handdator

Visa fullständig version : Makryammos


Sussen
2009-06-18, 11:49
Kom hem från Thassos igår efter en vecka på Makryammos bungalows. Det rummet vi beställt var en Bungalow superior som skulle ligga nära havet? Det var ett sjaskigt rum 116 med utsikt åt fel håll och inte mot havet. Efter mycket om och men kunde vi uppgradera oss till ett rum 506 för 70E som låg vid havet och var mycket fräschare. På Makryammos hemsida visas det att de har en flytande studsmatta ute i bukten men den fanns inte längre... När det gällde underhållningen på kvällar så var det två greker som uppträdde fre och lör kväll. Ingen annan aktivitet över huvudtaget?

Maten och servicen i restaurangen var däremot kanon! Bra frukostar och middagar! Tavernan som ligger bredvid hade också bra mat men med ensamrätt på stället medför ju också skyhöga priser!

Jonathan 10 år var ute och lekte i vågorna och blev stucken av en dragonfish i handen! Hur är det med drakfisk i Grekland har aldrig varit utsatt eller hört nåt om detta tidigare? Han fick fruktansvärda smärtor och svullnade upp i halva armen. Läkare tillkallades och han fick en injektion med smärtstillande och antiseptisk och tabletter. Dagen därpå såg jag en kvinna som också blev stucken? Är det nån som har liknande erfarenheter?

Sussen

eija
2009-06-23, 10:10
Huj, jar har aldrig ens hört om såna fiskar fast jag har besökt Thassos under tjugo år. Men när jag sökte efter info i Thassos-forumet, hittade jag några inlägg om saken. Flera människor har blivit stuckna av den. Fisken heter egentligen "weaver fish" men grekerna kallar den dragon fish. Man borde lägga foten strax i det hetaste vatten man kan ha för att få giftet bort och sen någon anti-histaminkräm på bettet. Man kan bara inbilla sig hur ont det gör!!

Men till all lycka finns det inga hajar i havet, men säkert ska jag vara lite rädd när jag går och simmar där. Hoppas att i höst :)
mvh/eija

PS. Makriammos bungalows ligger ju lite avlägsna i närheten av Limin (Thassos stad). Jag har vandrat från stan längs kusten dit och simmat där. Tror nog att många tyskar bor där?

Sussen
2009-06-23, 17:49
Tack för ditt svar Eija! Det stämmer nog bra att det var en weaver fish. Vet någon om den finns runt om i hela Grekland eller om det just är i det norra Egeiska havet och runt om Thassos? Har aldrig stött på den tidigare?

Sussen

ErOg
2009-06-24, 08:56
Googlade lite...

Tydligen heter fisken Weever och är en ganska stor fisk som ligger delvis nergrävd i sanden. Det är inte speciellt farligt att bli stungen men OERHÖRT smärtsamt! Foten i varmt/hett vatten och vanligt smärtstillande är det som gäller så går det över på några timmar... Komplikationer är ovanligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Weever