handdator

Visa fullständig version : grekiskt i Göteborg


epiros
2005-09-18, 19:16
Den 29:e sept. ska jag till bok & biblioteksmässan i Göteborg o undrar om någon kan tipsa om grekiska restauranter i närheten av mässan:)

Please......

bye_bye Tommy

Krukan
2005-09-19, 23:02
Den 29:e sept. ska jag till bok & biblioteksmässan i Göteborg o undrar om någon kan tipsa om grekiska restauranter i närheten av mässan:)

Please......

bye_bye Tommy

Då måste jag få rekommendera en helt underbar grekiskt restaurang på Olivedalsgatan som heter "Lilla Tavernan". Den är bara ett måste när man är i Göteborg. Fick själv den rekommenderad av Camilla här på Kalimera.
Den ligger visserligen inte i närheten av mässan, men det går ju spårvagn!
Det finns säkert några Götet-Kalimeror som kan ge dig en bättre beskrivning på vilken spårvagn du skall hoppa på.

Det negativa med restaurangen är att den inte går att boka bord. Det är bara till att droppa dit, ha tålamod och vänta på ett ledigt bord (det är värt det, jag lovar!) Det är alltid knökafullt, vilken dag som helst i veckan, och stämningen ligger på topp. De lördagar vi har varit där har det dessutom varit live-musik.

Jag funderar också på att besöka bokmässa och då har jag givetvis Lilla Tavernan som ett lockbete i backhuvudet ;)

Ha det så trevligt på Bokmässan
//Gunilla från Furulund

Themis
2005-09-20, 00:34
Japp, Den Lilla Tavernan är det bästa vi har i Göteborg.. :)

Från Korsvägen tar man 6:ans spårvagn mot Länsmansgården och kliver av vid hållplats Olivedalsgatan - resan tar ca 10 min. och det är det absolut värt.
En klyscha som "genuint grekisk" har aldrig passat bättre...

/Themis - på avundsvärt promenadavstånd.

Elisabet
2005-09-20, 08:22
Jag hade också tänkt föreslå Lilla Tavernan, men eftersom jag inte vet hur mässan ligger i förhållande till den, så lät jag bli.

Men där lär du i alla fall inte bli besviken Tommy! Jag har varit på tre av Gbg:s grekiska restauranger, förutom LT; Paros och Mykonos. Alla tre är mycket bra och väl värda ett besök, men LT är i en klass för sig!


Själv ska jag till Umeå den veckan, men där finns det väl obegripligt nog fortfarande ingen taverna...

Eva L
2005-09-20, 09:00
Jag hade också tänkt föreslå Lilla Tavernan, men eftersom jag inte vet hur mässan ligger i förhållande till den, så lät jag bli.

Men där lär du i alla fall inte bli besviken Tommy! Jag har varit på tre av Gbg:s grekiska restauranger, förutom LT; Paros och Mykonos. Alla tre är mycket bra och väl värda ett besök, men LT är i en klass för sig!


Själv ska jag till Umeå den veckan, men där finns det väl obegripligt nog fortfarande ingen taverna...

Nej ingen taverna men många andra trevliga restauranger och barer. Sista året har det öppnat flera nya ställen bla en tapasbar och Mucky Duck är helt ombyggt och målgruppen är kulturintresserade kvinnor. En av stadens greker öppnar tillsammans med några andra snart ett nytt ställe om han inte redan öppnat men jag vet inte hur stor den grekiska influensen blir. Lottas är populärt bland lite äldre publik och där är dryckessortimentet bra och maten faktiskt ganska välsmakande. Om du har tid kanske du skulle vilja ses över en kopp kaffe eller ett gas vin. Hör av dig i så fall.

Eva

Elisabet
2005-09-20, 10:34
Om du har tid kanske du skulle vilja ses över en kopp kaffe eller ett gas vin. Hör av dig i så fall.Eva, jag har skrivit ett brev till dig på din kalimera-epost-adress.

