handdator

Visa fullständig version : snart Skiathos...Mindre än två månader


Joanna karlsson
2009-06-22, 19:54
Snart, snart, snart åker vi...och vad vi längtar här hemma nu!
Sambon och jag tänkte ta en dag på Lalaria, men frågan är om det går båtar som ligger där hela dagen alternativt taxibåtar? En tur runt hela ön är väl inget direkt vi strävar efter, eftersom vi bara är där en vecka...Så vi hade funderingar på Lalaria en dag och sen hyra vespa och leta stränder, kommer att bo på Lenio vid Meg. Ammos, har hört att stranden inte är den bästa. Men egentligen, vad gör väl det när man bor i mörkaste, djupaste Småland ;) ?

Klick
2009-06-22, 20:20
Hej Joanna!
Det finns guidade turer på en del stränder däribland Lalaria. Jag har hört att man kan avtala att man stannar kvar på Lalaria så man tar nästa båt därifrån. Att hyra vespa för att komma runt ön och komma åt en del stränder är att rekommendera! :) Jag tillhör inte den skara som vill förkasta stranden Meg ammos. Stranden är av sand och långsmal. Den är en mkt populär strand vilket kan skyllas på att den ligger strax utanför stan och det är vi denna stranden som många hotell ligger vilket gör att den är väldigt väbesökt. Det är inget större fel på den men är inte öns bästa strand. Den bästa tycker jag är Banana. klapp_klap
Lenio har jag själv inte bott på men ätit en del kvällar på tavernan som serverar mycket god mat. Enda minuset är att de inte har AC. När åker ni ner? Om det är er första gång vill jag passa på att rekommendera kalimeras e-guide.;)

Trevlig resa

K, som åker ner om 27 dagar till Skiathos

Joanna karlsson
2009-06-22, 22:11
Ja men så bra att veta...När vi var på Zakynthos tog vi en ö-rundtur och det slutade med kraftig blåst på ena sidan av ön så hela båten blev sjösjuk och vi kom inte tillbaka förrän 3 timmar efter det att vi skulle ha varit i hamn...så lite avskräckta blev vi!
AC har vi inte haft innan heller....så vi kör stenhårt på att vi pallar värmen =) Dessutom så har vi valt balkong och inte markterass på Lenio så vi kan ha balkondörren öppen och hoppas på att slippa några mygg...Vi åker den 10e augusti...E-guiden har jag precis lusläst =)
nej jag tänker inte förkasta någon strand, alla stränder är bättre än en sjöstrand ;-) Ja Banana Beach blir det tror jag allt...
Trevlig resa du med!

Klick
2009-06-22, 23:25
:)

Oliv-ewa
2009-06-23, 00:27
Snart, snart, snart åker vi...och vad vi längtar här hemma nu!
Sambon och jag tänkte ta en dag på Lalaria, men frågan är om det går båtar som ligger där hela dagen alternativt taxibåtar? En tur runt hela ön är väl inget direkt vi strävar efter, eftersom vi bara är där en vecka...Så vi hade funderingar på Lalaria en dag och sen hyra vespa och leta stränder, kommer att bo på Lenio vid Meg. Ammos, har hört att stranden inte är den bästa. Men egentligen, vad gör väl det när man bor i mörkaste, djupaste Småland ;) ?

Jag har bott på Lenio för 2 år sedan i maj månad. Hade dubbelrum med stor balkong (mittenbalkongen) med en underbar utsikt över havet. Det var ganska högt till tak så rummet upplevdes ganska luftigt trots att det inte var så stort.
Stranden duger gott och uppväger närheten till stan. Havet lika fint där som varhelst på ön. Tavernan var riiiktigt mysig med kanongod mat som Kostas mamma lagade. Läget är oerhört bra, alldeles intill stranden med gångavstånd till stan (tar kanske 5-10 min att promenera). Blir det för varmt får ni väl sova på den stora balkongen under stjärnhimmeln som jag lovar ni sent skall glömma.

Jag rekommenderar båtturen runt norra delen av ön, eftersom ni då får flera fina stopp. När det gäller Lalaria så är den fin med vit flisig sten, men tyvärr full av fågelskit, eftersom den är obebodd och full av fågelliv.

