handdator

Visa fullständig version : Lite tips, lite varningar...

HenricG
2009-06-07, 14:51
Hej!
Tillbaks från en vecka i Platanias. Tänkte skriva ett lite utförligare resebrev när jag får tid, men ett par tips att se, göra och äta tänkte jag dela med mig av redan nu.
Vi bodde på Fritidsresors Caldera Bay. Ett alldeles enastående hotell, rent och snyggt, stort bra område med två pooler, både poolbar och restaurang (som vi i ärlighetens namn inte provade mer än pommes frites och tzatziki precis när vi checkat in) och härlig miljö. Trevlig personal, mycket rent och snyggt, och ett helt perfekt läge, vi hade en halvminut till huvudgatan i Platanias och en minut, genom hotellområdet, till havet. Hotellet ligger på havssidan om gatan.
Men den varning jag vill framföra gäller tyvärr också hotellet. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle hoppa på deras grekiska afton, eller om vi skulle bemöda oss med att ta oss till Souda och via vänner få en gratis dylik afton ombord på en kryssning i Soudabukten. Då hade vi varit ute och åkt i fyra dagar och gjorde det stora misstaget att boka in oss på hotellets.
Priset var osedvanligt högt - 18€ för mig och min 13-åriga dotter, 9€ för min 10-årige son. Utan dricka. Men ok, tänkte jag, det kan vara trevligt med lite uppträde och mat och sen bara kunna gå hem till sig, istället för att behöva åka fram och tillbaks.
När vi skulle börja ta av buffén hittade jag, som då älskar grekisk mat över all annan, en handfull rätter som föll mig i smaken. Det mesta såg grått, överkokt och allmänt trist ut. Barnen tog lite spaghetti och pommes. NÅgon klick tzatziki och lite tomatsås. När vi började äta visade det sig att den mat som inte var kall, antingen smakade - ursäkta uttrycket - för djävligt, eller inget alls. Då hade vi sparat oss hela eftermiddagen för att kunna njuta ordentligt av en stor buffé. När jag såg sonen sitta med tårar i ögonen och försöka tvinga i sig överkokt spaghetti fick jag nock och i ett av mina osvenska ögonblick klagade jag, gansa högljutt, på detta totala fiasko. Det blev ganska häftig ordväxling, men till slut gick de med på att bara låta oss betala för det vi drack. F-n tro´t... Så - alla som tänker åka till Caldera Bay - gå INTE på deras grekiska afton, den är långt ifrån värd de dryga tvåhundra per vuxen man får betala. Oh, glömde, "uppträdandet" bestod i fyra dansare som stod längst bak lokalen och framförde folkdanser - till cd...

Så då till tipsen. Först och främst måste jag återigen framhålla rest Souroupo - där ägarinnan Ioanna bjöd oss på en extra omgång dricka när vi gick dit och åt istället efter denna katastof och berättade vad som hänt. Så plus minus noll den kvällen, och ett STORT plus till Ioanna.
Ett antal andra matställen ska nämnas också - Drosia - där vi en kväll åt oss näst intill in i koma på meze - keftedes, lokala korvar, kretasallad, stekta zuccini, aubergine och champinjoner, pommes, tzatziki, tomatsalsa, två Mythos och två läsk - för 33€! Och då lyckades vi inte äta upp allt, trots att vi alla tre hittade riktiga favoriter. Abelopas - som har mycket bra kött på grillen, till rimlig peng. Slutligen Nikoforos i Kolimbari. En fiskrestaurang nere vid hamnen som har de bästa marídes jag nånsin ätit.

Att se och göra då. Vi hade en härlig dag på båtutflykten till Balos. Med en svindlande vandring uppe från den venetianska fästningen, vattnet som var så blått att det nästan sved i ögonen, och den fantastiska lagunen som höjdpunkterna.
Polyrrinia, beläget uppe i bergen vid Kastelli, med en utsikt som slår det mesta jag sett.
Solnedgången i Falassarna. Morgonpromenad uppe i Platanias gamla stad, uppe bland olivlundarna. Småvägarna i kullarna nedanför Psiloritis, med stopp i Perama. Likaså bland byarna ovanför Kolimbari, med ändlösa oliv- och vinodlingar, väldigt nära turisttivolina i körsträcka, men väldigt långt ifrån i ande, med sina stillsamma byar.

Tänkte posta lite bilder i denna tråden också. Återkommer!

myssa
2009-06-07, 15:28
hej
tack för dessa rader.
du gör då inte min längtan mindre ;)
som tur är finns det andra hotell som gör fina grekiska aftnar.
jag brukar ibland gå på gregorys(pool) dom har god mat och vin ingår i priset.
duktiga dansare som underhåller länge.
räknar dagarna till 11 juli.
myssa....

