handdator

Visa fullständig version : Nästa års charterpriser...


Gita
2005-09-14, 20:26
Jag har ju förbokat en resa med Apollo för flera veckor sedan inför nästa sommar, och så tänkte jag att man kan nog utgå från årets pris och lägga till några hundringar, så får man en liten känsla av var man hamnar.

Fick bekräftelsen igår. Ökningen var 2700kr/person! Häpp! Fattade niente, ringde Apollo, fick prata med tre olika personer. Den sista frågade hur jag hade räknat, vad jag hade utgått ifrån. "Årets katalog, samma datum ungefär som nästa år, dvs slutet av juni". Vi båda hittade beloppet som jag hade sett. "Ja, och sedan har valt du balkong och sjöutsikt... så höjningen är bara 1800kr/person"

"Men ta då bort sjöutsikt och balkong" sa jag. Men se - det gick inte. Det fanns inga sådana lägenheter! (bara i prislistan) Då undrade jag varför de hade separerat priserna så i katalogen, om man inte kunde välja utan. Det är ju som att sätta ett pris utan sängar och tak, och sedan har man i tilläggskolumnen "sängar 500kr, tak 1000kr".

Hon höll väl med lite... Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita

Ivi
2005-09-14, 20:34
Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita

Vi BORDE ha varit tysta om Karpathos...:( Får se vad flygstolarna till Rhodos i maj kommer att kosta...Hoppas inte att inrikesflyget höjer sina priser på rutten Rhodos-Karpathos!

Ivi

Eva L
2005-09-15, 09:16
Jag har ju förbokat en resa med Apollo för flera veckor sedan inför nästa sommar, och så tänkte jag att man kan nog utgå från årets pris och lägga till några hundringar, så får man en liten känsla av var man hamnar.

Fick bekräftelsen igår. Ökningen var 2700kr/person! Häpp! Fattade niente, ringde Apollo, fick prata med tre olika personer. Den sista frågade hur jag hade räknat, vad jag hade utgått ifrån. "Årets katalog, samma datum ungefär som nästa år, dvs slutet av juni". Vi båda hittade beloppet som jag hade sett. "Ja, och sedan har valt du balkong och sjöutsikt... så höjningen är bara 1800kr/person"

"Men ta då bort sjöutsikt och balkong" sa jag. Men se - det gick inte. Det fanns inga sådana lägenheter! (bara i prislistan) Då undrade jag varför de hade separerat priserna så i katalogen, om man inte kunde välja utan. Det är ju som att sätta ett pris utan sängar och tak, och sedan har man i tilläggskolumnen "sängar 500kr, tak 1000kr".

Hon höll väl med lite... Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita

Det måste ju bli billigare att bara ta en flygstol ner och boka eget boende som det finns många möjligheter till på Karpathos.

Eva

sally
2005-09-15, 09:37
Jag har ju förbokat en resa med Apollo för flera veckor sedan inför nästa sommar, och så tänkte jag att man kan nog utgå från årets pris och lägga till några hundringar, så får man en liten känsla av var man hamnar.

Fick bekräftelsen igår. Ökningen var 2700kr/person! Häpp! Fattade niente, ringde Apollo, fick prata med tre olika personer. Den sista frågade hur jag hade räknat, vad jag hade utgått ifrån. "Årets katalog, samma datum ungefär som nästa år, dvs slutet av juni". Vi båda hittade beloppet som jag hade sett. "Ja, och sedan har valt du balkong och sjöutsikt... så höjningen är bara 1800kr/person"

"Men ta då bort sjöutsikt och balkong" sa jag. Men se - det gick inte. Det fanns inga sådana lägenheter! (bara i prislistan) Då undrade jag varför de hade separerat priserna så i katalogen, om man inte kunde välja utan. Det är ju som att sätta ett pris utan sängar och tak, och sedan har man i tilläggskolumnen "sängar 500kr, tak 1000kr".

Hon höll väl med lite... Och så fick jag förklaringen att Karpathos börjar bli så poppis, så det finns utrymme att höja... grrr... surt är det...

