handdator

Visa fullständig version : Endags-resa till Meteora


Åsa L
2009-06-25, 15:01
Hej
Är det någon som provat en endags-resa till Meteora? Det skulle tydligen finnas i år? Vi planerar att åka till Parga med barn som inte uppskattar två dagar i buss, men som jag tror skulle tycka att det är spännande att få se Meteora, liksom jag själv ;).
Åsa

Frappe
2009-06-26, 19:43
Meteora får ni inte missa, tyvärr vet jag inte om utflykter från Parga, men om det finns ÅK!! :)

Camilla

Leif Fryle
2009-06-27, 22:02
Endags-resa till Meteora från Parga?
Jag tror det blir en rätt ansträngande dag. Jag skulle inte valt en sådan resa.
Hyr en bil och gör en övernattning så hinner ni annat än att sitta i en buss.
Vägarna på sträckan är riktigt bra och trafiken är lugn.

Åsa L
2009-06-28, 20:51
Vi får kolla upp om att hyra bil och åka själva. Var ska man övernatta då? Någon som åkt tvådagars-utflykten? Kan 7 och 9 åringar stå ut två dagar på en buss?Åsa

Leif Fryle
2009-06-28, 23:29
Lämpligaste ställena att bo över på är Kastraki eller det lite större Kalabaka.
Hotell finns det gott om men skall man dit i Augusti kan det vara klokt att förboka.

Åsa L
2009-07-08, 20:28
Tack, har kollat på hotell, verkar finnas en del.
Åsa

remmi
2009-07-13, 12:15
Hej Åsa!

Ser att du tittat på andra alternativ men här kommer ändå lite info plockat från Vings utfärdsprogram:
Ving har i samarbete med Kanaris Travel en endagsresa till Meteora. Man startar 06.30 på morgonen och är tillbaka 20.00. Den kostar 48 euro för de stora och 24 för de små. Engelsk guide.

Vi var iväg på en annan utfärd med Kanaris Travel och är mycket nöjda med den, bra bussar och väldigt bra guide.

Mvh Remmi

Åsa L
2009-07-14, 07:59
Tack Remmi för tipset!
Vi får se hur vi gör, är nämligen ute i mycket god tid och hinner överväga olika alternativ. Endagstur är kanske ändå bäst, enbart en dag borta från bad för barnenAng_elx
Åsa

VictoriaLii
2009-07-28, 18:06
Vi var på en endagagstur till Meteora, .7.00-20.00. Funkade mycket bra, även ett stopp i Metsovo ("alpbyn") hann vi med. Meteora var helt fantastiskt!

Rekommenderar även varmt en tur till floden Styx, passar även utmärkt för barn!

Zolis
2009-07-28, 22:20
Hej!

Är på väg till Parga i augusti o vill gärna se Meteora o endags resan skulle passa oss perfekt.
Vilka bokade du resan med , var det bra guide ( engelsktalande antar jag ) Vad kostar det ? bye_bye
Zolis

Agnes62
2009-08-04, 22:29
Hemkommen från Parga sedan en vecka, var där 13-27 juli. Vi hyrde bil och det var inga problem att hinna med både Metzovo och Meteora på en dag. Motorväg i princip hela vägen, 23,5 mil en väg. Endagsturer förmedlades av olika "byråer" och på ett ställe tog de 48 euro per person. De for 07.00 och var åter kl.20.00. Meteora mycket sevärt. Metzovo fint om man gillar små grekiska byar. Håller med annan resenär om att floden Acheron (f.d. Styx) i Gliki måste upplevas, vi åkte dit 2 ggr och det ligger 22 km från Parga. Om ni sett blå grottor tidigare i Grekland så är båtturen till Paxos överreklamerad. Trevlig vistelse i Parga och Epirus. Jag kan tänka mig att åka tillbaks.

Åsa L
2009-08-23, 19:53
Kul att höra om utflykterna! Vill verkligen se både Meteora och Styx. Såg ett reprisavsnitt av Packat och klart, där de klättrade vid Meteora. Såg häftigt ut.
Längtar och hoppas att Pargaresan blir av nästa sommar! flabb_flab
Åsa