handdator

Visa fullständig version : Hemma igen...


LindaC1981
2005-09-13, 11:01
Hej alla!

Har precis kommit hem ifrån en underbar vecka i Parga.

Nu förstår jag vad ni menar... Parga är så vackert och självklart kommer vi att åka tillbaka.

Vi bodde på hotel Palatino och med en underbar utsikt mot Valtos-stranden och den venetianska fästningen. Rekommenderas mycket varmt!!

Vi var på olika stränder, bland annat: Valtos, Lichnos, Sarakinko och Agia Paraskevi. Den sistnämnda stranden blev våran favorit utanför stan. Otroligt vacker, lagunliknande med mycket fint vatten.

Tog också en båttur med "Marco Polo" ut till Antipaxos, Blue Caves och Paxos. Den här båten rekommenderas varmt mycket p.g.a kaptenen/guiden (minns ej namnet) som verkligen bjöd på sig själv och gjorde allt för sina passagerare.

Men det absolut bästa var besöket i Acheron River (Styx). Håller med om att vattnet var bra kallt i början. Det var en vacker och speciell upplevelse.

Vi längtar redan tillbaka till Parga!!

Kramar; Linda!!

Eva L
2005-09-13, 11:27
Hej alla!

Har precis kommit hem ifrån en underbar vecka i Parga.

Nu förstår jag vad ni menar... Parga är så vackert och självklart kommer vi att åka tillbaka.

Vi bodde på hotel Palatino och med en underbar utsikt mot Valtos-stranden och den venetianska fästningen. Rekommenderas mycket varmt!!

Vi var på olika stränder, bland annat: Valtos, Lichnos, Sarakinko och Agia Paraskevi. Den sistnämnda stranden blev våran favorit utanför stan. Otroligt vacker, lagunliknande med mycket fint vatten.

Tog också en båttur med "Marco Polo" ut till Antipaxos, Blue Caves och Paxos. Den här båten rekommenderas varmt mycket p.g.a kaptenen/guiden (minns ej namnet) som verkligen bjöd på sig själv och gjorde allt för sina passagerare.

Men det absolut bästa var besöket i Acheron River (Styx). Håller med om att vattnet var bra kallt i början. Det var en vacker och speciell upplevelse.

Vi längtar redan tillbaka till Parga!!

Kramar; Linda!!

Roligt att ni haft det bra. Ser att ni också föll för den trevlige kaptenens charm. ;) Min väninna har bokat in sig på Palatino efter att jag rekognoserat läget åt henne så det är bra med fler positiva synpunkter på hotellet. Läget är ju otroligt bra.

Eva

epiros
2005-09-13, 12:14
Hej alla!

Har precis kommit hem ifrån en underbar vecka i Parga.

Nu förstår jag vad ni menar... Parga är så vackert och självklart kommer vi att åka tillbaka.

Vi längtar redan tillbaka till Parga!!

Kramar; Linda!!

Kul att ni trivdes i Parga.

Och agia Paraskevi med den lilla ön alldeles utanför stranden, är ju oxå en riktig liten pärla som man gärna minns.;)

bye_bye Tommy

Ingrid
2005-09-13, 12:54
Kul att ni trivdes i Parga.

Och agia Paraskevi med den lilla ön alldeles utanför stranden, är ju oxå en riktig liten pärla som man gärna minns.;)

bye_bye Tommy

Lurer på hvorfor vår lokale guide ikke viste oss denne strandperlen da vi var i Parga.... ;) ;)

epiros
2005-09-13, 13:36
Lurer på hvorfor vår lokale guide ikke viste oss denne strandperlen da vi var i Parga.... ;) ;)


flabb_flab Selvföljeli´sparade jag den pärlan för det att jag hoppas på att få vara er lokale guide en annan gång igen:D

bye_bye Tommy

Olsson
2005-09-13, 15:04
[QUOTE=LindaC1981]
Agia Paraskevi. Den sistnämnda stranden blev våran favorit utanför stan. Otroligt vacker, lagunliknande med mycket fint vatten.[QUOTE]

Missade också Agia Paraskevi. Så synd. Norrut eller söderut från Parga?

Längtar också tillbaka! /Olsson

Ingrid
2005-09-13, 15:25
flabb_flab Selvföljeli´sparade jag den pärlan för det att jag hoppas på att få vara er lokale guide en annan gång igen:D


Så bra!!!! Ser fram til det, og at vår eminente guide avslører flere godbiter til oss. klapp_klap

epiros
2005-09-13, 17:41
Missade också Agia Paraskevi. Så synd. Norrut eller söderut från Parga?

