handdator

Visa fullständig version : Dåligt väder - vad göra?


Danielsan
2009-06-20, 13:49
Hej,

Vi (två vuxna och ett barn på 11) som ska åka till Parga på måndag (22/6) för en veckas semester. Det ser nu ut som att det blir sämsta och kallaste vädret på år och dar just denna veckan i Parga. Om man nu inte kan hålla till på stränderna eller göra båtutflykter vad rekommenderar ni som varit där tidigare att man gör för att få en trevlig semester fast vädret blir sämre än hemma i Sverige?

Vi kommer att leta upp Blue Bar och Diana som brukar skriva på detta forum men vi vill göra lite mer under en veckas semester också...

Hoppas att vädergudarna är med oss fast alla prognoser talar om regn och kallt väder i en vecka.

Ia
2009-06-20, 15:13
Vil bare si at ta den værvarslingen som en lottokupong, (sjeldent den går inn met pott)
Jeg reiste ned til Parga den 4 Juni..., det var meldt halvgrått hele uken, de to første dagene skulle det være "tunderstorm" lyn, torden, mørke skyer og masse regn.. 17 til 22-24 grader hele uken.. (ganske deppa på forhånd)
Den første dagen, altså ankomstdag, så var det skiftende skydekke, 30 regndråper og omlag 23-24 grader i luften. Resten av uken var det strålende sol og mellom 25 og 30 grader....

Hva dere evt. skal gjøre..? Ikke så mye annet enn å sette seg ned på en god restaurant og nyte et godt måltid eller finne seg en bar :)
(Blue bar ligger langs trappene opp til borgen, ganske langt nede)


Dere får det nok kjempebra :)

Ia

Danielsan
2009-06-20, 15:47
Tack för uppmuntran Ia. Vi hoppas givetvis att det är som med Lotto (sällan sju rätt) och att det blir mycket bättre väder än nuvarande prognos. Vi får kanske hyra en bil och åka på upptäcktsfärd om det inte blir bra väder...

Mvh, Danielsan

Janet
2009-06-20, 17:52
Planen på att hyra bil och åka på upptäcktsfärd låter inte alls som någon dum idé.
Det finns en hel del att se i närheten av Parga. Bland annat Meteora och floden Styx är säkert trevliga resmål... bara att googla!

Men det blir säkert fint väder!

Despinaa
2009-06-20, 18:29
Meteora måste du besöka, det är ett måste när man är i närheten. Var där i somras och rekommenderar verkligen :D

Danielsan
2009-06-20, 19:37
Tack för förslag från både Janet och Despinaa. Kommer att försöka få in både Meteora och Styx oavsett vädret.

Är det någon som har testat på Parga Tour Train, www.tour-train.parga.com (http://www.tour-train.parga.com) eller är det en riktig turistfälla som man ska undvika?

Mvh,
Danielsan

Pia71
2009-06-20, 21:53
Tack för förslag från både Janet och Despinaa. Kommer att försöka få in både Meteora och Styx oavsett vädret.

Är det någon som har testat på Parga Tour Train, www.tour-train.parga.com (http://www.tour-train.parga.com) eller är det en riktig turistfälla som man ska undvika?

Mvh,
Danielsan

bye_bye Den har vi åkt flera gånger och jag kan rekommendera den. den går långsamt men man får se en hel del.

Angående vädret är vi faktiskt också lite bekymrade. Vi åker på måndag 22:e och har under några dagar nu kollat in vädret. Det är ingen trevlig syn. Man är van vid att det kommer en skur nere i Parga sen kommer solen. Jag hoppas att allt det dåliga vädret drar förbi och vi än en gång får njuta av mycket sol och bad.

Danielsan
2009-06-21, 00:16
Vi får lyssna på Ia och hoppas att vi som åker nu på måndag kommer att få en kjempebra vecka i Parga.

Vår familj ska i vilket fall åka tåget, ta oss till Meteora och Styx samt besöka Blue Bar för att kolla in där Diana jobbar. Vi kanske ses på stranden eller på någon bar i stan.

Mvh, Danielsan

Ia
2009-06-21, 11:22
Dere får masse bra vær ;)
(DEt ser virkelig ille ut, men tror ikke det blir slik, en og annen kort regnskur kanskje, men alikevel varmt og godt med masse sol)

Men toget syntes ikke jeg var noe...., Toget gikk langs hovedvein opp til den gamle borgen (husker ikke hva den heter, men ikke byborgen). Der oppe fikk vi en guidet tur gjennom borgen. Guiden var flink og fortalte oss historien bak..
Så var det å kjøre samme vei tilbake med et lite stopp i en bitteliten landsby, antagelig for at man skulle legge igjen noen Euro der.