De ställen du berättar om verkar väldigt trevliga!

epiros
2005-09-20, 16:14
Googlade på grekiskt i Göteborg och "lilla Tavernan´s" hemsidas menyer var verkligen lockande:p
Det var enligt deras hemsida tyvärr inte lunchöppet:( . Är bara i götet över dagen och vänder kosan hemåt vid 17-tiden hade jag tänkt.

Hittade "Knossos" på Linne´gatan, som oxå hade frestande meny på sin hemsida. Någon som varit där ? Ligger i närheten av "lilla tavernan" eller ?

bye_bye Tommy

Annki
2005-09-20, 17:36
Hej Tommy!

Gå in på www.restaurangguiden.se (http://www.restaurangguiden.se) och sök på "grekiskt" under "inriktningar" så får du upp några av göteborgs grekiska restauranger, där du även kan ta del av deras menyer. Det ligger ingen i direkt anslutning till mässan, men med spårvagnen tar det inte många minuter. Paros har väldigt god mat och humana priser tycker jag, vi har varit där flera gånger.
Ha en bra dag på bokmässan och lycka till med restaurangsökandet!

Hälsningar Ann-Kristin

Elisabet
2005-09-20, 17:49
Här är en tråd i gamla forumet där det finns flera förslag. (www.kalimera.nu/dcforum/DCForumID30/120.html#13)
Bland annat tipsar Inkfish om ett lunchställe. Kolla andra svaret!

Och här kan du läsa vad GP tyckte om Knossos i mars-03. (www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=209&a=119331)

epiros
2005-09-20, 20:09
Taskigt minne har med åldern att göra antar jagflabb_flab Visst minns jag den debatten nu när du påminde mig Elisabeth.

O den där "restaurangguiden" var ju inte dum alls, det lutar åt "Paros" som verkar ligga inom lagom räckhåll med spårvagnen, och som några av er andra kalamerianer oxå provat med belåtenhet. Ska bli skönt att komma ifrån ett tag, är bara där på "shoppingtur" för arbetets räkning o bokmässan är mysig att knata runt på o "shoppa" o kanske lyssna på någon rolig, trevlig föreläsare, ett tag. Men magen måste ju ha sitt me´:p .

Kan inte låta bli att :) åt att förslagen på matställen i götet kommer från både norr o söder i vårt avlånga land.

Tack o kalimera mycke´mera ( avlägger kulinarisk rapport efter besöket ;) )

bye_bye Tommy

Krukan
2005-09-20, 20:22
Hittade "Knossos" på Linne´gatan, som oxå hade frestande meny på sin hemsida. Någon som varit där ? Ligger i närheten av "lilla tavernan" eller ?

bye_bye Tommy

L T ligger på en "sidogata" till Linnégatan, alltså är det promenadavstånd mellan de två restaurangerna.

//Gunilla

Themis
2005-09-20, 23:09
Hej Tommy!

Vad synd att du bara hinner med lunch.. :(
Det är tyvärr inte alls samma standard på lunchmaten, men Paros är ändå den bästa. Samma väg med spårvagnen, bara en/två hållplatser längre till Prinsgatan eller Järntorget.

Knossos och Mykonos som ligger på Linnégatan bör man undvika åtminstone lunchtid om man inte är ute efter att täppa till artärerna så fort det någonsin är möjligt..

/Themis

Janérik
2005-09-20, 23:16
(Klipp) En av stadens greker öppnar tillsammans med några andra snart ett nytt ställe om han inte redan öppnat men jag vet inte hur stor den grekiska influensen blir.(Mera klipp)
Eva

Vem är det och var är det? Har inte hört ett ord om nånting sånt.

Mvh Janérik

Eva L
2005-09-21, 06:55
Vem är det och var är det? Har inte hört ett ord om nånting sånt.

Mvh Janérik

Hej!

Det är killen som jobbat på Starz tidigare. Sambo med Junghagen. Han som är duktig på kaffe men just nu är namnet som bortblåst. Återkommer när hjärncellerna vaknat ordentligt.