Ni kan faktiskt ta lokalbussen från hållplats 1 (avgår från skiathos stad) till hållplats 24 (kokonaries beach.. felstavat vet det). Varje hållplats har eget nr (24 hållplatser alltså). Hoppa sen av bussen vart som helst och gå en bit till havet, o vips så har ni en ny strand överallt! Den ena vackrare än den andra!!

Joanna karlsson
2009-06-23, 08:35
Oliv-Ewa; har du någon aning om man kan köpa frukost på tavernan? och isåfall om den är något att ha?

Elisabet
2009-06-23, 08:57
En tur runt hela ön är väl inget direkt vi strävar efter, eftersom vi bara är där en vecka.Tänk, jag tycker precis tvärtom! En båttur runt ön ska ni absolut göra eftersom ni bara är där en vecka! :)

Båtturen tar er till flera underbara stränder som ni annars kanske inte hinner besöka. Den är mycket trevlig med korta åkturer mellan stoppen. Dessutom kommer ni till den lilla ön Tsougria, som verkligen är en pärla.

Lalaria är en vacker och häftig strand, men en hel dag där skulle inte jag orka med. Där finns inget annat att göra än att ligga på stenarna eller bada. Man kan inte ta några promenader, bergväggen är för brant för att klättra på, det finns ingen taverna och nästan ingen skugga. En timmes stopp med båten är precis lagom länge där, enligt min smak.

jeabys
2009-06-23, 09:48
Lalaria tycker jag ska upptäckas per båt. Ta någon av dom stora båtarna som verkligen tar sig runt udden trots blåst, dessa turer brukar vara Lalaria, Kastro (mkt fint att se på kastro, så som kyrkor, små hus etc). Ligger högt upp och man byggde där för att försvara sig mot Turkarna. Ta er till toppen och stå under den vajande flaggan. Utsikten är enorm åt alla håll. Lalaria är fantastiskt, kan dock hålla med Elisabet att en dag där är lite mkt. Om jag skulle välja att vara på en strand en hel dag så skulle jag rekommendera att ta båten till Tsougria! Paradiset på jorden :). Om ni hyr vespa så tycker jag att Mandraki och Hidden beach är värt ett besök.
Ha en skön semester i paradiset :)
/Jeanette

Oliv-ewa
2009-06-23, 22:05
Oliv-Ewa; har du någon aning om man kan köpa frukost på tavernan? och isåfall om den är något att ha?

Jag vet faktiskt inte, för vi köpte aldrig frukost där. Det fanns kylskåp på rummet, så vi hade juice och smörgåspålägg i kylen. Vi hade vattenkokare och Neskaffe med oss, sen köpte vi med oss färskt bröd hem. Eftersom vi oftast badade utanför hotellet, så tog vi lunchbreak på Lenio-tavernan, som var mycket populär i området. På kvällen åt vi i stället nånstans inne i Skiathos stad, där finns massor av fina ställen i gränderna.

skrutt
2009-06-30, 14:06
snyft_dropHåller med dej om allt du skriver....har tappat bort din mailadr....Lenasnyft_dropJag har bott på Lenio för 2 år sedan i maj månad. Hade dubbelrum med stor balkong (mittenbalkongen) med en underbar utsikt över havet. Det var ganska högt till tak så rummet upplevdes ganska luftigt trots att det inte var så stort.
Stranden duger gott och uppväger närheten till stan. Havet lika fint där som varhelst på ön. Tavernan var riiiktigt mysig med kanongod mat som Kostas mamma lagade. Läget är oerhört bra, alldeles intill stranden med gångavstånd till stan (tar kanske 5-10 min att promenera). Blir det för varmt får ni väl sova på den stora balkongen under stjärnhimmeln som jag lovar ni sent skall glömma.

Jag rekommenderar båtturen runt norra delen av ön, eftersom ni då får flera fina stopp. När det gäller Lalaria så är den fin med vit flisig sten, men tyvärr full av fågelskit, eftersom den är obebodd och full av fågelliv.

Ni kan faktiskt ta lokalbussen från hållplats 1 (avgår från skiathos stad) till hållplats 24 (kokonaries beach.. felstavat vet det). Varje hållplats har eget nr (24 hållplatser alltså). Hoppa sen av bussen vart som helst och gå en bit till havet, o vips så har ni en ny strand överallt! Den ena vackrare än den andra!!