Klick
2009-06-07, 15:39
Synd att du hade en taskig upplevelse från er grak-afton. Har varit med på en grek-afton på hotell Galini på Skiathos som jag tror kostade 18€ (är dock inte säker) och det var fantastisk god mat! Dolmades som var lagom salta och detta är inte ngt jag gillar egentligen men de var väääääldigt goda! Kan fortfarande minnas dem:p. Dimitris som också jobbade på hotellet som servitör i baren osv hade ett extra-knäck som dansare denna kväll och det var bra! Även om musiken var från CD;). Vi blev alla lockade och inspirerade att deltaga i dansen... En kul kväll helt enkelt!!!:)

K

HenricG
2009-06-07, 16:32
Vi har också haft jättetrevliga grekiska aftnar på hotellet innan. På Jasmine Village, där vi bodde två år, hade de jättebra mat, duktiga musiker och dansare som fick med alla på sirtaki runt poolen. Och underhållning för barna med en trollkarl.

Gregory´s är ett trevligt ställe. Alltid när vi haft bökiga hemresetider har vi tillbringat sista dagen där, istället för att tråka ut oss med väntan på hotellet.

HenricG
2009-06-07, 16:38
Första bilden. Kommer fler imorgon, ikväll ska jag ägna mig åt att sortera bland och välja ut några av de femhundra jag tog. :D

http://farm3.static.flickr.com/2431/3603215591_a3c8517671.jpg?v=0

Klick
2009-06-07, 16:40
Bra bild!bye_bye

nilam
2009-06-07, 16:41
Håller med om att Drosia är en väldigt bra restaurang :)Men var ligger Abelopas?

Malin

HenricG
2009-06-07, 17:04
Här har du Abelopas. Ligger längs huvudgatan, på "uppsidan".

http://farm4.static.flickr.com/3356/3604111852_5bd32528af.jpg?v=0

nilam
2009-06-07, 17:13
Ok...det känner jag igen. Roligt att få tips om ställen man inte testat. Det är lätt att man bara går till sina gamla stamställen annars.

Malin

Hasse
2009-06-07, 18:03
Abelopas, hade de burfågeln kvar ? Kul och trevligt ställe mitt inne i byn.

Drosia, udda ställe med gräsmatta men utsökt mat. Fick ni stora mängder raki efteråt ?

Båda väcker trevliga minnen från 2005 bye_bye

Hasse :cool:

Gita
2009-06-07, 18:32
Drosia - var ligger den? I Platanias centrum - eller? Hur tar man sig dit?

nilam
2009-06-07, 20:21
Om man kommer från torget så svänger man precis efter Mylos så ligger det ca 50 m upp på gatan till höger.

Malin

Drosia - var ligger den? I Platanias centrum - eller? Hur tar man sig dit?

HenricG
2009-06-07, 20:26
Japp. Fast för att förtydliga så svänger man då vänster efter Mylos, och så ligger det på höger sida.
Abelopas hade inte kvar sin pippi. När vi bodde på Marakis för två år sedan blev det vårt stamställe, så jag minns den från dess. Vi var säkert där tre-fyra gånger, eftersom de även har en ingång på baksidan, nästan mitt emot grindarna till Marakis. Perfekt att bara släpa sig upp från poolen och inta en sallad som lunch, eller middag när vi var trötta efter en heldag på vägarna.

HenricG
2009-06-07, 20:33
Kvällsbild tagen från trappan till Abelopas. Till höger Caldera Bay med valvbåge på taket, till vänster The Ruin Bar med Guinesskylten. Nya ägare, min grekiska väninna säger att stället aldrig varit så smutsigt som sen han tog över, men inte heller så trevligt. Underbar stämning, lagom hög musik, enormt trevlig personal.

http://farm4.static.flickr.com/3322/3604775486_5254950183.jpg?v=0

myssa
2009-06-08, 11:23
hej
Abelopas känner man igen men ett ställe jag alltid gått förbi??
fina bilder du tagit :)
köpt ett extra minne till min kamera så jag ska ta en hel del jag med då vi åker ner.
vi vill se mer av dina bilder i kalimera tävlingen eller hur?
så the ruin har nya ägare!! hoppas dom kan göra strawberrydaiquri dom med ;)
myssa....

sjöborren
2009-06-09, 11:13
Den 17.e maj kom jag hem efter två härliga veckor på Kreta. Dagen efter vår ankomst till Platanias öppnades himlen och regnet vräkte ner. Vi besökte då -för att göra något- hotell Caldera Bay och välkomstmötet, som dock fick avslutas eftersom vi inte hörde vad guiderna sa, på grund av regnet som dånade mot taket. Förutom den första dagen hade vi en klarblå himmel :D...ända tills hemresedagen den 17:maj.