Eva

CamillaN
2005-09-21, 09:03
Dom senast (som jag vet) 2 öppnade ställena är Argó på 3:e Långgatan, öppnade i våras/somras, bara varit på invigningen så vet ej hur det är där annars.
....och sedan Athena (tror jag det heter) öppnade förra lördagen, ligger vid Heden nånstans i hörnet där spårvagnarna svänger in på Södra vägen när dom kommer från Avenyn. Det är förra ägarn (har jag hört) som hade Mykonos.
Sedan finns på Vasagatan ett ställe som heter Mezé Medelhavskök (halvnytt), där har jag heller aldrig varit.
Här på GP på "Krubbkollen" (dom testar olika rest) finns recensioner på olika rest ..
Här några med längre rec...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?cat=&cache=false&d=684&q=krubbkollen&nav=20

... här är ALLA testade rest med kortare rec....
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=242&a=164387

Blir nyfiken nu också på vilken ställe du Eva skriver om också....

//Camilla.

naxoss
2005-09-21, 09:57
Jag har varit på Argó och tycker att de har väldigt god mat. Kan absolut rekommenderas. Den ligger på Tredje Långgatan 8 och där kan man även boka bord.

Lena

epiros
2005-09-21, 10:39
Hej alla

Paros verkar va ett bra alternativ.
Men även "Meze medelhavskök"..... eller Argo.... om dom har lunchöppet ? Jag får kolla upp det

Ni verkar ha mycket smått o gott med grekiska alternativ så jag behöver säkert inte åka ifrån Göteborg hungrig:)

Ska bli kul o åka spårvagn oxå:) Det var länge sen jag gjorde det.

Tack för alla tips

bye_bye Tommy

CamillaN
2005-09-21, 10:44
Ja det finns ju ännu flera... du har ju "i stan" även Agorá och Galini (grek-turkiska), Sirtaki och Svarta Oliver. Sen nära Linné också Dionyssos (numera också grek-turkiskt).

naxoss
2005-09-21, 10:47
Argó har lunchöppet och har en god lunch med både sallad och soppa som förrätt.

Lena

Riitta
2005-09-21, 16:14
Och saluhallen inte glömma. Där brukar jag äta lunch ibland på det Grekiska "soppköket".
Även om du inte kanske skall äta där så får du inte missa saluhallen.
Bästa platsen i hela Göteborg:)

Riitta

Janérik
2005-09-21, 19:01
Hej!

Det är killen som jobbat på Starz tidigare. Sambo med Junghagen. Han som är duktig på kaffe men just nu är namnet som bortblåst. Återkommer när hjärncellerna vaknat ordentligt.

Eva
Jag har ingen aning om vem det är men det var åtminstone inte han jag befarade att det kunde vara klapp_klap
du verkar ju ha lite koll på vem han är så du får väl försöka ge en liten vink om behovet av en taverna i denna stad.

Mvh Janérik

epiros
2005-09-21, 19:12
du får väl försöka ge en liten vink om behovet av en taverna i denna stad.

Mvh Janérik

Guömteåborg:confused: ( ursäkta kunde inte låta bliflabb_flab )

bye_bye Tommy

epiros
2005-09-21, 19:19
Och saluhallen inte glömma. Där brukar jag äta lunch ibland på det Grekiska "soppköket".
Även om du inte kanske skall äta där så får du inte missa saluhallen.
Bästa platsen i hela Göteborg:)

Riitta


Får se om tiden räcker till, men gillar att strosa i saluhallar som fortfarande är riktiga saluhallar. Det har vi tyvärr ingen i Malmö längre. Är saluhallen i Göteborg "levande" med försäljare o allt på det viset än ?

bye_bye Tommy

Riitta
2005-09-21, 19:26
Får se om tiden räcker till, men gillar att strosa i saluhallar som fortfarande är riktiga saluhallar. Det har vi tyvärr ingen i Malmö längre. Är saluhallen i Göteborg "levande" med försäljare o allt på det viset än ?

