handdator

Visa fullständig version : Bokbyte / Facebook


para poli
2009-07-04, 17:58
Skulle vara roligt om det fanns något ställe, på många av öarna, där man kunde byta pocketböcker. Man lämnar en och tar med sig en. Är det någon som har en idé om hur man skulle kunna lösa det från denna förträffliga kanal som är kalimera.se.
Jag hade på tok för lite böcker med mig i år och ägnade 2 dagar till att ragga folk med utlästa böcker på svenska. Nu var ju detta iof en ganska angenäm uppgift. Att lägga 2 böcker på "mitt" minimarket med en skylt gav dock inget resultat.
Men typ ngn Taverna/pensionat/minimarket. Borde ju inte vara omöjligt då detta oxå skulle dra till sig kunder för de som skulle upplåta sådan tjänst.

Är det någon som är väl förtrogen med facebook som skulle vilja starta en Kalimera-grupp? Skulle vara roligt.

Janérik
2009-07-04, 21:59
Detta med böcker finns faktiskt på många hotell. just nu bor jag på Irene 2 på Naxos och här finns några böcker på svenska för den som behöver. På hotell är det väl vanligen kvarglömda böcker som samlas i en bokhylla nånstans, ett tips kan vara att fråga de som äger hotellet.
Då det gäller facebook har jag för mej att det varit uppe tidigare men inte givit något. Numera kan man ju ha kortadresser till sin profil, skulle kanske vara möjligt att göra så att man kan lägga upp dessa med övriga adresser så kan det ju vara ett sätt att samlas, frågan är ju bara om Janne är så intresserad av att vi träffas på andra sätt på nätet, han ska ju leva på att vi träffas här.

Mvh Janérik

Eva L
2009-07-05, 09:20
Håller med många boenden brukar ha en hylla med kvarlämnade böcker där det går att byta till sig några nya. Jag är snabbläsare och brukar alltid ha bokbrist sista dagarna så då blir lånehyllorna ett alternativ. Upptäckte att när barnbarnet var med förra året hann jag inte igenom särskilt många böcker så det hör nog mer vuxenresandet till.

Eva

JohannaBlom
2009-07-15, 21:55
Hejsan,
någon som startat en Kalimera-grupp på FB? (facebook). :)
Annars kan jag tänka mig starta en..!

anoula
2009-07-15, 22:21
Hejsan,
någon som startat en Kalimera-grupp på FB? (facebook). :)
Annars kan jag tänka mig starta en..!
Ja vad kul! Gör gärna det!

JohannaBlom
2009-07-15, 22:25
Ja vad kul! Gör gärna det!

Då fixar jag en nu.

JohannaBlom
2009-07-15, 22:33
NU är den klar!=)

Sök på "Kalimera- Sweden" på Facebook.

/Mvh Johanna Blom

Carin
2009-07-15, 22:47
Hej!
Finns även en annad facebook grupp med några av oss kalimeror sen innan. Sök på
Vi som älskar att åka till Grekland, igen och igen..


flabb_flab_B-anana

anoula
2009-07-15, 22:51
Hej!
Finns även en annad facebook grupp med några av oss kalimeror sen innan. Sök på
Vi som älskar att åka till Grekland, igen och igen..

Har gått med där nu. Den andra gruppen hittar jag däremot inte ännu...

Carin
2009-07-15, 22:54
Den andra gruppen hittar jag däremot inte ännu...

Inte jag heller... :confused:

JohannaBlom
2009-07-15, 22:57
Inte jag heller... :confused:

:confused: konstigt. ska kolla upp det

JohannaBlom
2009-07-15, 23:01
Hm.. har skrivit i Vi som älskar att åka till Grekland, igen och igen - gruppen. Johanna Blom heter jag på FB.
Gå in på mitt namn, tror ni kan se att jag startat en grupp där :S

anoula
2009-07-15, 23:18
Har gått med nu!

JohannaBlom
2009-07-15, 23:20
Har gått med nu!

Såg det _B-anana

Carin
2009-07-16, 07:44
Hittade också dit... ;)

Lissi
2009-07-16, 08:31
Angående ursprungsfrågan i denna tråd;) att lämna böcker vidare, så gör jag alltid det. Jag lämnar kvar alla utlästa pocketböcker på det ställe jag råkar befinna mig och ofta finns där en hylla med böcker från olika länder.

Hos Nikoleta på Tinos ger jag den först till hene för hon älskar att läsa svenska böcker! Senast på Evia hittade jag tyvärr bara en tysk bok på rummet.:mad:
Lite större pensioner/hotel borde absolut ha en bokhylla särskilt för detta. När vi flög med Apollo fanns det alltid böcker att låna på deras kontor.

Lissi

Eva L
2009-07-16, 08:44
Även många små pensionat har en bokhylla. Exempelvis hos Eva på Pension Sunshine i Puthagorion finns det en med massor av bra böcker. Lämnade själv några deckare där.

Måste få fråga hur en facebook grupp ska fungera för att hitta böcker ska den som kommer till en ö och letar sig ett boende sedan leta upp en dator för att finna var böckerna finns. Låter väldigt krångligt och onödigt när det bara är att fråga folk runtomkring. :confused:

Eva

anoula
2009-07-16, 08:45
Brukar jag också göra, inte i Grekland, men på andra resor. Köper alltid med mig ett gäng pocketböcker på Arlanda som hamnar i bokhyllorna på hotell i Thailand, Indien, Italien...
Det är så roligt när man kan hitta böcker på alla språk och jag läser mest franska böcker när jag är utomlands.

Eva L
2009-07-16, 08:49
Önskar att jag kunde franska men jag får nöja mig med att jag klarar att läsa böcker på engelska, norska och danska.

Eva

anoula
2009-07-16, 08:53
norska och danska.

Inte illa! Det skulle jag få huvudvärk av!

Eva L
2009-07-16, 09:38
Norska njuter jag av läsa men danskan kan ibland vålla lite begreppsförvirring men efter en bok eller två går det också väldigt bra. När jag läste sociologi för många år sen hade vi mycket kurslitteratur på danska och norska.

Sen har jag ju min privata norska anknytning också och en son som arbetar i Oslo.

Eva

Stina
2009-07-17, 02:51
Hej!
Finns även en annad facebook grupp med några av oss kalimeror sen innan. Sök på
Vi som älskar att åka till Grekland, igen och igen..


flabb_flab_B-anana

Jag har också gått med nu! Kul med en Facebookgruppklapp_klap

//Stinabye_bye