handdator

Visa fullständig version : Utflyktstips mottages tacksamt!


iakk
2005-03-03, 10:18
Hej!

I augusti åker jag och mina två barn på en treveckors charter till Rhodos stad. Rhodos och Dodekaneserna är nytt för oss. Det blir inte aktuellt med någon ö-luffning i egentlig mening men jag skulle ändå vilja ta tillfället i akt att åka runt till/på närliggande öar. Är det rimligt att tänka sig att göra dagsutflykter till exempel Symi eller Tilos, eller blir jag lurad när jag tittar på kartan, är avstånden längre än vad de, i mina ögon, ser ut att vara? Hur lång är resan till Karpathos? Och hur är det egentligen med Turkiet, jag har hört att man inte får åka mellan Grekland och Turkiet?

Jag tar tacksamt emot tips på utflykter såväl på Rhodos som öarna runt omkring! Men eftersom jag inget körkort har är vi beroende av bussar och båtar, om man inte kan gå, eller simma...

156 dagar, 19 timmar, 47 minuter, 59 sekunder.../Kajsa.

nilam
2005-03-03, 11:27
Jag tror det tar ca. 1-2 timmar med båt till Symi och Tilos. Visst kan man åka på dagsresor till Marmaris i Turkiet från Rhodos. den resan kan vara väl värd om man vill shoppa loss ordentligt.:)

ciakoohler
2005-03-03, 12:46
Till Karpathos 18€ tar det 6 timmar ,en härlig resa o en ännu härligare ö.Dessutom går det flyg oxå 25€ pp Cia

Thalassa
2005-03-03, 14:55
Hei

Du har flere spennende øyer å reise på dagsturer til fra Rhodos. Som nevnt her tidligere, til Symi tar det ca. 2 timer med ferge, og turer går hver dag. Til Tilos tar det ca 1,5 timer med hurtigbåten Sea Star. Denne går også hver dag. En dag i uken stopper den noen timer på Chalki. Andre dager går den videre fra Tilos til Nisyros og retur til Rhodos. En dag pr. uke har dere muligheten til å ta hurtigbåt til Kastellorizo - ifjor var det avgang hver onsdag. Oppholdet på Kzo varer ca 5 timer. Anbefales!

Ha en riktig god tur til Rhodos. Jeg garanterer at dere kommer til å bli glade i øya! :) Reis gjerne rundt med lokalbuss og opplev noen av de fine landsbyene og de andre severdighetene. Du kan lese mer om Rhodos under "Snabbval öar" og få flere gode tips der. :)

Thalassa