag inte, jag är inget vidare på att skriva resebrev (tror jag).

//Ingela

Lotti
2009-07-10, 14:46
Ärligt talat så är inte jag hellr den typen som måste runt och utforska alla öar. Låter ju jätteskönt att bara slappa det får man göra.;)

Det lät bara lite lång tid att vara på hotellet hela tiden utan att flytta på sig. Nu längtar jag verkligen till vår resa i september då ska jag till Platanias igen. Regnet öser ner här i Skåne idag.
Ser framemot en rapport när ni kommer hem.

bye_bye

Getty
2009-07-10, 15:07
Ja, det ska bli så härligt att "bara" slappa i två veckor. Men som sagt, vi gör nog lite fler utflyckter i år än vad vi brukar göra (det är vad jag säger nu, får se hur det blir när vi väl är på plats).flabb_flabflabb_flabAng_elx Ser verkligen fram emot denna semester och kommer dela med mig av mina erfarenheter när jag kommer hem.

//Ingela

Getty
2009-08-14, 13:27
Hemma igen från den lugna byn Kolimbari, eller rättare sagt Rapaniana som vi bodde i cirka 2 km därifrån. Ja, vad säger man, ett fantastiskt hotell med jättebra mat. En underbar semester om man vill ha lugnet, och det passade oss utmärkt.

Men som sagt, det fanns "ingenting" i närheten förutom några få minimarkets och någon enstaka restaurang. Vi gick väldigt mycket i och omkring området, men det var inte så mycket att se. Havet var så gott som obadbart eftersom det blåste väldigt mycket med stora vågor under hela vår tvåveckorsperiod och så var stranden inte den bästa heller.

Nu låter jag kanske negativ, men det är jag absolut inte. Vi har haft en fantastisk semester och eftersom vi är poolmänniskor gjorde det inget att stranden var som den var. Vi hade även halvpension på hotellet och vi var glatt överaskade av maten, och vi insåg att även det var bra med tanke på det lilla utbud av restauranger som fanns.

Vi har haft det helt underbart_B-anana, och längtar redan tillbaka.

//Ingela

Lotti
2009-08-14, 17:27
Kul att höra att det blev så bra. flabb_flabHemma igen från den lugna byn Kolimbari, eller rättare sagt Rapaniana som vi bodde i cirka 2 km därifrån. Ja, vad säger man, ett fantastiskt hotell med jättebra mat. En underbar semester om man vill ha lugnet, och det passade oss utmärkt.

Men som sagt, det fanns "ingenting" i närheten förutom några få minimarkets och någon enstaka restaurang. Vi gick väldigt mycket i och omkring området, men det var inte så mycket att se. Havet var så gott som obadbart eftersom det blåste väldigt mycket med stora vågor under hela vår tvåveckorsperiod och så var stranden inte den bästa heller.

Nu låter jag kanske negativ, men det är jag absolut inte. Vi har haft en fantastisk semester och eftersom vi är poolmänniskor gjorde det inget att stranden var som den var. Vi hade även halvpension på hotellet och vi var glatt överaskade av maten, och vi insåg att även det var bra med tanke på det lilla utbud av restauranger som fanns.

Vi har haft det helt underbart_B-anana, och längtar redan tillbaka.

//Ingela