handdator

Visa fullständig version : Kalamata....?


puttelino
2009-07-05, 18:48
Hej

Undrar lite om hur det är i Kalamata och dess omgivningar nu.
Vet att en hel del svenskar köpte hus mm där och det byggdes en flygplats,men hur är det idag och speciellt då efter bränderna som var 2007?
Skulle vilja åka runt på peloponnesos och undrar skall man vänta eller hur är det där nu?
Finns det något flyg dit alls nu?

Har varit en del på andra sidan,Sofiko,Napflion mm,men vill utforska mera:)

Så,finns det någon med färsk info så tar jag gärna emot det.....

anneli56
2009-07-26, 17:45
Här på Peloponnesos och i Kalamata trakterna är det väldigt fint och grönskande. Fina stränder, mysiga små byar och här kan du uppleva än det originella grekland. För min del tror jag inte enbart var bränderna som gjorde att turismen från Skandinavien minskade. Charterresorna avslutades bara efter en säsong. Brinna kan ju överallt, det brinner i Spanien och flera ställen i Europa. Vi har haft en storbrand i ett dygn nu, helikoptrar och flygplan har flugit rakt över vårt hus för att tanka vatten i havet.
Det finns stor efterfrågan hit idag,men flyga får man till Aten.Det är ca 30 mil.
Till Kalamata går det flyg från Oslo, Manchester,London, Amsterdam, Thessaloniki och Kreta.
jag rekommderar förstås alla att resa hit för naturens, klimatets, trevligt folks och framförallt historikens skull.
Skickar en länk via privat mejl till dig så kan du läsa mer där:)
Kalo kalokeri
Anneli från ett varmt Vounaria, bara +40 idag:)

Agda
2009-08-01, 12:32
........ Vi har haft en storbrand i ett dygn nu, helikoptrar och flygplan har flugit rakt över vårt hus för att tanka vatten i havet.
.........
Kalo kalokeri
Anneli från ett varmt Vounaria, bara +40 idag:)

Vad jag är glad över att jag är i Sverige med ett strilande regn ute!

Agda

grimm
2009-09-10, 23:02
Kalo kalokeri
Anneli från ett varmt Vounaria, bara +40 idag:)

Gud vad jag blir avis! Här sitter man i ett mörknande Svedala, med bara en grå och blöt säsong att se fram emot.
Ska nog flytta tillbaks till Umeå, där blir det iallafall riktig vinter en månad eller två per år. Betydligt trevligare än 08-områdets slask från November till April...

/Grimm

anneli56
2009-09-11, 06:29
Regn har det varit gott om här också denna vecka men +26 till+28 varmt hela tiden. Nu stiger solen upp och det verkar bli en varm och fin dag igen:)

Janérik
2009-09-11, 22:34
Regn har det varit gott om här också denna vecka men +26 till+28 varmt hela tiden. Nu stiger solen upp och det verkar bli en varm och fin dag igen:)
Det är en av sakerna som jag tycker är så fantastiskt med att resa till Grekland på sommaren. Även om man har otur med vädret så är det varmt och skönt, att vara ute i regnväder då det är 26 grader är betydligt trevligare än att vara ute i regnväder då det är 16 grader.

Mvh Janérik

anneli56
2009-09-12, 13:04
Ja, visst är det mysigt att sitta i regnet i 28 graders värme:)
efter regnen kommer solsken, nu har vi härlig frisk väder med sol och +30:)

Agda
2009-09-12, 16:21
......att vara ute i regnväder då det är 26 grader är betydligt trevligare än att vara ute i regnväder då det är 16 grader.
Mvh Janérik

Kan hålla med om att det är skönare med +26 än +16 men att vara ute i regnväder i Grekland är något man knappast njuter av,trots temperaturen. Eftersom det mestadels handlar om rejäla skyfall och inget fint strilande sommaregn.Jag upplevde det mest som att det regnade på tvären och inte uppe ifrån och ner, gator förvandlades snabbt till floder som forserade fram genom byar och städer.

anneli56
2009-09-12, 16:32
Varför så negativ Agda? Det kan faktiskt duggregna även här , som det nu har gjort några gånger!! mellan ösregnen:) Översvämningar blir det även i Sverige :eek:
Och fortfarande är det skönare i +28 och regn:)

Agda
2009-09-12, 17:03
De gånger det duggregnar är lätträknade! Jag älskar att vara ute i regn men det var inte ofta jag njöt av det i Grekland.Visst blir det översämningar här också men långt ifrån lika snabbt som där! Det finns ju inget fungerande avrinningssystem i byar och städer.
Negativ, neej säger bara som det är!;):D

Janérik
2009-09-12, 23:27
Jag har nog varit med om både rejäla ösregn och lättare duggregn i Grekland även om det inte är så många gånger. I Platamonas på fastlandet fick vi uppleva ett riktigt rejält busväder en natt, då stod jag ute på balkongen och tittade ända tills det började flyga takpannor genom luften, då stängde jag fönsterluckorna och gick till sängs.

Mvh Janérik

Ikaros2
2009-09-17, 18:00
Joda, duskregn forekommer, men kanskje ikke så ofte som i Norge.
Der duskregner det jo hele tiden!flabb_flab
Er i Kalamata nå og har vært her i 2 uke, og valgnatten (natt til den 15.9.) var det slettes ikke duskregn her. Det kom 50 mm på 2 timer!!!__D
Men dagen etter var det fint, - strandliv og + 30 grader,..... og for en herlig lukt!!! Havet holder jo +25 grader allikevell!
Jeg får si som bøndene: Thank God for the rain, it's good for the olives!

anneli56
2009-09-17, 21:04
Visst är regn god för olivträden och all annan natur också. Men just denna ösregn och hagelregn gjorde inte så gott tyvärr. Enligt nyheterna och tidningarna vållade regnet och det kraftiga åskvädret vi hade stor skada både för vindruveskörden och oliverna.
Det är inte vanligt med sådana oväder med regn i september.Här i Koroni trakterna har vi haft väldig het och fuktig väder och sydvindar från Afrika, vädret sägs vända i morgon till nordvindar så det blir förhoppninsvis lite friskare i luften,men havet håller som sagt underbara +25 grader.

Agda
2009-09-19, 21:25
Det ovädret kom absolut på fel tidpunkt!

MonkanS
2009-09-19, 22:32
Jeg får si som bøndene: Thank God for the rain, it's good for the olives!
Och jag säger här när det regnar.. det är bra för svampen.. :D