handdator

Visa fullständig version : Starta cafe i grekland!


voyniq
2009-07-07, 12:42
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet något om att starta cafe i grekland?
Hur man ska gå tillväga, vad man ska tänka på och vad man bör ha sen innan?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Arne
2009-07-07, 13:55
På öarna torde du ej bli särdeles populär om avsikten är att öppna café i konkurrens med öborna som äro helt beroende av sin näring för att försörjning erhålla.

Är det därtill så att du endast har för avsikt att skumma grädden, dvs hålla öppet endast under säsong, då kan du ej räkna med att lokalbefolkningen står och hurrar för dylik etablering.

Vi må nogsamt betänka att många näringsidkare på öarna har det svårt med sin försörjning.

Varför icke öppna café här hemma??

Arne

Wardakis
2009-07-07, 14:33
En bekant till mej öppnade ett café för några år sedan. Det krävdes tillstånd från 6 olika myndigheter och tog ungefär ett halvår innan allt var klart.
Gunilla

MonkanS
2009-07-07, 16:11
Det finns ett svenskt café i Rethymnon "Sveas konditori & Catering". Du kanske kan ta kontakt med de två svenska tjejer som har det och fråga om lite saker. Vi besökte deras cafe förra sommaren då vi var i Rethymnon och de berättade en del om sitt cafe och hur det är att bo där. Titta in på deras hemsida så kan du läsa lite om vad de har satsat på och hur de jobbat upp sin rörelse.

//Monica S

Ante
2009-07-07, 18:54
Lycka till med ditt Caféstartande i Grekland!
Grekland är med i EU och med allt vad det innebär i bidrag och dylikt så borde det förenkla även för dem som vill arbeta och starta verksamhet i EU-länder!!!

Så all lycka i ditt kreativa och roliag äventyr klapp_klap

Ante

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet något om att starta cafe i grekland?
Hur man ska gå tillväga, vad man ska tänka på och vad man bör ha sen innan?
Tacksam för all hjälp jag kan få!

voyniq
2009-07-07, 19:01
Anledningen att jag vill starta i grekland och inte i sverige är att jag vill flytta dit.

anoula
2009-07-07, 20:12
Det finns mängder av helt eller delvis svenskägda verksamheter på öarna. Det är bara att köra hårt, men var beredd på massiv byråkrati och andra svårigheter du kanske inte skulle stöta på i Sverige.
Men friskt vågat är hälften vunnet! Lycka till!

Janérik
2009-07-07, 22:48
Det finns ett svenskt café i Rethymnon "Sveas konditori & Catering". Du kanske kan ta kontakt med de två svenska tjejer som har det och fråga om lite saker. Vi besökte deras cafe förra sommaren då vi var i Rethymnon och de berättade en del om sitt cafe och hur det är att bo där. Titta in på deras hemsida så kan du läsa lite om vad de har satsat på och hur de jobbat upp sin rörelse.

//Monica S

Sveas Cafe har jag sett till salu på någon sida, kan ju vara ett enkelt men dyrt sätt att komma iång.

Mvh Janérik

Eva L
2009-07-07, 23:08
Tror det är enklare på större platser. På Amorgos öppnade några engelsmän ett jättetrevlig bar som hette Rebecca för ett antal år sedan. Verkligen mysigt och välskött ställe. De blev rejäljt förföljda av ilskna konkurrenter och hade probelam med fastighetsägaren och blev därför tvugna att stänga igen. Det blev en rättslig process och de tilldömdes skadestånd i grekisk domstol men då var skadan redan skedd. Vet att de öppnade ett nytt ställe på Paros men jag har inte haft någon kontakt sen dess.

Eva