handdator

Visa fullständig version : Dagsturer till andra Öar?


Deng
2009-06-24, 21:25
Vi kommer göra vår första greklandsresa någonsin, och landar på Santorini den 14 Juli och stannar till den 28 Juli (paketresa). Men det vore roligt att se ö-livet lite, och även kanske fastlandet om det går.

Så.. min fråga är. Hur ofta går båtarna och hur lätt är det att åka mellan öarna och tillbaka till Santorini under dagsturer? Hinner man göra något på de andra öarna isf, eller hinner man bara åka över och sedan vända?

Jag blev inte mycket klokare av tidtabellerna rekomenderade via den här sidan, så hur regelbundet åker egentligen båtarna?

Tack på förhand.

Yak
2009-06-25, 09:14
Vill du bara göra dagsturer och kanske få någon timme eller två på ön så kan det vara bättre att åka med någon av "utflyktsbåtarna" som gör turer från santorini istället för en reguljär båt. De finns dock inte utlagda på tidtabellssidorna.
Det kan vara svårt att hitta en reguljär tur på morgonen och sedan en annan tillbaka på kvällen.

Nu är den enda ön inom en timmes avstånd Ios, så dit är jag säker på att det finns utflyktsbåtar. Ett par timmars båtresa bort finns ju också Naxos, Koufonissi, Amorgos. I högsäsong borde det kunna finnas "utflyktsbåtar" även dit. Kolla på plats, jag är helt övertygad om att varenda resebyrå annonserar ut diverse båtturer. Nu var det några år jag var på Santorini, men någon annan kan säkert fylla på med mer uppdaterad information.

Malina
2009-06-25, 10:17
Det går snabbåtar,s.k "Flying Cat"både till Naxos och Amorgos varje dag under juli.

Båten till Naxos går 12.20 och kommer fram 13.55.
Båten till Amorgos går 12.50 och anländer 13.50.

Eftersom ni reser charter, förstår jag om ni inte vill lägga ut pengar för ev. övernattning på någon annan ö. MEN,jag vill ändå föreslå att ni besöker åtminstone en av dessa öar och stannar en eller ett par nätter.

Jag har flera gånger fått frågan om varför vi oftast väljer just Santorini,Naxos och Amorgos.
Dels älskar jag öarna som sådana,men charmen ligger också i att de är HELT olika och därmed representerar Cykladerna på ett utomordentligt sätt.

Deng
2009-06-27, 04:27
Tack för den informationen!

Ja, jag tyckte också (baserat på vad jag har läst om Santorini) att det är en bra ö att börja ö-luffa ifrån då ölandskapet och förbindelserna är täta och bra.

Ska kolla närmare på det där "flying cat". Är det med katamaran?

En till fråga, för den som är lite insatt på hotellen i Kamari. Vi bokade via Airtours och hamnade på Studio/Hotel Elisabeth, ligger längs stranden och i utkanten av stan mot flygplatsen. 2 stjärnigt. Har bara sett bilder på fasaden men inte rummen (inte så kräsna och tänker inte spendera mycket tid på rummet direkt), men är det någon som har någon mer info om stället? Bra/dåliga erfarenheter? Hittar hotellet bara via Airtours sida, ingen annan sida med hotell eller via google har någon info om dem :) Bådar gott ;)

Aja..

Tack på förhand!

PS. Vad ligger priserna på? Hittade inget på gtp.gr eller deras e-booking partner (var tvungen att ha ett konto för att komma vidare i bokningen, orkade inte).

Deng
2009-07-06, 17:31
Bumpar denna lite. Skulle vara tacksamt om någon har lite info om hotell och/eller priserna för båtturerna mellan öarna.

Tack

Kalimera
2009-07-08, 13:00
Bumpar denna lite. Skulle vara tacksamt om någon har lite info om hotell och/eller priserna för båtturerna mellan öarna.

TackHär (http://www.hellenicseaways.gr/index.asp?a_id=209) hittar du katamarerna, och här (http://www.bluestarferries.com/ENGLISH/defaultmain.htm) Blue star ferries. Där finns priser och tidtabeller. Om ni ska åka till någon annan ö tycker jag att ni ska stanna över natten, annars blir det stressigt. Tycker i alla fall jag. Om hotellet vet jag tyvärr inget.

Irma
2009-07-10, 12:33
Har heller ingen information om hotellet men som övriga svarat så rekommmenderar jag också en eller par övernattningar på de andra öarna. Man hinner inte så mycket om man åker tor samma dag.
Några prisex
Santorini - Folegandros 19 Euro tog en timme med Superjet
Milos - Santorini 34 Euro och tog ca 2 timmar med Superjet.

Priserna är från i år och ekonomiklass eftersom jag precis åkt dessa färjor. För att få bra information så finns all info på gtp.gr eller danae.gr. Det är värt att orka lägga in uppgifterna och gå vidare för informationen är perfekt, priser, tider och båttyper.
Lycka till
Irma

Deng
2009-07-13, 01:11
Tack Irma och ni andra.

Nu åker vi snart, runt 13 tiden på Tisdag!! Och Irma, din bild här på forumet ser helt fantastiskt ut, vilken utsikt! :)

Kanske lite tätt inpå att fråga, men visst finns det väll någon form av portabel tidtabell att sno med sig från hamnen och busstationen etc? Så att man kan planera morgondagens äventyr från stranden :)

Ha en trevlig sommar.

Mvh

/daniel

Janérik
2009-07-14, 00:01
Kanske lite tätt inpå att fråga, men visst finns det väll någon form av portabel tidtabell att sno med sig från hamnen och busstationen etc? Så att man kan planera morgondagens äventyr från stranden :)

Mvh

/daniel
Det finns knappast en tidtabell att plocka med sej, däremot så är det ju ganska enkelt att med kameran ta en bild på en befintlig tidtabell så då får du den med dej. Jag gör alltid så med tidtabeller av alla de slag.

Mvh Janérik

Siri A
2009-07-14, 10:49
Ibland finns busstidtabellen att hämta på turistbyråer. Det finns en precis vid busstorget som säljer olika utflykter och båtbiljetter. Tror även att de förmedlade boende.