handdator

Visa fullständig version : Bra boende för familj med små barn?


Halloj
2009-06-29, 14:17
Vi börjar luta åt att ägna höstens luff år att upptäcka Småcykladerna. Ja, inte alla men en eller två i kombination med Naxos.

Schinoussa har vi avskrivit helt, eftersom vi vill bo vid stranden, ja helst direkt på stranden.

Så vi är intresserade av Donoussa, Kouffinissi och Iraklia. Ni Kalimerianer som bott på dessa öar; kan ni rekommendera något bra boende så nära en strand som möjligt med en lägenhet med två rum, privat balkong med havsutsikt, gärna med en restaurang väldigt nära?

LG
2009-06-29, 21:32
Jag har varit på alla tre öarna och svaret ät helt klart - Koufonissi. Det är platt, nära till stränder och bra srvice. Donoussa är dyrt, backigt, svårt att hyra rum nästan ingen pratar engelska, få tavernor med tveksam mat. Iraklia är rätt ok men backarna drar ner betyget!

/LG

Yak
2009-06-29, 22:42
Vill ni bo "på" stranden, så är varken Iraklia eller Donoussa bra val heller.
På bägge öarna finns en okej strand i "byn" - visst - men de har det gemensamt att den bästa beachen ligger i nästa vik.
Iraklia är nog backigare än Donoussa skulle jag vilja säga.
Var på Donoussa nu i Juni och dyrt, nä, inte värre än någon annan ö. Kanske blir annorlunda i högsäsong. Tavernorna var väl sådär också, ganska standardbetonad mat med begränsat urval. Dock upplevde jag inga problem med att hyra rum, tyckte nog folk kunde prata.
Så som sagt, ett säkert val för er är Koufonissi, det är ju trots allt barnfamiljernas favorit.
Får jag bestämma ert andra val av ö så skulle det bli Amorgos. Beachen i Eigiali kommer garanterat bli poppis hos ungarna! :D

Halloj
2009-06-30, 09:40
Tack för era svar!
Ska sanningen fram är vi tveksamma till Koufonissi. Ön verkar vara väldigt exploaterad. Vi gillar lugna öar, utan parasoll, solstolar och vatten/strand sporter som stör lugnet. Förra året blev det en vecka på Lefkas (agios Nikitas) som vi tyckte var alldeles för stressig och rörig. Dock fick vi ett dygns frist när vi åkte till Meganissi. Åh vilken underbar ö. Tystnaden var i det närmaste total. Vi hittade en helt fantastisk strand där vi var helt ensamma. Dessvärre verkar Kouffinissi vara, kanske inte Meganissis totala motsats, men vi är lite rädda för att det ska vara för mycket folk som ränner omkring. Därav våra funderingar på Donoussa och Iraklia.

Amorgos var vi på för två somrar sedan. Just i Egiali. Vi upplevde Amorgos som en underbar ö men Egiali stranden var fullkomligt packad av folk (början av juli). Sen tyckte vi kanske inte att Amorgos var så bra med riktigt små barn. Däremot vill jag gärna åka tillbaka till Amorgos när barnen är lite större, typ 10 år kanske. Så man kan ta sig runt på ett annat sätt, bada från klippor och besöka klostret.

Hur är det med lugnet på småkykladerna i början/mitten av september? Är Koufonissi okej då? Hur är Iraklia och Donoussa vid den tiden på året?

Hellen
2009-06-30, 09:58
Tack för era svar!
Ska sanningen fram är vi tveksamma till Koufonissi. Ön verkar vara väldigt exploaterad. Vi gillar lugna öar, utan parasoll, solstolar och vatten/strand sporter som stör lugnet.

Din bild av Koufinissi stämmer inte, här finns inte en solstol eller parasoll så långt ögat når, stranden vid Finikas är kanon, i september kan jag inte tänka mig att det är fullt på stranden men jag vet inte, har bara varit där i juni och juli. Hur gamla är barnen?
Det finns en jättehärlig gryta att hoppa i, men det är inget för riktigt små barn, de får nog vara fem- sex år för att greja det.
// Helén

Yak
2009-06-30, 10:07
Tack för era svar!
Ska sanningen fram är vi tveksamma till Koufonissi. Ön verkar vara väldigt exploaterad. Vi gillar lugna öar, utan parasoll, solstolar och vatten/strand sporter som stör lugnet.

Ja, det är den ju tyvärr. Eftersom det är Grekland så är ju den minsta ön givetvis den mest exploaterade. :p
Och i Juli/Augusti är den definitivt fullbokad. Personligen gillar jag koufonissi absolut minst av småkyklad-öarna. Nu tror jag inte det är så illa med vattensporter och solstolar jämfört med större öar. Men "lugn" är ju ett relativt begrepp.