Helt greit, men kanskje ikke verdt 10 euro om man ellers er på budsjettferie. :)

Da får man mye mer igjen for 10 euro om man tar båten som går til Stryx, innom en grotte og setter deg i land på Lincol Beach! Den turen syntes jeg var fin. Seilingen oppover Stryxfloden var fin med alle de blå insektene.. og skilpadder om man var heldig..
Man kunne så velge hvilken båt man ville ta tilbake fra beachen, inkludert i prisen. Båtene gikk tilbake mellom 16 og 17. (på stranden var man vel i ca 4 timer tror jeg)

Jeg lenkter tilbake, ble virkelig helfrelst av Parga klapp_klap

Ia

Ia

Eva L
2009-06-21, 11:31
Du som nyss varit till Parga Ia finns den enkla mysiga ouzerian Meetings som ligger längst in i en gränd en liten bit upp från hamnen kvar? Godare tillugg än de som serveras där får man inte ofta i Grekland. Mysig familj också som driver stället.

Eva

Ia
2009-06-21, 17:01
Det er jeg ikke sikker på Eva, siden jeg bare var der en uke så fikk jeg ikke med meg alt, og er ikke så flink å huske navn... ;)
Får prøve neste gang... for jeg skal nedover igjen flabb_flab

Danielsan
2009-06-21, 22:12
Vi lovar att leta efter "Meetings" under nästa vecka och när vi kommer hem från Parga så ska vi lämna rapport om dels vad vi gjort/sett men även hur vädret blev.

Om 19 timmar går planet mot Grekland...

Mvh,

Danielsan

Ia
2009-06-21, 22:41
Blir spennende å høre :)

Er ungene glade i å gå anbefaler jeg turen gjennom olivenskogen til Lincol beach, man kan ta båt tilbake...
En fantastisk tur og noe litt utenom det vanlige....

God tur bye_bye

Ia

Michael83
2009-06-29, 20:40
Hur har ni haft det ni som åkte förra veckan. Var vädret hemskt? Jag och min flickvän börjar bli oroliga, vi åker 20 juli till Parga.
Hur brukar vädret vara i juli? Trodde att det alltid va 35-40 grader:). Behöver vi vara oroliga för regn i två veckor i sträck?

Klick
2009-06-29, 20:54
Hur brukar vädret vara i juli? Trodde att det alltid va 35-40 grader:). Behöver vi vara oroliga för regn i två veckor i sträck?


Jag anser inte att det finns en grund för att oroa sig.:) Jag har bara hamnat i regnväder en eftermiddag under en vistelse på Agistri. Efter regnskuren kom solen igen. Här hemma i Sverige är det fullt möjligt med att regnskuren vara i flera dagar i sträck men aldrig varit med om det nere i Grekland.:D Det har vi ju sett....

K som också åker ner d 20 juli

Eva L
2009-06-30, 08:58
Antar att du som startade tråden nu är hemma igen. Hoppas ni klarade er från regnet som verkar ha drabbat norra delarna av Grekland en del. Såg att det stora lågtrycket som gett delar av Europa stora mängder fortfarande snurrar runt norra balkan. Berätta gärna lite om er vecka i Parga och om ni hittade min favoritouzeria Meetings. Deras bergste var det godaste jag druckit någonsin.

Eva

Novis
2009-06-30, 13:36
Nyss hemkommen från Parga kan jag bekräfta att Meetings fortfarande ligger kvar. Vi besökte dem flera gånger under vår vistelse. Stora sallader och gott tilltugg till ölen/vinet samt en mycket vänlig service av Yoannis och Silvia. Rekommenderar varmt!

Karfitsa
2009-07-01, 11:24
Nyss hemkommen från Parga kan jag meddela att visst har det åskat och regnat en hel del, men vi har också haft mycket sol och kunnat bada. En dag regnade det nästan hela dagen, i övrigt kanske ett par timmar per dag. Vi har åkt båt till Paxos, vandrat till Lichnos och hyrt mountainbike. På cykel tog vi oss till Ali Pashas fästning och sedan ner till Ag. Sostis och hem igen. En riktig bedrift i värmen! :D