bye_bye Tommy

Där är bara så härligt. Med massa små matbutiker med mat från världens alla hörn. Bara doften får en och bli lyrisk:) Vid lunchtid är det kö och sitta vid disken till "det grekiska soppköket" Man pekar ut vad man vill ha och känner sig lite som i Grekland.
Fast jag tycker att du skall äta på en riktig restaurang den här gången och kolla in saluhallen och handla massa godsaker:)

Riitta

epiros
2005-09-22, 16:11
Fast jag tycker att du skall äta på en riktig restaurang den här gången och kolla in saluhallen och handla massa godsaker:)

Riitta

Bra ide´Riitta:) Var inne o kollade adresser på gula sidorna o såg att taverna Agora låg i närheten av salu-hallen, då hinner jag säkert dit o insupa lite dofter o saluhalls-kultur efter maten. Är det 5:ans spårvagn dit från mässan ?

bye_bye Tommy

Maeta
2005-09-22, 16:50
Den fasolada jag åt i början av sommaren i soppköket i saluhallen väcker fortfarande goda minnen. Härligt att sitta och titta på folk här!

Meze besökte vi för första gången för ett par veckor sedan. På kvällen var det och det var mycket gott. Grekisk/Turkisk meny. Detsamma har Galini men där känns maten mycket stabbigare.

Till Saluhallen och till Meze tar man ju sig på kort tid med spårvagnen vid Korsvägen. (hpl Kungsportsplatsen resp Vasa Viktoriagatan).

Berätta vad det blev!

Maeta

Riitta
2005-09-22, 17:07
Bra ide´Riitta:) Var inne o kollade adresser på gula sidorna o såg att taverna Agora låg i närheten av salu-hallen, då hinner jag säkert dit o insupa lite dofter o saluhalls-kultur efter maten. Är det 5:ans spårvagn dit från mässan ?

bye_bye Tommy

Det är femmans spårvagn:)

Riitta

epiros
2005-09-22, 22:00
Det är femmans spårvagn:)

Riitta

OK , då får det bli "femman" .
Rapport kommer längre fram i forumet :) (tror jag)

bye_bye Tommy

CamillaN
2005-09-23, 11:53
Galini och Agorá har (tror jag) samma meny ...
//Camilla.

Annki
2005-09-23, 14:25
Hej igen Tommy!

Det måste va´härligt att så många månar om att du ska få äta en god lunch här i Göteborg.
Såg att du funderar på att inta den på Agora, jag har aldrig varit där, bara gått förbi och den ser trevlig ut från utsidan i alla fall. Mycket riktigt tar du spårvagn 5 till hållplats Kungsportsplatsen. Agora, som ligger på Lilla Nygatan, ligger på höger sida om spårvagnsspåren. Saluhallen ligger på Kungstorget på andra sidan spårvagnsspåren. Går du in genom den vänstra ingången på den sidan som vetter mot spårvagnen, så ligger Alexandras grekiska butik alldeles till vänster när du kommer in. Det är samma ägare som har soppköket och där finns mycket gott att inhandla. Det är verkligen härligt att gå runt i Saluhallen och insupa alla härliga dofter!
Såg förresten i Göteborgs-posten i dag att den nya grekiska restaurangen Athena annonserade. Den ligger på Engelbrektsgatan 53 och har lunchservering mellan 11-15. Den öppnade för bara en vecka sedan så jag vet inget om den, men den ligger ju på gångavstånd från mässan. Sen kan du ju ta en 15 minuters promenad längs Avenyen så är du framme vid Saluhallen.
Lycka till!
Hälsningar Ann-Kristin

epiros
2005-09-23, 16:13
Jag ser fram emot Göteborgs-besöket med (nästan) samma känsla som inför en resa till Grekland:)

bye_bye Tommy

epiros
2005-09-27, 09:25
1 dag 21 timmar 35 minuter:D

bye_bye Tommy

Riitta
2005-09-27, 17:23
Jag har faktiskt ätit Grekiskt i Göteborg i dag:)
Jag var och lyssnade på föredrag på Drottning Sylvias barnsjukhus och i matsalen serverades det köttfärsbiffar med fetafyllning, klyftpotatis,tzatziki och sallad:)
Då blir man glatt överraskad:)

Ha det så bra i Götet Tommy:)

Riittabye_bye

Annki
2005-09-27, 17:33
Välkommen till Göteborg Tommy!