M.v.h. lilla sjöborren. :)

sjöborren
2009-06-09, 11:31
Jag får skriva i "små portioner" eftersom jag skriver så långsamt - skriver, suddar, skriver - så när jag ska skicka inlägget står det, du har angivit fel o.s.v ... och så är allt borta och jag får börja om igen. :o

Resturang Drosia kan jag rekomendera! Trevlig personal och bra service. God mat och dryck till bra priser. En halv flaska Retsina för 2 euro ... och när det bjöd på yoghurt med rosenhonung ... bara namnet Nu måste jag nog sluta annars ... :p

Lilla sjöborren.

HenricG
2009-06-10, 20:44
Ännu ett litet tips, för oss smålänningar. Eller er med småländsk kynne. :p I en supermarket som ligger ungefär mitt emot torget, inte det stora IN.KA utan en av de mindre, finns det smakliga grekiska ölet Vergina för 40 cent. Kylda. I supermarketen som låg närmast vårt hotell kostade de 70 cent. Så det finns en hel del att spara på att köpa ett gäng där och svalka sig med vid poolen eller havet, jämfört med runt 1€ för en Mythos i affären, eller mellan 2,50-3 i en bar eller restaurang.

lars
2009-06-10, 22:03
Oj vad det gläder ett gammalt kretahjärta att läsa om era utflykter och vad ni sett och upplevt-Bravo!!!klapp_klap
lars
Kriti stin kardia mou

Pipp
2009-07-01, 12:13
Kvällsbild tagen från trappan till Abelopas. Till höger Caldera Bay med valvbåge på taket, till vänster The Ruin Bar med Guinesskylten. Nya ägare, min grekiska väninna säger att stället aldrig varit så smutsigt som sen han tog över, men inte heller så trevligt. Underbar stämning, lagom hög musik, enormt trevlig personal.

http://farm4.static.flickr.com/3322/3604775486_5254950183.jpg?v=0

På Caldera bay siden ligger den en restaurant hvor man går ned en trapp og inn i en gårsdplass med gresskar o.l utstilt og man sitter under trærne der.
Noen som vet hva jeg snakker om ?

nilam
2009-07-01, 13:34
På Caldera bay siden ligger den en restaurant hvor man går ned en trapp og inn i en gårsdplass med gresskar o.l utstilt og man sitter under trærne der.
Noen som vet hva jeg snakker om ?

Kantari menar du nog :)

Malin

Pipp
2009-07-01, 13:39
Kantari menar du nog :)

Malin
Det er mulig, hvordan er det der da?

nilam
2009-07-01, 14:17
Kantari har varit bra när jag varit där. Jag älskar deras "mixed starters" som räcker som en hel måltid :)

Malin

figura
2009-07-27, 08:10
Vår favorit var utan några som helst frågetecken Souroupo! Råvaror av bästa kvalitet, vällagat och extremt gott, en resa bland smaker.
Gästvänligheten visste inga gränser - vi blev bortskämda varje kväll (åt 10 av 14 middagar där). Ja, vi fick tom besöka köket och dess kompetenta personal.
Tack till alla på Souroupo för alla oförglömliga upplevelser!

Alicia
2009-07-27, 17:49
Toppen bra att kunna läsa alla tips på Kalimera innan bokning och avresa. Vi ska bo på Caldera Bay i början av augusti och därför var det extra kul att läsa HenricG:s positiva utlåtande om hotellet. Men....vi ska definitivt inte gå på grekisk afton på hotellet, tack för varningen!!
Förra året bodde vi i Agia Marina på hotell Amathia Beach med våra vuxna söner och vi passade på att fira makens 60-års dag. Vi åt på restaurang Nymfi flera gånger och vi fyra var enormt nöjda med den fantastiskt goda maten varje kväll. Undrar om någon ätit på Nymfi och kan tipsa om en restaurang i Platanias som kan mäta sig med Nymfi.bye_bye

Acinom
2009-07-27, 18:18
Kul att flera uppskattar Nymphie, vi går alltid dit flera kvällar när vi är därnere, bra mat och underbar personal tycker jag! _B-ananaKouroupsis Taverna är också bra, inte riktigt lika som ovan nämnda men nära, den ligger lite "avsides" i Agia Marina men tror den är utritad på kartor som man får av resebolagen.
Längtar verkligen ner igen, blir en sväng i slutet på sept början på oktober då vi skall fira en 60-årig vän. Blir Blue Dome tror jag bestämt! klapp_klap

figura
2009-07-27, 20:29
Vi bodde på Caldera bay och kan bara hålla med fg. Jättebra - åker gärna dit igen!
Vi var inte på grekisk afton dock men tog en tur till baren när det var "happy hour" - vi var synnerligen ensamma så det är nog inte kvällar hotellet är bäst på.
Åt lunch flera gånger, nära från både hav och pool och helt ok!

Dag tre tyckte vi vår toa spolade dåligt, löstes direkt. När vi skulle öppna en flaska vin var öppnaren i lägenheten trasig, löstes direkt. Otroligt trevlig och bra personal.

Åker gärna dit igen som sagt - superläge på stranden, nära stan!