handdator

Visa fullständig version : längtan....


myssa
2005-09-20, 22:00
hjälp vad ska man göra då man håller på att längta ihjäl sig efter kreta.
finns det någon som har några bra tips??
ni vet då det sliter i hjärtat och man klättrar uppåt väggarna.
och man har ingen möjlighet att åka nu.
jag trodde i min fantasi att jag skulle känna mig lite mättad efter 6 v denna sommar men det blev bara värre.
och ikväll är det maxat.
lyssnar på grekisk musik varje morgon innan jobbet och då nästan gråter jag mellan tuggorna.:(
ska nu på lördag ta en hel grekisk middag för mina bästa vänner med tirapita,manitaria a la crema,oliver,tatziki m grekiskt bröd.graviera,misitra, därefter stifado,mina finaste grekiska viner och en och annan ouzo därtill och titta på mina 300 bilder från alla fina ställen på kreta.
ååååå vad jag längtar tillbaka.....myssa.....;)

babsan
2005-09-21, 00:03
Jag känner exakt som du, fast min längtan går till Santorini :) . Kände likadant för ett år sedan också. O då som nu, var det 8 till 9 månader kvar till nästa resa snyft_drop . Men när man väl var framme i maj, så hade månaderna gått ganska fort ändå ;) . Jag och min väninna ältar om och om igen, vad vi upplevde och var med om och tittar på alla korten förstårs flabb_flab .

Barbro

91kg
2005-09-21, 09:00
Längtan, det är bara förnamnet!

Jag tycker att när man kommit hem därifrån och fått framkallat korten och kollat att allt är ok med hus och så,då börjar det suga igen.:rolleyes:

Eftersom inte tanten är så glad för att resa som jag så är det lite jobbigt ibland, men snart så far vi - jag och tösen.;)

Jo vi tyckte att hon skött skolgången (högstadiet)så bra och hade lovat henne något fint,

Så det blir en resa med sin far, men Kreta ville hon inte åka till för där har jag ju varit 2ggr förut.

Hon skall få bestämma vart vi åker och kom med ett förslag om Egypten och pyramiderna, men samtliga flyg från Landvetter sägs vara inställda resten av året, så vi får väl se vart det bär av?

Ni tjejer kanske har något bra tips om hur man får tanten att vilja åka till Kreta oftare, själv så skulle jag kunna tänka mig minst 1gång/år.:confused:

Mvh!

wilda
2005-09-21, 10:27
Ja du, 91kg, jag vet inte hur man gör för att få partnern med sig oftare.

Själv har jag bara haft 2 veckor i Grekland i år. I juni!... känns som förra året.
Och pojkvännen kan inte förstå att jag längtar o längtar och inte kan tänka på mycket annat än att planera nästa resa, när den nu kan bli.

För... varför ska vi åka till Grekland igen? (hm...)

Varför har man ingen i sin närhet som kan förstå denna längtan som plågar magen o hjärtat så mycket???

Och vad ska man göra åt den?? (att gå in varje dag och kolla priserna på sistaminuten-biljetterna hjälper inte alls har jag märkt... :( )

91kg
2005-09-21, 10:56
Ja att kolla sista minuten och lite foton är ju allt en tröst, men kortvarig.

Har man dessutom fått vara med om lite roliga och spännande upplevelser på sina tidigare resor, så borde ju det locka.

Det kan vara så att det är bilturerna på getstigarna som gjort att hon inte vågar erkänna.:)

Mvh!

Elisabet
2005-09-21, 11:14
Vi människor är ju, tack och lov, alla olika och även om man inte kan förstå att någon inte vill åka dit man själv ständigt längtar, så är det något som man måste lära sig respektera. Jag känner många som inte alls trivs med varken värmen, vattnet, naturen, maten och mycket annat i Grekland - både sådana som reser mycket till andra länder och sådana som reser mindre ofta eller inte reser alls.
Att försöka bortförklara det till exempel med att de skulle ha blivit skrämda eller annat, är för mig ett respektlöst sätt att se på den de är.

Jag har själv (och har haft) familjemedlemmar som inte vill resa till Grekland och det är bara att gilla läget. Antingen åker jag ensam eller med någon annan - eller inte alls!

91kg
2005-09-21, 11:56
Elisabet, du har nog missförstått det hela?

Du skriver om att det är ett respektlöst sätt detta med bilen.
Om du tolkat den raden riktigt, så var det på skoj och jag avslutade även meningen med en:) .

Vad gäller det andra så är hon glad för värme,natur och maten, så de flesta förutsättningarna finns där.

En annan sak är ju att ge och ta - kompromissa ibland;)

Mvh!

Elisabet
2005-09-21, 12:07
Elisabet, du har nog missförstått det hela?

Du skriver om att det är ett respektlöst sätt detta med bilen.
Om du tolkat den raden riktigt, så var det på skoj och jag avslutade även meningen med en:) .

Vad gäller det andra så är hon glad för värme,natur och maten, så de flesta förutsättningarna finns där.

En annan sak är ju att ge och ta - kompromissa ibland;)

Mvh!Ja, jag såg inte riktigt skojet i det med bilen, och jag ser nu att det kanske verkar som om jag var mer kritisk än jag är. Men tanken att man helt enkelt måste acceptera att alla faktiskt inte vill resa till Grekland - och att det är bättre att försöka hitta andra lösningar än att försöka förmå den som inte vill resa dit, att följa - det var bara det jag ville säga.

