handdator

Visa fullständig version : Oktobervecka med 3-åring. Vart ska vi åka?


mava
2009-07-08, 10:06
Hej, tacksam för resmålstips för vår oktoberresa (i början eller mitten av oktober). Tidigare har vi öluffat etc i grekland, men nu åker vi med en treåring mest för att slappa, bada i varmt vatten, sola och äta god mat i en vecka. Jag är också gravid o är nog glad om vi kan gå till de flesta ställen, utan att åka i varm buss/taxi.

Har ni några tips i den härliga grekiska övärlden? Vi vill bo på ett riktigt bra hotell på stranden (långgrund), med pool och antingen med all inclusive/halvpension eller i ett område med lättillgängliga och bra restauranger. /Är bortskämda på våra resor med både boende och mat)

Eftersom vi inte planerar att "uppleva" jättemycket har vi inte så stora krav på omgivningarna, men det får ju gärna vara Grekland och inte ett Sverige i Medelhavet... Eftersom vi bara är borta en vecka är det ett plus om resan inte tar jättelång extratid med transfers, långa båtturer etc.
Tack!

lehi
2009-07-08, 10:51
Hej!
Då skulle jag tipsa om Thassos och hotel Ilio Mare.
Helt underbart, fint hotell samt barnvänligt.Pool finns och det är bara ett
stenkast ner till stranden och havet!
Jag besökte detta hotell en vecka i juni och stortrivdes.
Målet med min vecka var bara " avkoppling ". Det visade sig vara det ultimata stället för att varva ner på.
Lite osäker på hurudant vädret är på Thassos i oktober? Men i annat fall, här blir ni säkert nöjda.
Både Airtours samt Apollo har detta hotell i sitt utbud.Vi hade halvpension
och det var toppen mat på hotellet.Både morgonmålet samt middagen.
/Lena

solsol
2009-07-08, 11:16
Været KAN jo være litt ustabilt i begynnelsen/midten av oktober i Hellas, men selvsagt kan dere like gjerne få flott vær på den årstiden. :rolleyes:
Kanskje Makrigialos på Kreta's sørkyst er et alternativ ? Ving har jo et bra anlegg nesten rett på stranda der. Sørlige Kreta kan vel også være mer "værsikkert" enn nordkysten eks. Chaniakysten på den årstiden.
Om dere ikke er HELT avhengige av å dra til Hellas - hva med Kypros ? Det er jo LITT gresk det også, og solsikkert og varmt til langt ut på høsten - vi har vært der flere ganger i oktober og hatt stort sett fint vær.
God tur iallefall, hvorhen dere enn velger å dra bye_bye

Margaretha
2009-07-09, 16:23
I oktober skulle jag välja Rhodos som ju är väldigt solsäkert även hela oktober månad. Vi är alltid på Rhodos i oktober och brukar åka hem i slutet av månaden och har alltid fint väder,
och dessutom är vattnet helt underbart då. Det finns ju så mycket att välja på där och sen är ni ju på plats på en gång utan några båtresor när Ni bara har en vecka.

Margaretha

anoula
2009-07-09, 16:35
Rhodos utan tvekan. Solsäkert och jättevarmt långt in i oktober. Du har mängder med hotell att välja mellan, både i stan och utanför.

NewAnn
2009-07-09, 18:35
Kreta eller Rhodos är väll de öar du har störst chans till soligt väder i, i oktober.
Mvh Ann

mava
2009-08-13, 16:07
Tack så mycket för era tips. Ska kolla med resebyråerna vad som finns kvar, men det lutar nog åt Södra Kreta, Rhodos eller kanske Cypern som iof ingen riktigt rekommenderade.
Någon särskild del av Rhodos som ska vara bra med barn? Har bara bott i närheten av Rhodos stad, för länge sedan.

Marianne
2009-08-14, 00:14
I oktober skulle jag välja antingen Rhodos eller Kreta, gärna södra Kreta.
På Rhodos skulle jag titta efter något i Pefkos.