handdator

Visa fullständig version : Hämtpizza och leksaker


Janérik
2009-07-03, 22:34
Vi hade bestämt oss för hämtpizza i kväll här på Naxos, vi har faktiskt ätit väldigt mycket hämtmat denna resa då vi konstaterat att det är ett smidigt sätt att äta då vi har vår 4-månaders Sara och 3,5-åriga Emma med oss.
Jag hade bestämt mej för den lite till utseendet udda pizzerian Montreal ungefär mitt emellan polisstationen och posttorget i Naxos stad. Pizzerian har tydligen funnits sedan 1962, eventuellt syslade man med fönsterputsning tidigare för det verkar inte ha ingått i rutinerna efteråt.
Vi (Emma och jag) kom dit vid 19-tiden men dörren var stängd, jag frågade grannen om Pizzerian finns kvar (tänk på fönstren) och den skulle visst öppna vid 20-tiden. Granne med pizzerian är en leksaksbutik så vi gick in där för att titta och hittade de mest fantastiska leksaker jag nånsin sett. Mycket var i trä och kvaliteten verkade vara snäppet högre än det normala i lågprisbutiker och både jag och Emma gick runt och tittade med stora ögon, många gånger ropade hon efter mej eller jag efter henne för att vi ville att den andra skulle få se nånting. Det slutade med att vi faktiskt köpte två små leksaker fast jag först hade tänkt tvärvägra Emma att få något. Priset för dessa båda blev 6 Euro och butiken hade inte växel på en 50-lapp. Jag tyckte helt klart synd om denna butiksägare och hoppas verkligen att de får överleva med det fina utbudet.
Jag fick alltså gå över till Pizzerian för att växla och nu var det öppet. Jag gick in för att titta i menyn och kunde konstatera att det inte var ett billigt ställe jag hittat men jag behövde ju dessutom pizzan så det var bara att gilla läget.
Jag beställde en pizza med skinka och ost, storlek 3. Pizzabagaren var en gammal gubbe som stod mellan disken och pizzaugnen och den som serverade kan ha varit sonen i huset iklädd jeans och en skjorta som visade att det även fanns en undertröja. Temperaturen inne var väl ca 45 grader och ute 35 grader. Jag gick alltså in i leksaksbtiken bredvid för att betala det jag köpte där och sedan tillbaka till pizzerian. Då ser jag att de står och river tjockt med ost på nästa pizza direkt i rivjärnet, här är det inte tal om halvfabrikat, det är nästan så man väntar sej finna att de slaktar en gris för att få skinka också.
Efter ca 20 minuter (utlovade 10) är pizzan klar och vi går hem. Då jag kommer hem konstaterar jag torrt att det tog lite tid då vi hamnade i en leksaksaffär först. Jag nämnde också att pizzan ska vara väldigt god om jag ska anse den som prisvärd då den kostade 14,60 €.
Vi käkade det hela till en flaska rött och konstaterar att vi inte hade varit lika nöjda om vi köpt varsin pizza hemma för 75 kronor styck, pizzan var alltså klart godkänd.

Mvh Janérik