Myssa som har startat den här tråden är den som VERKLIGEN vet vad det vill säga när partnern tycker att annat är roligare och viktigare att uppleva än att åka till Kreta, något som hon också berättade lite om i en annan tråd i somras.
Jag högaktar dem för att de funnit en lösning som de båda känner sig tillfreds med - även om hon självklart allra helst skulle vilja dela sina reseupplevelser med honom!

wilda
2005-09-21, 13:03
Å andra sidan kan vi ju vara väldigt tacksamma att alla inte delar vår kärlek o längtan till Grekland. Ibland är det allt för mycket svenskar där ändå... :o

Och visst kan det vara lite trist att inte ha någon i närheten som jag kan längta med eller resa med. Men jag är iallafall oerhört tacksam att jag upptäckt pärlan Grekland och mina smultronställen där, dit jag kan åka och läka min själ efter en mörk och lång vinter :)

myssa
2005-09-21, 20:35
jo elisabet
jag vet vad det är att inte ha samma längtan.
av mina 6 v var min make med 1v.
sen gillar inte han grekisk musik tyvärr :( därav spelandet på morgonen då han åkt.på jobbet är det inte tal om att sätta på grekiskt.men jag fick trådlösa lurar då jag fyllde år som löser familje friden.
men visst helst av allt vill man ju dela sina intressen med den man lever ihop med, men vi är ju olika som sagt.
jag måste erkänna att jag redan bokat 6 nya veckor -06 :) :)
men hur i himmelen ska denna vinter passera??
tur vi har kalimera där vi får lufta våra tankar.
för här runt omkring mig är det ingen som vill höra på.
föresten så är inte santorini heller dumt att längta efter.
där om någonstans kan man fota otroliga bilder.
och du 91kg det är inte lätt att övertala någon att följa med då dom inte riktigt känner för det.
kram...myssa

Lisa
2005-09-23, 20:38
Ja vet vad längtan innebär, maj känns långt bortsnyft_drop

Tar alltså en liten trip till Aten för att fylla det grekiska begäret:D
Åker ofta själv då få förstår mitt Kreta behov;)

Lisa

myssa
2005-09-23, 22:49
hej
när åker du till aten??
tur att det fins dom som vet hur det är......
kram ....myssa.....

Elisabet
2005-09-26, 13:18
..på jobbet är det inte tal om att sätta på grekiskt...Har du testat? Tänk om det är världens affärsidé och skulle locka kunder från hela Norden :) ;)

Wardakis
2005-09-26, 14:19
Du har så rätt, man tröttnar aldrig på Kreta. Jag har varit 3 gånger redan i år och brukar klättra efter väggarna när jag varit i Sverige 3 veckor. Jag har sån tur att jag åker dit 6 månader från november i år men inte blir man "mätt" på Kreta för det. I maj nästa år kommer jag säkert att längta dit igen.

Gunilla

myssa
2005-09-27, 22:11
hej
menar du att du kommer att bo där över vintern??
i så fall vill jag höra senare om hur du upplevde detta.
kanske du kan skriva en tråd eller två under tiden du är där??
kram...myssa...

Martin_skåne
2005-09-28, 08:05
Hej på Er.

Satt i bilen på väg till jobbet nu på morgonen då dom spelade nån gammal låt med Antique på radion. Det var som om det högg till i magen av längtan till Grekland och då mest till Kreta........ Var på väg att passera jobbet, köra till Kastrup och sätta mig på första bästa flyg till Aten och därifrån vidare....................
Härda ut alla Greklandsvänner. Det kommer en sommar igen.........klapp_klap



Mera Grekland åt folket.

Athanasia
2005-09-28, 08:23
Jo det är sant,men ibland kan det kännas så väldigt långt till nästa sommar/vår.Men som det brukar sägas den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge.(eller är det alltid..:confused: )

Ia
2005-09-29, 22:46
Hvorfor vente til sommeren...:D
Nå skal jeg bare ta en liten "høneblund" før jeg og ungene setter meg i bilen, med Gresk musikk i spilleren på full guffe, på vei til Gardemoen for å rekke flyet som går til Chania kl. 06.40....
10 dagers høstferie, vet ikke riktig hvor ennu, men det finner vi ut i morgen formiddag med bena godt plantet på Gresk jord flabb_flab

Bilettene ble lagt ut til salgs, men ingen ville ha dem, ja så da reiser vi i alikevel_B-anana


Er spent på vær og tempratur, men det er vel bedere enn her i allefall..

Ia

Barbro
2005-10-03, 21:00
Ibland fixar jag inte denna vänta, lyckligtvis längtar min reskompis lika mycket. Var på Milos i juni -toppen. Nu åker vi en vecka till Kreta den 8/10. Lägger inte pengar på mycket här hemma för att kunna åka till Grekland lite oftare.

Jag ska hälsa Kreta från er alla (och jag vill inte göra er avundsjuka, jag tycjker bara det är så urskönt att få resa nu så jag vill berätta det för alla).
Barbro

myssa
2005-10-03, 23:19
hej barbro
jo ta och hälsa från oss alla kreta fantaster.
jag hoppas ni får en fin semester.
skulle vilja åka varje månad och sätta hela min lön på resor men jag kan inte få ledigt tyvärr :(
inte en ynka liten vecka till under resten av detta år.
så jag får vänta och vänta och vänta....
kram myssa...