Längtar också tillbaka! /Olsson

Norrut, Olsson:)
Om ni räknar in hela kustremsan från Preveza o upp mot albanska gränsen, finns där stränder o annat att upptäcka så det räcker för många besök framöver ifall man gillar omväxling på semestern.;)

bye_bye Tommy

epiros
2005-09-13, 17:48
Så bra!!!! Ser fram til det, og at vår eminente guide avslører flere godbiter til oss. klapp_klap

Jag ser fram mot alla goda skratt ni bjöd påflabb_flab


bye_bye Tommy

pysen
2005-09-27, 20:41
Hemma igen 2
Är tillbaka efter två veckor i Parga.
Vädret var varmt, över 30 på dagarna och en bit över 20 på kvällarna. Tydligen var det lika varmt i mitten av september som i augusti.
Men det medförde kanske en rötmånad.
Jag blev ordentligt magsjuk. Huvudmisstänkt var en lammgryta.
Men många andra, som ätit på andra restauranger och bodde på andra hotell, blev också sjuka så det rörde sig nog om en virus som härjade.
På grund av den grasserande magsjukan hittade vi restaurangen Zorba (den närmast borgen, det finns två) där vi blev stamkunder. Priser: Varmrätt ca 5-6 Euro, 1 liter husets vin 5 E. Totalt hamnade notan runt 20 Euro per kväll. God mat. Många kunder återkom kväll efter kväll.
Restaurang Andreas var stängd, öppnas kanske nästa år. Och Ideal var utbytt mot en kinarestaurang (där kan man äta om man vill ha ett avbrott i den något tunga grekiska maten, aningen dyrare dock).
I övrigt kan nämnas att:
o) Stranden mitt i stan är lite underskattad. Fast de små, och inte lika små, fiskarna bets (!). En del nafsade till ganska ordentligt. Men priset för två solstolar och ett parasoll var 8 E. Valtos 6-7 E och Lichnos 3. Fast då tillkommer resan. Priset till Valtos med badbåt (nära att gå) höjdes över en natt med 50 procent, från 2 till 3 E. Till Lichnos från 4 till 5.
o) Att promenera till Lichnos var också en skön start på dagen. Inte alls jobbigt. Trots värmen var det svalt under olivträden. Men vakthunden i sista huset innan stigen smalnade av var inte att leka med – så det gjorde vi inte.
o) Båtturen till Antipaxos och Paxos ett kul avbrott i strandlivet (risk för sjösjuka dock). Det vanliga programmet med bad från båten. Men passa på att handla på Paxos, bland annat handgjorda olivtvålar.
o) Hotell Bacoli var bra. Poolen fin fast vattnet var varmare i havet. Hyfsad frukost om man bortser från att juicen smakade som på tok för starkt blandad apelsinsaft.
Summa summarum: Parga hade charm men var lite för turistiskt. Hur man definierar turistiskt? Kanske antalet turister i förhållande till ortsbefolkning. I Parga dominerade turisterna, stort.
Senast besökte vi Lesbos som var betydligt mera genuint, fast dit går tydligen inte så många resor numera. Anses det för trist?

Janet
2005-09-27, 22:00
Så Ideal är borta! Den som blev vår favorit för två år sedan. Nu får vi aldrig mer äta där. Synd!!

Undrar varför priserna på badbåtarna höjdes sådär plötsligt? Att de höjs inför högsäsong är ju inte så konstigt, men under lågsäsong verkar skumt?

Tror inte att Lesbos anses trist, men har inte så bra koll alls på den ön. Charterresmålen varieras ju lite hit och dit hos reseföretagen, vad det beror på är väl bland annat tillströmningen till de olika destinationerna tidigare år. Så kanske har turisterna upptäckt andra öar och därmed minskat sitt resande till Lesbos. (?)

pysen
2005-09-28, 12:04
Jo, lite konstigt.
Speciellt när priset på båtturerna till Paxos och Antipaxos sänktes.
Något annat: Det fanns små myggor som knappt hördes eller syntes. De kom på besök under natten så man vaknade ofta med bett som kliade.
Och vaknade man inte av myggbetten så väcktes man av tuppen som började gala vid 6-tiden varje morgon. Han väckte nog alla som bodde i övre delen av Parga.

pysen
2005-09-28, 17:11
En liten fundering:
Tänk att det är så många som fortfarande röker.
Det var nästan omöjligt att sitta på balkongen eller vid poolen.
Blääää...