Ann-Kristin

epiros
2005-09-27, 20:23
Tack så mycket:)

bye_bye Tommy

epiros
2005-09-28, 20:42
I morron kommer jag. Om jag bara klarar gränsövergången vid hallands-åsenflabb_flab

bye_bye Tommy

Riitta
2005-09-29, 21:05
Berätta nu Tommy.Hur var det på Götet?
Fick du någon god mat och besökte du saluhallen:)

Riittabye_bye

epiros
2005-09-29, 21:12
Himma igen:)

Klarade gränsövergången över hallandsåsen med glans och blev insläppt på tillbakavägen me´flabb_flab

Det blev saluhallen o det grekiska soppköket som av mig får ;:p :p :p :p :p
för både mysfaktor o soppa, kan nästan tänka mig att besöka Göteborg igen bara för det.

Det var skönt att ta sig ett par timmar off från bokmånglarstånden på mässan där jag sprang som en liten skållad råtta med boklass fram o tillbaka till bilen.

Och då passade en spårvagnstur o saluhallen helt perfekt som avkoppling, en burk honung hos Alexandras livs blev det me´.

ha det bra alla ni där uppe i götet.

bye_bye Tommy

Riitta
2005-09-29, 21:16
klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Riittabye_bye

IRSA
2009-02-14, 14:49
Ska en tur till göteborg nu i övermorgon, såg denna tråden, och undrar om det finns någon taverna eller liknande i närheten av Nordstan som serverar grekiskt till lunch?

Irene

Annki
2009-02-14, 16:45
Ska en tur till göteborg nu i övermorgon, såg denna tråden, och undrar om det finns någon taverna eller liknande i närheten av Nordstan som serverar grekiskt till lunch?
Från Nordstan är det inte så långt till Kungstorget och där finns Saluhallen med Alexandras soppkök som beskrivits tidigare i tråden. På Kungstorget finns även en ganska nyöppnad grekisk restaurang, A la grecque, som serverar lunch för 79 kr. Jag har inte varit där själv, men på hemsidan låter det gott och prisvärt.
http://www.grecque.se/
Hoppas att du får en fin dag i Göteborg Irsa, i dag har vi 10 gr. kallt och strålande sol från en klarblå himmel.

Ann-Kristin bye_bye

nilam
2009-02-14, 18:51
Sirtaki är nog den grekiska som ligger närmast nordstan...jag har ätit där en gång, helt OK. Kolla restaurangguiden för karta (hoppas de är med där)


Malin

IRSA
2009-02-16, 22:15
Sirtaki är nog den grekiska som ligger närmast nordstan...jag har ätit där en gång, helt OK. Kolla restaurangguiden för karta (hoppas de är med där)


Malin


Hej o tack för de olika förslagen, kom hem för några timmar sedan. Det var "på vippen" att det inte blev något grekiskt till lunch, dottern ville ha kinamat egentligen men jag var lite smartare än henne Ang_elx Jag var ute o "vallade henne" väldigt länge tills hon sa "nu måste jag sätta mig ner o äta snart", och utav en händelse så råkade vi vara utanför "Sirtaki" just dåAng_elx (om sanningen ska fram var jag lika hungrig o trött i benen som henne, men det talade jag naturligtvis inte om) (jag skulle lägga till en smilies med horn i pannan här om det funnits någon)
Den moussakan jag åt där var godare än den som jag blev serverad på Rhodos i somras, måste jag säga. Trevlig tjej som serverade och mysig lokal