Amorgos var vi på för två somrar sedan. Just i Egiali. Vi upplevde Amorgos som en underbar ö men Egiali stranden var fullkomligt packad av folk (början av juli).
Samma där, och det lär vara ännu värre i Augusti. Eftersom stranden i Eigiali är den enda "barnanpassade" på ön så kan jag tänka mig att det blir fullt. Du har nog rätt i att ön passar bättre när barnen är i mer aktivitetsvänlig ålder :)


Hur är det med lugnet på småkykladerna i början/mitten av september? Är Koufonissi okej då? Hur är Iraklia och Donoussa vid den tiden på året?Nu har jag inte varit på Kofounissi på höstkanten men jag kan tänka mig att det fortfarande är ganska bra fart, trots att de flesta barnfamiljerna har åkt hem. Iraklia var jag på i slutet av Juni och tom då var det helt dött. :rolleyes:
Donoussa kan nog vara lagom aktiv, den är snäppet livligare än Iraklia.
Skulle nog säga att det är något närmare från "byn" till "stranden" på Donoussa också.
På Donoussa behöver ni definitivt inte oroa er för överexploatering, det enda "irriterande" kan väl vara alla tyska nudister. :rolleyes:

Hellen
2009-06-30, 10:15
Det var visserligen några år sådan jag var där, men efter två dagar fick vi lappsjuka, skulle jag idag resa med små barn till en lugn ö i Kykladerna hade jag dock valt Koufinissi.
// Helén

Magu
2009-07-01, 16:20
Jag tycker det är synd att ni har strykit Schinoussa. Visserligen bor man inte vid strand, men ni får definitivt lugnet. Meltemi, som vi bodde hos ifjol, erbjöd skjuts och hämtning från stränder (efter eget val). Vi valde dock oftast att gå, men det beror förstås på barnens ålder.

Koufonissi är nog inte så lugn längre som för ett par år sedan. Och bor man inte vid Finikas eller stranden efter så är det badbåt eller promenad som gäller. Och gott om parasoller. Vi tyckte att det var skandinaver precis överallt, men stränderna var fantastiska.

NinaE
2009-07-01, 20:32
Vi var på Koufonissi i juni förra året och det var definitivt inga solstolar eller parasoller. Vi bodde på Finikas och stränderna är jätte fina. Precis bredvid stranden finns en restaurang där man äter det man vill ha och skriver sedan upp i en bok och betalar när man åker. Om man vi gå in till Chora på kvällen är det inte speciellt långt. I början av juni var vi nästan helt själva på restaurangerna men jag vet ju inte hur det är i september.

Kalimera
2009-07-03, 10:49
Ska sanningen fram är vi tveksamma till Koufonissi. Ön verkar vara väldigt exploaterad. Vi gillar lugna öar, utan parasoll, solstolar och vatten/strand sporter som stör lugnet.Pori beach - den längsta på Koufonissi - i september.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/koufonissi.jpg

Ganska öde inte sant. Iraklia och Donoussa är ännu mer öde.

krisse
2009-07-04, 12:21
Koufonissi är fortfarande underbart om man undviker juli och augusti.
Donoussa känns inte dyrt - vi kom just därifrån, det är en underbar ö även om den inte passar riktigt små barn eller alltför bekväma vuxna, det tar en kvart att gå till den närmaste fina stranden.
Nudister finns på nästan alla riktigt fina stränder i området men de håller sig på sin kant och det är inget bekymmer om man inte är alldeles speciellt pryd.

nickelena
2009-07-06, 20:02
Halloj på er!
Vi var på Koufonissi i slutet av maj och var nästan ensamma på stränderna. Endast ett fåtal turister och de få parasoll som fanns var vindskydd. Gick förbi Finikas på våra promenader, låter precis som det ni söker. Vi bodde hos Sofia Soultania, och hade en underbar havsutsikt.
(och blev rejält bortskämda av henne).
Underbart lugn och trevlig var vår uppfattning om denna ö, det kanske var för tidigt för turist-invasionen som många nämner.
Lycka till!/Lena

ofelia
2009-07-08, 22:58
Hej!

Jag kommer just från småkykladerna där jag rest med en 3-åring och en 5-åring.

Donoussa ser jag som en mycket barnvänlig ö. Stranden inne vid hamnen är mycket bra att bada i med småbarn - likaså den som tar en kvart att gå till.

Schinoussa har det vi söker, men visst är det en bit att gå till stränderna - men för oss är det värt det.

Koufonissi är också en bra ö, men med mycket folk på liten yta om man jämför med de andra småkykladerna.

Iraklia: hamnstranden tycker jag är sämre än den på Donoussa.

/Ofelia

Halloj
2009-08-09, 13:38
Tack allesammans för synpunkter och tips!
Vi har ännu inte bestämt oss för vilka öar vi ska ta på vår öluff.
Alt.1: Kea-Kithnos-Serifos
Alt.2: Syros- Antiparos-Serifos
Alt.3:Naxos-Donoussa-Koufonissi

Vi åker andra och tredje veckan i september.