//Gita

Hej, det var inga dåliga höjningar!__D Får man fråga vilket hotell det gällde? (Ja det höjs väl självklart på alla men det är alltid inressant att veta)
Hälsningar Anki

Gita
2005-09-15, 09:53
Det måste ju bli billigare att bara ta en flygstol ner och boka eget boende som det finns många möjligheter till på Karpathos.

Eva


Absolut! Det kan man ju räkna ut med lilltån... men det finns alltid folk som vill åka charter.

Detta gällde Aegean Village i Amopi som har kraftiga barnrabatter = enhetspris för barn (för två barn blev det 11000 SEK/2veckor i rabatt!), Zephyros skulle blivit ännu dyrare, då Apollo inte har enhetspris för barn dit.

Jag har, vad jag kommer ihåg, pratat med Mikke om tex Zephyros, men han trodde att Apollo köper upp alla rummen under sommarmånaderna (juni/juli/aug) så att det inte finns något ledigt för de som åker ner med bara en flygstol. Rätta mig om det är fel...

/Gita

MariaS
2005-09-15, 11:07
Nån som vill tipsa om resa, vi är 2 vuxna och 2 barn på 9 år som tänkte tillbringa 3 veckor någonstans i Grekland i Juli-Aug. nästa sommar. Det vi tittar på är Naxos eller Karpathos. Nån som vill rekommendera?????? Letar även då boende med A/C nära hav och pool, hur är det med barnpriser om man bokar på plats?
//maria

Eva L
2005-09-15, 15:15
Nån som vill tipsa om resa, vi är 2 vuxna och 2 barn på 9 år som tänkte tillbringa 3 veckor någonstans i Grekland i Juli-Aug. nästa sommar. Det vi tittar på är Naxos eller Karpathos. Nån som vill rekommendera?????? Letar även då boende med A/C nära hav och pool, hur är det med barnpriser om man bokar på plats?
//maria


I Grekland betalar ni för rummet eller lägenheten och oftast är det samma pris om man är 1 eller 2 personer. Åker ni med några barn så betalar ni naturligtvis mer än ett par men ni har ju behov av större boende, fler sängar etc. Boendet tar dock inte betalt per barn så priset kan bli detsamma för två eller tre barn. Med tre barn behöver ni antagligen två rum eller en lägenhet.
På Naxos har ni en del att välja på ute i Agia Anna och Prokopios utifrån era önskemål då flera ställen där har pool. Jag har sämre koll på Karpathos och antalet ö-luffare eller personer som reser dit på egen hand är inte lika stort som i cykladerna. När jag besökte Karpathos för några år sedan var det inte så vanligt i Pigadia med hotell som hade pool men några fanns det. Där vi bodde på Sunrise var det nära till havet men hotellet har ingen pool. Många som kommer till Karpathos är grekamerikaner som åker hem för längre eller kortare period.

Eva

nilam
2005-09-15, 16:07
Absolut! Det kan man ju räkna ut med lilltån... men det finns alltid folk som vill åka charter.

Detta gällde Aegean Village i Amopi som har kraftiga barnrabatter = enhetspris för barn (för två barn blev det 11000 SEK/2veckor i rabatt!), Zephyros skulle blivit ännu dyrare, då Apollo inte har enhetspris för barn dit.

Jag har, vad jag kommer ihåg, pratat med Mikke om tex Zephyros, men han trodde att Apollo köper upp alla rummen under sommarmånaderna (juni/juli/aug) så att det inte finns något ledigt för de som åker ner med bara en flygstol. Rätta mig om det är fel...

/Gita


Jag pratade med några hotellägare i Grekland i somras som berättade att från och med nästa sommar så köper Apollo endast de rum som de fått sålt...!!!! Detta innbär stora "förluster" och besvär för ägarna, men för oss borde det ju kunna bli mer rum att välja på som är ledigt. Det borde oxå innebära att restresor m hotell är ett minne blott...??? För varför ska Apollo "rea" ut resor när de inte behövt boka upp hela hotell:mad:
När man reser med flera barn blir det inte alltid billigare med flygstol eftersom barnen oftast betalar mindre för hela paketet än vad endast flygstolen kostar.
Men jag märkte också att det var betydligt dyrare nästa år mot i år(har bokat med fritidsresor) Ifjol betalade vi 10 000 kr för två vuxna och två barn en vecka och iår går det på 13000 kr. Fast ordinariepris(om man ej förhandsbokar) är 19000 kr så man ska väl inte klaga....
Någonstans måste ju bolagen få in sina förluster efter tsunamin....

