handdator

Visa fullständig version : Tillbaka i verkligheten...


Stina
2005-09-13, 13:22
Så är man i Sverige igen då och ikväll är det dags att traska iväg till arbetet.
Saknar simturerna på morgonen men njuter ändå lite av den höga friska luften här i Göteborg.

Det blev tre öar som besöktes på den här resan; Paros, Sifnos och Kea.

Paros överraskade den här gången, jag mindes den som väldigt turistig i stil med Naxos men vi träffade i stort sett bara på grekiska turister och vi hittade en liten taverna i Parikia med helt underbar vällagad mat!

Sifnos var som vanligt helt underbar, dock en del svenskar och många italienska turister.
Fantastiskt god mat åt vi på en liten taverna på stranden i Vathy.

Sedan var det dags för en för mig ny ö; Kea!
Det var tre utländska turister som klev av färjan; jag och min kompis samt en fransyska.
Resten var greker.
Korissia är ingen vacker by och omgivningarna var grå och karga...det här bådade inte gott!
Vi tog en taxi till Otzias där vi hade förbokat boende.
Stranden såg fin ut men det fanns ingen minimarket och endast två tavernor.
Trots detta stannade vi på Kea och i Otzias, det var något som kändes rätt ändå.

Kea håller på att bli en favorit känns det som. Jag skriver håller på för jag vet inte säkert ännu...
När en vännina skickade ett SMS och frågade om hur Kea var, så kunde jag inte svara för jag visste inte vad jag tyckte.
Sådan är Kea, det tar tid att uppskatta ön.
Ju mer man ser desto mer tycker man om ön.
Det är likadant med Keas befolkning, det tar tid att lära känna dem.
Här blir man behandlad som vem som helst, man lämnas i fred och det är skönt!
Kea passar definitivt inte alla, men för vissa är nog Kea en ö som man lär sig älska...

Jag håller just nu på att samla ihop alla intryck och sedan blir det nog ett litet resebrev:)

Mvh. Stina

Lissi
2005-09-13, 16:26
Välkommen hem igen! Jag ser fram emot resebrevet: Det är kul med lite "ovanliga" öar dvs de som man inte läser så mycket om.