handdator

Visa fullständig version : Vandring Thassos - Skala Potamias


Martineast
2009-06-01, 19:46
Ska resa till Skala Potamias med min sambo i slutet av juni och funderar på att krydda solsemestern med lite vandring. Vet någon bra vandringsleder i området och om de finns några i närheten av Skala Potamias eller om man måste ta bil.

Tacksam för svar från er med erfarenhet!!

ErOg
2009-06-01, 21:52
Det finns en guide med vandringsleder och karta just för Skala Potamias-området, skriven av en Lance Chilton. Walks in northeast Thasos heter den, jag hittade och köpte den (billigt tror jag) på nätet. Googla!

Men annars kommer strax Eja att ge er personliga tips, alldeles snart svarar hon... ;-)

mrwalker
2009-06-01, 22:59
Jeg brukte den nevnte boken "Walks in Northeast Thasos" av Lance Chilton i 2006. På nettet finnes "Greek island of Thassos Holiday and Travel Guides, Walks and Photos" av Foxy's Island Walks. På websiden min kan du lese min "rapport" fra turen, med noen rettelser til boken etc. En del ting hadde endret seg fra min utgave av boken ble trykket... Men ny utgave av boken kom i 2008!

Martineast
2009-06-02, 20:18
Tack för era svar... Ser verkligen fram emot att åka ner.

eija
2009-06-03, 13:10
HAAAA, ErOg, tyvärr har jag varit på denna vecka på vår finsk ö i Saimen, så hann jag inte att svara före dig snyft_drop !!
JA. i närheten av Skala P finns det verkligen många kula och lätta vandringsleder men också jag rekommenderar VARMT goda kartor och guider. Den bästa är tyvärr tyskspråkig Michael Müller Verlag THASSOS & SAMOTHRAKI av Antje & Günther Schwab med goda ritade kartor. Jag har också denna lilla guide av Lance Chilton. Fint att den är förnyad 2008!

Jag är inte verkligen nån erfaren vandrare, på grund av min dåliga fysiska kondition men jag har vandrat för många år sen från S P via Golden Beach längs kusten till Limenas (huvudbyn) och tyckte hemskt mycket om de vyerna. Det var en lätt vandring men tog dock många timmar. Man kan ju komma tillbaka med bus. Det är bäst att avgå tidigt på morgonen, ty i slutet av juni det kan vara mycket hett senare på dagen.
Panagia och Potamia är båda trevliga byar som man kan nå till fots från Skala Potamia. Och bussarna går tillbaks _B-anana !

Trevlig och intressant resa!
eija