handdator

Visa fullständig version : Rapport fran Kykladerna


Yak
2009-06-04, 12:02
Da var man tillbaka i det stora bla igen!
Sitter nu pa Naxos efter att ha rest fran Aten med Blue Star Paros igar. Hade sallskap ner fran Stockholm med rojo72 som dock foredrog att hoppa av pa Paros. Vadret har ar tamligen vaxlande forsommarvader. I gar i Aten, 32 grader och het sol som avlostes av aska och tillhorande regn under batresan nu. Aven rejal sjogang uppstod, faktiskt forsta gangen som jag upplevt att de stora Blue Star batarna rullat kraftigt i sjon. Idag ar dock solen tillbaka, dock ar vinden fortfarande markbar.
Har pa Naxos verkar turiststrommen har kommit igang bra, en del folk pa restauranger och hotell. Nu gar farden vidare till mitt alskade Amorgos med Skopelitis kl 15, vi far hoppas inte viden tilltar allt for mycket tills dess :)

Abi
2009-06-04, 12:58
Tack för rapport!
Låter bra, förutom blåsten Ang_elx Hur länge varar resan?

bye_byeAbi

Yak
2009-06-05, 21:17
Tack för rapport!
Låter bra, förutom blåsten Ang_elx Hur länge varar resan?

bye_byeAbi

Blir borta i 14 dagar!

Det var ingen fara med vinden alls. Bara en latt bris smekte havet nar vi gick ut fran Naxos. Det blev en lugn resa, och eftersom vi gick den langa vagen via Donoussa sa fick man se solnedgangen pa havet. Det aer lika fint varje gang!
Idag har det varit en fantastisk dag pa Amorgos. Sol, inte alltfor varmt och nastan vindstilla. Jag tankte ga ut lugnt och vandra upp till Chora, men det var lika bra att ga hela vagen upp till toppen! Daruppe var det fantastiskt, helt vindstilla och det enda som hordes var svalorna som susade runt! Nastan svart att beskriva kanslan, men ni som upplevt detta vet vad jag pratar om. :)
Sikten var ocksa ovanligt god, man sag tydligt bade Naxos och Donoussa fran toppen. I morgon blir det nog annu en tur i bergen!

Hellen
2009-06-05, 21:20
Härligt att du har det gott på Amorgos, vi har strukit Amorgos i vår grovplanering i år, men man vet aldrig:D
// Helén

Netwolf
2009-06-06, 08:24
Nastan svart att beskriva kanslan, men ni som upplevt detta vet vad jag pratar om. :)

Jo, jag minns...snyft_drop

Kalimera
2009-06-07, 21:21
Daruppe var det fantastiskt, helt vindstilla och det enda som hordes var svalorna som susade runt![/quote]Toppen av Chora eller Profitis Elias? Oavsett vilket är jag duktigt avundsjuk. :o

Berätta mer!

Yak
2009-06-09, 19:17
Toppen av Chora eller Profitis Elias? Oavsett vilket är jag duktigt avundsjuk.

Berätta mer!

Toppen av Profitis Elias :)

En liten uppdatering: från att ha varit ganska "svalt" den första dagen har det bara blivit varmare och varmare för varje dag. I går var toppnoteringen +34 grader och det är fortsatt i princip vindstilla. Nu är det för svettigt för några större vandringsutflykter!
Dock har det idag börjat blåsa en frisk vind och temperaturen har gått ner några grader. Det verkar som värmen har kulminerat för tillfället iallafall.
Jag provade i förrgår att gå den "långa" vägen från chora ner till katapola som finns utstakad på Anavasi-kartan. Det gick ganska bra tills jag kom fram till det ställe där man skulle ner mot Xilokeratidi. Den stigen finns inte i
verkligheten, kan jag säga. Trots att jag var precis på rätt väg enligt anavasi-kartan i GPS:en fanns ingen väg att följa utan det fick bli ett tråcklande mellan stenmurar och getstigar, och det var ganska brant dessutom.
Men nu har jag "rekat" lite mer och ska man gå den rundan är det betydligt bättre att fortsätta nerför backen så man kommer ner till stigen mot Ta Nera. När jag kommer hem ska jag försöka göra ett par guider med tracklogs. Jag har också varit ut en sväng mot udden utanför Katapola igen och rekat lite mer.

Kalimera
2009-06-10, 09:42
Toppen av Profitis EliasJag anade det. :o

Jag provade i förrgår att gå den "långa" vägen från chora ner till katapola som finns utstakad på Anavasi-kartan. Det gick ganska bra tills jag kom fram till det ställe där man skulle ner mot Xilokeratidi. Den stigen finns inte i Vi lyckades inte heller gå den stigen. Fast vi gav upp långt innan du gjorde, vi gick tillbaka och tog den enkla vägen ner.

När jag kommer hem ska jag försöka göra ett par guider med tracklogs. Det skulle jag verkligen uppskatta. :)

Ha det fortsatt bra i paradiset! bye_bye