handdator

Visa fullständig version : Klart bättre utsikt!


Monica P
2009-06-04, 14:12
Nya brillor, det var på tiden...i åratal har jag tyckt att jag klarat mig bra med såna här billighetsglasögon, men fick rycket några veckor sen och gick till ögonläkare här i stan. Ganska stor olikhet på höger och vänster, tja, det var bara att skaffa "riktiga" glasögon. Idag ser jag mycket bättre ut, tro mig.

Dumt nog kollade jag inte bestämmelserna i förväg, nämligen att om jag vill ha någon återbäring från IKA måste jag konsultera ögonläkare på Kos, eftersom bara denne har samarbetsavtal med IKA.

Nåja, 370 euro är ju överkomligt , och brillorna är utmärkta.

Vem håller reda på alla särbestämmelser...som ändras titt och tätt, verkar det som. Försäkringskassorna i detta land har grava bekymmer, det är samordningsproblem och konstigheter förutom att arbetsgivare och vanligt folk inte betalar in avgifter som man ska.

Så uppmanas vi dagarna i ände att gå och rösta den 7 juni, EU-parlamentet bevars, och alla vet bäst. Det är pingsthelg här den dagen , massor av folk drar ut på landet, så man befarar extra lågt valdeltagande.

OM jag visste nån som kunde reda ut Greklands alla problem, och OM den personen finge fria händer, och OM man kunde ena sig om att stödja denna person, då skulle valet vara lätt...

Så här är det: värmen är här, turister traskar omkring i stan, havet är blågrönt, ölen är kall, frysen är snart full med fisk, moppen är nyservad, datorn funkar bra, glasögonen är förträffliga... så på personnivå är allt som det ska vara, och Bryssel ligger så långt bort...

kirtor
2009-06-04, 15:24
Det er vel ikke så mye man får gjort med statsanliggender nei. Smarte vi nordmenn som har sagt nei hver gang.

Ellers gleder vi oss veldig til det du sier i siste avsnitt. Det er ikke lenge til nå! Gleder oss? Gjett!!

Hellen
2009-06-04, 19:40
Vem håller reda på alla särbestämmelser...som ändras titt och tätt, verkar det som. Försäkringskassorna i detta land har grava bekymmer, det är samordningsproblem och konstigheter.

Så uppmanas vi dagarna i ände att gå och rösta den 7 juni, EU-parlamentet bevars, och alla vet bäst. Det är pingsthelg här den dagen , massor av folk drar ut på landet, så man befarar extra lågt valdeltagande.


Precis som det är i ASverig alltså, vi har ju nationaldagsfirande på lördag (hur man nu firar den?) och många har långledigt.

// Helén

kimmen
2009-06-04, 20:40
Jag vet inte hur det är i Grekland, men här i Sverige har vi sedan en tid tillbaka redan kunnat förtidsrösta på många olika ställen. Så att man är bortrest just den 7:e juni är definitivt inget skäl för att inte rösta!!!

/kimmen

Hellen
2009-06-04, 20:51
Precis som det är i Sverige alltså, vi har ju nationaldagsfirande på lördag (hur man nu firar den?) och många har långledigt.

// Helén

Jag vet inte hur det är i Grekland, men här i Sverige har vi sedan en tid tillbaka redan kunnat förtidsrösta på många olika ställen. Så att man är bortrest just den 7:e juni är definitivt inget skäl för att inte rösta!!!

/kimmen

Är det inte gemensamma regler inom EU???:confused::D
// Helén

Edit: såg precis på nyheterna att Irländare och Britter röstade idag, trodde att alla röstade den 7:e

kimmen
2009-06-05, 14:13
Ett par länder röstar den 4:e, ett par den 5:e, några den 6:e och de flesta den 7:e. Om eventuell förtidsröstning bestämmer nog varje land själv.

/kimmen

Monica P
2009-06-05, 21:34
Vad jag förstår ska man rösta i sin hemkommun, och eftersom det är mängder av folk som bor i de stora städerna men fortfarande är skrivna på landet eller nån ö så åker man hem och röstar. 25 % rabatt på biljetten utlovas...poströstning är inget alternativ (tror jag) -kanske för utlandsgrekerna, men jag vet inte säkert. På denna lilla ö går man till den lokal som tar emot bokstavsvis, vi röstar alltså ihop med alla som har efternamn på P.
Det har varit några livliga dagar med massor av tal på offentliga platser, flaggor och hejarklackar och lite festlig stämning på sina håll. Ser jag på TV...