Malin

Gita
2005-09-15, 17:27
Jag pratade med några hotellägare i Grekland i somras som berättade att från och med nästa sommar så köper Apollo endast de rum som de fått sålt...!!!! Detta innbär stora "förluster" och besvär för ägarna, men för oss borde det ju kunna bli mer rum att välja på som är ledigt. Det borde oxå innebära att restresor m hotell är ett minne blott...??? För varför ska Apollo "rea" ut resor när de inte behövt boka upp hela hotell:mad:


Aha... det var därför... sökte restresa i augusti, och det som det fanns mycket av, var Kaarpathos (och Kreta). De har kanske haft svårt att få sålt alla resor till Karpathos denna sommar...

/Gita

lille
2005-09-15, 21:56
. Fast ordinariepris(om man ej förhandsbokar) är 19000 kr så man ska väl inte klaga....

Malin

Hva mener du med "om man ej förhandsbokar" , er det annen pris på forhåndsboking ??:confused:

Lille

nilam
2005-09-17, 11:12
Hva mener du med "om man ej förhandsbokar" , er det annen pris på forhåndsboking ??:confused:

Lille


Ja, fritidsresor(star tour i norge) släpper alltid ett antal resor i slutet av augusti till rabatterade priser på nästa säsongs resor...den totala rabatten blev i år drygt 6000 kr för två vuxna och två ungdomar.klapp_klap

karinafp
2005-09-26, 18:59
Ökningen var 2700kr/person!

Jag har precis bokat vår nästa resa, och visst var det lite dyrare den här gången, men det skilde totalt bara 800 kronor! :confused: För årets resa betalade jag 21 800, och nästa års tur skulle gå på totalt 22 600, sa damen jag pratade med. Och då är det fortfarande billigare än 2004, då jag betalade 23 400 kr för precis samma resa! Dvs två veckor på Karpathos i mitten av juli, tvårumslägenhet med balkong på Regina, två vuxna och två ungdomar.

Karin
förbryllad, men glad

Lisbeth K
2005-09-26, 19:47
Burr vad tråkigt att Apollo höjer..Fast det är ju den bästa av det bästa! Eller hur?!!?
Vi tänker åka i September nästa år, ligger i "startgropen" med att boka! Det blir som i år Zephyros Village, underbart läge och helt fantastisk värdfamilj!!

a_fellman
2005-09-26, 21:38
Burr vad tråkigt att Apollo höjer..Fast det är ju den bästa av det bästa! Eller hur?!!?
Vi tänker åka i September nästa år, ligger i "startgropen" med att boka! Det blir som i år Zephyros Village, underbart läge och helt fantastisk värdfamilj!!

Åker dit på fredag med Apollo, 198 kr per person i totalpris, billigare än taxin till Arlanda för 2. Visserligen enkel, men vem vill åka hemflabb_flab . Boende kan man alltid fixa på plats till bra pris. Kollade med ett antal hotell och priset låg på 25 - 30 Euro per natt för en lägenhet, och det går säkert att hitta billigare. Har man lite is i magen så kan det vara ett klipp att ta bara flygstol. Det går ju att krydda semestern lite och resa på ett annorlunda sätt. Finns det inget flyg till Karpathos så kan man alltid åka till någon annan ö, exempelvis Kreta eller Rhodos och sen ta båten därifrån. Så gjorde vi förra året. I år blir det flyg båda vägarna men via Holland på vägen hem där vi stannar några dagar.

Anita
Drygt 3 dygn kvar

Gita
2005-09-27, 11:31
Jag har precis bokat vår nästa resa, och visst var det lite dyrare den här gången, men det skilde totalt bara 800 kronor! :confused: För årets resa betalade jag 21 800, och nästa års tur skulle gå på totalt 22 600, sa damen jag pratade med. Och då är det fortfarande billigare än 2004, då jag betalade 23 400 kr för precis samma resa! Dvs två veckor på Karpathos i mitten av juli, tvårumslägenhet med balkong på Regina, två vuxna och två ungdomar.

