handdator

Visa fullständig version : Liberata Resort


Lago
2009-06-07, 23:13
Hej

Kom hem nu i lördags 6/6-09 med Airtours efter en mycket trevlig vecka i Lassi och på lägenhetshotellet Dionysos Village Resort (f.d. Liberata Resort) dom har bytt namn p.g.a. att inte bli förväxlade med Libaratas Village som väl inte rosat marknaden. Trevligt boende med en fantastiskt läge och en underbar utsikt. Trevlig personal Maria och Danny och Leo, väldigt familjärt!
Bra och trevliga rum - vi bodde i en tvårumslägenhet med balkong med utsikt över Lassi och Lixouri.
Vi hade mellan 22-29 grader i skuggan och ca. 23 i vattnet.

Plus och minus:
På plussidan boendet med en fantastisk pool och bra priser för lunch och dricka i poolbaren. Hyfsat läge, ca. en kvart ner till Makris Gialos-stranden.

På minussidan:
Glöm middag på hotellet, finns bra alt. nere i Lassi ex.vis Sirtaki annars är ett bättre alt. att ta en taxi till Argostoli 6 Euro. Bra restaurang var Captains Table på huvudgatan innan torget.
Vägen upp till hotellet var väl inte direkt den enklaste vägen med en sista "slutkläm" på 45 graders lutning, men man kan ju ta en taxi i samband när man handlar lite frukostmat mm. då kan man komma upp för €4 annars så är det väl inte så tokigt att bränna lite.
Priset på stranden var väl inte direkt något fynd, "special offer" på 2 solstolar och parasoll €6 och €5 för en greksallad kändes som ett rån.

Vi tog en ö-rundtur via Airtours vilket kan rekommenderas, men glöm deras rekomendationer om att välja "deras" restaurang vid stoppen,

Annars var Kefalonia en väldigt vacker och grön ö med ganska mycket att se, väldigt nöjd blir slutresultatet.

C@nny
2009-06-08, 14:27
Hej!
Jag bodde på hotellet 2 veckor i juli förra året och har i princip samma bedömningar, och jag kan ju tillägga att vi även gick med barnvagn i den
45-gradiga lutningen :-).
(5 dagars bilhyra samt en del taxiresor underlättade).
Vi åt en enkel lunch på hotellet 1:a dagen bara. Middagarna fick inget bra betyg av de vi pratade med då, så därför valde vi bort dem. Siritaki i Lassi samt C T i Argostoli tyckte vi bäst om av alla vi provade. Oscars i Lassi var iofs oxå mycket trevlig då man även får fin underhållning på köpet.

Vi bodde även i Lassi några år tidigare och nämnda restauranger höll även då bra nivå.
Om knappt 4 veckor är vi tillbaka i byn, men då på ett hotell närmare havet :-)
Ha det bra!
C@nny

Siri A
2009-06-08, 16:13
Vi har bekanta som bodde på hotellet och åt på dess restaurang förra året och var så nöjda att de åt där flera kvällar under resan. Paret som äger (ägde?) hotellet har haft en restaurang i NY, men nu sadlat om till hotellvärdar i Grekiska ö-världen!

Härligt att ni blev nöjda i alla fall. Ni verkar haft en härlig resa och Kefalonia är en ö som jag skulle vilja besöka i framtiden.

Lago
2009-06-10, 15:36
Hej

En liten rättning bara!
Deras BBQ-afton var riktigt riktigt bra!! Kan verkligen rekommenderas.:)

Tack C@nny och Siri A för Era kommentarer

Kokosnöt
2009-06-16, 12:30
Även jag bodde på Liberata Resort (6-13 juni) och tyckte det var toppen!

Vi åt aldrig på hotellet, men frukosten imponerade inte så värst. För 5€ fick man en omelett, stekt potatis och någon sötsliskig saft.

Ia
2009-06-16, 15:15
6 Euro for to solstoler og parasol kan vel ikke kalles noe "ran" .... vanlig pris mange steder er både 7 og 8 Euro.. :)
Og 5 Euro ca. 40-45 n. kr. for en gresk salat, sikkert med masse feta er vel heller ikke så alverdens mye... når man tenker på indigrienser, lønn til kokken, lokalleie, oppvasken skal vaskes og bordene tørkes etter dere.... vil iallefall ikke kalle det ran.


Ia

Smithan
2009-06-19, 10:40
Hej
Vi bokade detta hotell istället för Sissy och det verkar ju helfräscht. Men jag blir lite "skrämd" av beskrivningarna av vägen upp till hotellet. Jag har väl hyfsad kondis (flitig stavgångare) men är ju ingen ungdom precis, 62år, med höftbesvär och i augusti är det ju ganska så varmt. När jag läste på hotellsiten fick jag uppfattningen att stranden låg närmare. Men det är kanske överkomligt, vad säger ni som varit där- är det jättejobbigt?
Smithan

C@nny
2009-06-19, 13:09
Hej
Vi bokade detta hotell istället för Sissy och det verkar ju helfräscht. Men jag blir lite "skrämd" av beskrivningarna av vägen upp till hotellet. Jag har väl hyfsad kondis (flitig stavgångare) men är ju ingen ungdom precis, 62år, med höftbesvär och i augusti är det ju ganska så varmt. När jag läste på hotellsiten fick jag uppfattningen att stranden låg närmare. Men det är kanske överkomligt, vad säger ni som varit där- är det jättejobbigt?
Smithan


Hej Smithan!
Vi var ju där 2 veckor i juli förra året och jag tyckte det var väldigt jobbigt, även om jag är yngre och har skaplig grundkondition. Men det var nog den värsta "hotelluppfart" jag varit med om. (Iofs hade vi ju en sulky att dra upp oxå). Det var många av de jag träffade på hotellet som hade bokat bil i 3-7 dagar, men som förlängde hyran till att omfatta hela vistelsen. Det blir ju dyrt med taxi oxå, om man ska åka 2ggr/dag upp&ner. Själva så hyrde vi bil i 5 dagar och åkte taxi hem på kvällarna, resten promenerade vi.
I beskrivningen på hotellet står det att det är 900m ned till stranden. Det betyder att det bör vara ca 700m ner till vägen. Den börjar med ett ganska brant parti på drygt 100m. Sen planar det ut lite i ett antal hundra meter, för att sedan bära av uppåt igen. Slutklämmen, som var det värsta partiet, på ca 100m var mördande i värmen__D.
Det är ju synd, för hotellet var tip-top med en jättefin pool. Personalen trevlig osv.
På minussidan låg utöver nämnd väg även maten på hotellet. Alla utom en som vi pratade med tyckte likadant. Man var dessutom tvungen att boka in sig för middagen. Det var enl uppgift inte mer än ett 15-20 pers som åt på kvällarna, så de behövde väl planera. Men det kanske är bättre i år?
Det var även synd att inte poolbaren var öppen när vi var där, men det var ju iofs aldrig mer än 4-5 pers där. Vi badade kanske 5-6 gånger där (efter strandbesök). Det var ganska "avslaget" runt pool & restaurang.

Jag vet ju inte hur stora besvär du har med höften, så det är ju svårt att råda i detta? Men jag kan ju säga att vi valde ett annat hotell i år som bara ligger 300m från havet. Vägen är ju densamma och vi har ff en sulky att dra med. Vi åker om 2 veckor :)
Hälsningar
C@nny

Smithan
2009-06-20, 13:17
Hej c@nny

och tack för värdefull info.Vi ska se oss om efter annat boende.
Smithan