handdator

Visa fullständig version : Båt från Naxos till Antiparos


Elisabet E
2009-06-17, 07:49
Hej,

Är det någon som vet om det går båtar varje dag från Naxos till Antiparos eller till Paros? Vi skall åka från Naxos den 9/7. Det är första gången vi är på en liten ö luff så vi är tacksamma för all hjälp.

Hälsningar
Elisabet

Arne
2009-06-17, 08:16
Från Naxos till Paros finns det många färjeförbindelser dagligen.
Att rekommendera är nog Blue Star med avgång vid halvtiotiden på morgonen lokal tid. Turen tar cirka 50 minuter.
Väl framme på Paros finnes tvenne alternativ. Badbåten till Antiparos
(Om den går fortfarande) avgår just intill hamnen där Blue Star lägger till.

Vid gropig sjö kunna badbåten dock ej rekommenderas. Så har vi det andra alternativet. Ni tar endera buss eller taxi över ön till det lilla färjeläget vid Pounta. Bilfärjan till Antiparos avgår tämligen frekvent under dagtid. Kan det ta sådär 20 minuter för överfarten.

Arne

Arne
2009-06-17, 11:53
Jag drog iväg ett email till en vän på Antiparos. Erhöll nyss svar.
Badbåten går enligt uppgift icke i år!

Då får det bli bilfärjan från Pounta.

Arne

jonnna
2009-06-17, 14:20
Vi har också tänkt att åka till Paros eller Antiparos, men har även kollat på Folegandros. Någon som har besökt den ön? Är det smidigt att ta färjan från Naxos dit? Har ju bara tänkt vara där över dagen så vill ju gärna komma hem på kvällen igen...

Tobbe S
2009-06-17, 14:32
Från Naxos till Folegandros går det inte båt varje dag, och att åka dit över dagen går inte.
Länk till tidtabell (GTP) hittar du på Kalimeras startsida

Tobbe

jonnna
2009-06-17, 14:38
Har du erfarenhet av någon annan bra ö i närheten så är jag tacksam för svar!

Eva L
2009-06-17, 16:38
Vi har också tänkt att åka till Paros eller Antiparos, men har även kollat på Folegandros. Någon som har besökt den ön? Är det smidigt att ta färjan från Naxos dit? Har ju bara tänkt vara där över dagen så vill ju gärna komma hem på kvällen igen...

Har aldrig hört om dagsutflykter till Folegandros men från Sikinos och Ios är det enkelt att ta färja till Folegandros. Stannar ni bara en dag är det Chora som är den stora sevärdheten. Stanna så länge att ni kan promenera upp till kyrkan och beundra solnedgången. Se bilder i mitt fotoresebrev från 2007.

Eva

Yak
2009-06-17, 18:19
Jag drog iväg ett email till en vän på Antiparos. Erhöll nyss svar.
Badbåten går enligt uppgift icke i år!

Då får det bli bilfärjan från Pounta.

Arne

Stämmr det, tänkte faktiskt korrigera herrn på denna punkt annars.
Var i går på Antiparos och fick även jag uppgiften att "passbåtarna" Paros-Antiparos icke kommer gå i år. Man hänvisar till bilfärjan och sedan buss till Parikia.

Elisabet E
2009-06-18, 07:38
Tack så jättemkt för snabba svar, nu är det bara en dryg vecka kvar tills vi åker inte helt fel med tanke på det tråkiga vädret som är idag (ösregn).Trevlig midsommar!

Elisabet

ingegerd46
2009-06-19, 19:11
Om ni vill åka över dagen från Naxos så är Kouffonissi ett alternativ. Kolla i bokningsbyråerna, det står annonser utanför. Har ni lite äldre barn (som orkar gå själv) så är det ett äventyr att gå runt ön, det hinner man under en dag och även bada i lagunen och äta lunch där.