handdator

Visa fullständig version : Stora och små nyheter


Monica P
2009-06-29, 16:11
Så bra för mig att jag har -om än med störningar, antennen är urusel,- bild och ljud från lokala Agaion TV.

Varje dag mellan tre och fem serveras vi små och stora nyheter, mycket lokala förstås, men de angår oss ju mer än vad som händer i Los Angeles eller Singapore eller i London.

Hör här bara:
Invigning och välsignande av bilbesiktningshallen! Hittills har vi antingen inte besiktigat fordonen, eller varit tvungna att åka till Kos eller Rodos och vem tror ni har brytt sig om sånt... Följdaktligen är öns fordon till stor del i samma skick som min pappas gamla Vauxhall Velox från 1956 eller nåt. ( O, ja, det finns många sprillans nya bilar också, o,ja.) Nu längtar jag efter att man ska börja med tvåhjulingarna också, så kanske det blir lite ordning på ljuddämparna här, men det är väl att hoppas för mycket.
Invigningen skedde givetvis med en knippa politiska dignitärer förutom flocken av präster som alltid anlitas innan en verksamhet sätter igång, oavsett vad det är. DET känns tryggt.

Invigning av den nya amfiteatern i Chorio, med teater och sång. Där skulle jag verkligen ha velat vara med men hade förhinder. Den kommer att användas till många trevliga föreställningar framöver. Himlen som tak, utsikt mot Pera Kastro och utöver stan.

Samma energiska präster skötte välsignelseriterna här med, och sen var det ännu en lokal i Chorio som invigdes och välsignades samma kväll.

Via lokal-TV vet jag nu allt om hamnens iordningställande, om avsaltninganläggningarna, om belysning på Telendos, om bråket kring båttrafiken, om kommunens ekonomi, om rucklet som revs så att missbrukarna får söka sig nya gömställen, om stenläggningen av gränderna, om uppstickarpolitikernas idéer, om stort och smått, om smått och stort.

Der räcker så bra för mig, jag vill inte veta mer. Vad som händer i Singapore får Singaporeserna hålla reda på själva.

Men nog händer det att jag pillar in Motala Tidning på min dator...lokalt ska det i alla fall vara.

Hjalta99
2009-06-29, 21:32
Så bra för mig att jag har -om än med störningar, antennen är urusel,- bild och ljud från lokala Agaion TV.

Varje dag mellan tre och fem serveras vi små och stora nyheter, mycket lokala förstås, men de angår oss ju mer än vad som händer i Los Angeles eller Singapore eller i London.

Via lokal-TV vet jag nu allt om hamnens iordningställande, om avsaltninganläggningarna, om belysning på Telendos, om bråket kring båttrafiken, om kommunens ekonomi, om rucklet som revs så att missbrukarna får söka sig nya gömställen, om stenläggningen av gränderna, om uppstickarpolitikernas idéer, om stort och smått, om smått och stort.

Der räcker så bra för mig, jag vill inte veta mer. Vad som händer i Singapore får Singaporeserna hålla reda på själva.

Men nog händer det att jag pillar in Motala Tidning på min dator...lokalt ska det i alla fall vara.

Jo, nog är det så. Det är vad som händer på hemmaplan som är det som är viktigast. Hur skulle man annars få veta. Sundsvalls Tidning, Dagbladet och de lokala nyheterna är "varjedagsbehov" för mig. När jag/vi är borta så sparar svärmor tidningarna för att jag ska kunna läsa dem när jag/vi kommer hem. Då är det fest!

Hoppas att ni har det bra i sommar!

/Eva

sjöborren
2009-06-30, 11:57
Monica! Det är med glädje jag läser dina små berättelser från Mykonos.
När jag läste om välsignelsen, kunde jag inte annant än att småle :).
Rätta mig om jag har fel... men visst tar grekerna alla tillfällen i akt för att fira och festa? Byarna firar sina skyddshelgon, årsdagar av olika slag, det är karnevaler... och allt ska välsignas! Sen festas det med mat, musik och dans.

För något år sedan hade jag turen att få vara med om invigningen av det nya hopptornet - vid Elli Beach - på Rhodos. Prästen som roddes ut och välsignade tornet ...borden - som ställdes upp på stranden - och som fylldes med kakor och bakelser av alla dess slag.

Och det bästa av allt var att alla, fick ta det av godsakerna! Tyvärr, vet jag inte hur man lägger in foton :rolleyes: annars skulle jag kunna visa bilder från invigningen.
Mvh. Lilla sjöborren.

Monica P
2009-06-30, 12:45
Ja, nog är det så. Allt ska firas, invigas och välsignas. Prästerna finns med överallt, ingen ska komma och säga att de fuskar ifrån sig uppgifterna!
Just nu är (åter) en liten ny kyrka färdig , och först ska det vara kvällsgudstjänst och sen annan gudstjänst sex gånger, sen kommer den riktiga invigningen. Jag sitter just och mumsar på kokoskakor som min grannfru hade med sig från morgonens kyrkobesök.

Kanske har de nordiska kyrkorna förlorat lite på att vara alltför kyrkliga, så att säga, de är inte med i folklivet som här. I och för sig tror jag att det är de sista generationerna , de som nu växer upp, som låter sig så villigt infångas, det är Jajorna som ordnar detta, mormödrar och farmödrar som ser till att traditionerna upprätthålls.

-Vill infoga att jag själv är uppfödd i ett kyrkligt men icke särskilt religiöst hem, och jag är glad för det. Så mycket av vår kultur och bildning har direkt samband med Bibeln och kristendomen. Utan att vi tänker på det citerar vi bibeln ideligen, och detta vandrar vidare till nästa generation, som kanske inte har en aning om ursprunget.
Däremot är jag starkt kritisk till att fundamentalister av olika färg använder religion till att skuldbelägga och nedvärdera och i extremfallet hata andra som inte delar deras uppfattning.

PlatyYialos
2009-06-30, 13:30
Härligt Monica, som alltid mycket fängslande och pricksäkert. Avseende nyheter så var svärfar på vinden för några dagar sedan och hittade en intakt Göteborgs Posten från 1938. Tänk Er själva, ett år innan andra världskriget i en tid som känns så länge sedan men där man kunde läsa om allt som vi också läser om idag. En sak som det idag är lite ont om var fartygspositionerna samt fartygsdopen ifrån varven annars var det både lokalt som internationellt, helt enkelt en underbar läsning.

Vi ses snart.

Monica P
2009-06-30, 15:10
Vilket fynd! Sjuttioett år gamla nyheter! Jag minns ett torp nånstans i Jämptand där man i stället för tapeter hade klistrat upp tidningssidor. Vi planterade skog och övernattade där. Det var lite kul att läsa om sånt som vi tyckte var urmodigt och länge sen.