Karin
förbryllad, men glad


Lyllos dig! Jag har bokat Aegean Village, och där höjer Apollo 2700 eller 1800 så som de väljer att se det. Tydligen så höjer de lite olika.

Ni kommer mycket billigare undan än vi :( , men hälften av gänget vägrade Regina (jag föreslog det!) då det inte ligger vid en strand. Och Zephyros skulle kosta 32 000 för 2 vux + 2 barn! Halleluja!

Jag får väl spara på nåt annat...(Äta krakmandlar och nudlar flabb_flab) bara vi kommer iväg!
Bara 9 månader kvar..._B-anana

/Gita

PS. Vilken dag åker ni?

karinafp
2005-09-27, 12:55
Vilken dag åker ni?

Den 6 juli sticker vi! (För att maximera fullmånetiden...:rolleyes: ) De har ju bytt resdagar från fredag till torsdag nästa år. Blir litet underligt...

Karin

snart dags för ytterligare en nedräknare, tro? :cool:

Gita
2005-09-27, 15:10
Vi åker veckan före, såg också att det var en torsdag. Först skall man klara av mörkret och kylan bara, tänk om man kunde gräva ner sig och vänta på våren...

/Gita

Gita
2005-09-27, 15:13
PS. Det finns en nedräknare för nästa sommar redan!klapp_klap

karinafp
2005-09-27, 19:22
PS. Det finns en nedräknare för nästa sommar redan!klapp_klap

Ja, det gör det, ja! ;)

Karin

_B-anana_B-anana_B-anana

karinafp
2005-09-27, 19:23
Vi åker veckan före, såg också att det var en torsdag.

En eller två veckor? Kanske vi kunde ses?

Karin

Riitta
2005-09-27, 19:25
Den 6:e juli.Vilken bra dag tänkte jag tills jag kom på att svärmor fyller år dagen efter så då var det kört:mad:

Riitta

karinafp
2005-09-27, 19:27
Den 6:e juli.Vilken bra dag tänkte jag tills jag kom på att svärmor fyller år dagen efter så då var det kört:mad:

Äsch, då kommer ni veckan därpå! Allting går att lösa, om bara viljan finns. Annars kan ni väl ta tanten med...:rolleyes:

Karin

Riitta
2005-09-27, 19:55
Det skulle vara nåt:o :D

Riitta

Gita
2005-09-28, 09:37
En eller två veckor? Kanske vi kunde ses?

Karin


Två veckor! Vi får stämma träff vid den berömda duschen! flabb_flab

Och Riitta - kan du inte fira tanten lite tidigare? Eller så får hon vara med en vecka och så får hon åka hem sen. Eller är hon som Arnes svärmor ;) ?

karinafp
2005-09-28, 18:44
Och nu har nedräknaren kommit på plats. 280 dagar, så mycket har jag aldrig sett förut!

Men den tickar stadigt nedåt...klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Karin

karinafp
2005-09-28, 18:47
Två veckor! Vi får stämma träff vid den berömda duschen! flabb_flab

Äsch, ni kommer naturligtvis in till stan, så tar vi er till några av våra smultronställen. :D Det löser sig. Vi får se till att utbyta mobilnummer när det börjar närma sig. Om sådär en 250 dagar eller så...;)

Karin

Riitta
2005-09-28, 19:16
Ni får inte ducsha utan migsnyft_drop

Riitta

karinafp
2005-09-28, 19:22
Ni får inte ducsha utan migsnyft_drop

Snälla Riitta, nu får du verkligen skärpa dig! Menar du på fullaste allvar att vi ska vänta med att duscha tills du kan komma? Tänk på vår omgivning!!! ;)

Men om du är snäll kan jag ta dig till Faros, så du får träffa Ilias. flabb_flab

Karin

Riitta
2005-09-28, 19:25
Jag får väl ta mig till Karpathos först.Fast UTAN svärmor:D

Riitta

Gita
2005-09-29, 10:55
Äsch, ni kommer naturligtvis in till stan, så tar vi er till några av våra smultronställen. :D Det löser sig. Vi får se till att utbyta mobilnummer när det börjar närma sig. Om sådär en 250 dagar eller så...;)

Karin

Det låter trevligt! Jag måste också fixa en räknare... _B-anana

Gita