handdator

Visa fullständig version : Försöker hitta min biologiska pappa del 2.


AnnaCarin
2009-05-29, 09:52
Hej igen!
Jag skulle behöva lite mer hjälp av er här på Kalimera.

Jag har börjat fundera över hur troligt det är att uppgifterna min pappa uppgav verkligen stämmer.
Han utgav sig för att heta Nikos (Mycket vanligt). Dessutom fick mamma ett visitkort med en adress, men ett annat namn!
Det stod något kort ogrekiskt namn som Bob eller Tom.
Att han arbetade på bygge var kanske sant, men han kan ju ha hittat på att det var pappan som ägde det.

Jag ägnade första dagarna på Kreta åt att dela ut "annonslappar". Så här stod det på dem.

Söker mina rötter...

Jag heter Anna-Carin, är 27 år och bor i Sverige. Jag försöker hitta min biologiska pappa på Kreta.

Min mamma, Pia ”Anita” Svensson träffade min pappa i juni 1981 på diskoteket Mouragio i Hersonissos. Han hette Nikos, var 24 år och arbetade på sin fars byggföretag.
Bodde på kuststräckan emellan Hersonissos och Heraklion i ett bostadsområde på vänster sida ( från Hersonissos räknat).
Det var ett område med vita små låga tätt belägna hus.

Om någon känner igen det här vänligen kontakta mig!

Med vänliga hälsningar

Anna-Carin

Sven hade hjälpt mig att översätta texten till Grekiska, vilket var till stor hjälp.
Som jag skrev i förra tråden försökte jag ta reda på om Analipsi kunde vara rätt ställe.
Tyvärr insåg vi ganska fort att det inte var det.
Gjorde ett besök på Mouragio, diskoteket de träffades på -81 och som finns kvar, fast med annan ägare ( I samma ålder som min pappa)
De diskutera häftigt med varandra när jag visade lappen, och ägaren sa
"I know him!" Jag fick veta att Nikos har ägt en bar för 2-3 år sedan,
"Iguana" heter den idag, men "Kamari Kafé" när han ägde den.
Ingen visste dock idag var han befann sig.

Pratade med personal på taxi, och de sa att det bodde en Nikos i rätt ålder i samma hus som den baren. Jag blev naturligtvis jättenervös och tänkte att
- Nu har jag hittat honom!
Gick och knackade på huset, men det var ett hotell och där fanns ingen Nikos.
Den Nikos som hade baren hade tydligen hyrt den av hotellägarna, och de visste inte heller var han var idag.
Fick tips om att gå till en annan bar i närheten som ägdes av Nikos släktingar. Tyvärr verkade det inte på dem som att det var rätt Nikos..
dels var han 48 år och det verkade inte som att de tyckte infon stämde."
(Borde vara 52år om åldern han uppgav stämt.)

Behöver hjälp att analysera det här lite:

Min mamma var 27 år när de träffades, kanske har han lagt på några år för att komma närmare henne i ålder?
Ägaren på Mouragio verkade ju så säker!

Vad tror ni? Hur mycket av infon jag har om min pappa stämmer?
Om det är falska uppgifter har jag inte mycket kvar att gå på.
Låter det som att han kan ha varit en kamaki?


Mvh. Anna-Carin

ricky
2009-05-29, 11:29
Han utgav sig för att heta Nikos (Mycket vanligt). Dessutom fick mamma ett visitkort med en adress, men ett annat namn!
Det stod något kort ogrekiskt namn som Bob eller Tom.


Låter det som att han kan ha varit en kamaki?


Mvh. Anna-Carin

Önskar dig verkligen lyckatill och hoppas att du finner vad du söker,
men nog verkar det vara en kamaki?

bye_bye

Elisabet
2009-05-29, 12:20
AnnaCarin, det är helt omöjligt och meningslöst att gissa om han ljög om sig själv för din mamma. Den enda som möjligen kan ha en uppfattning om det är hon, men eftersom hon (väl?) inte sagt det tidigare, så tror hon förmodligen inte att han gjorde det.

Att två människor träffas och har sex varken var eller är ovanligt. Det gör honom inte automatiskt till en kamaki.

Jag tycker du har gjort helt rätt som försökt hitta honom. Om du kommer dithän att du inte har något mer att gå på, så har du inget annat väl än att acceptera att ditt livsöde är att inte få veta vem din pappa är. Tänk så härligt att du är du ändå!

Admirala
2009-05-29, 12:40
Hei igjen!
Siden vi har mailet hverandre om dette tidligere, vil jeg bare legge til én ting her:

Det at folk på Kreta sier at de ikke kjenner Nikos, at de ikke vet hvor han er nå, osv, behøver IKKE å være sant. Snakket nylig med en kompis fra Kreta om din jakt, og han mente at det helt klart kunne være slik at folk du spurte utmerket godt visste hvem du ville ha tak i, men at de (med eller uten grunn) beskyttet Nikos overfor deg. (Ikke at det behøver å være typisk for Kreta, det kunne nok skjedd andre steder også.)

Jeg vet at dette ikke hjelper deg med å finne ham, men det er vel greit å være klar over fenomenet.

Lykke til videre!

anoula
2009-05-29, 13:00
Det at folk på Kreta sier at de ikke kjenner Nikos, at de ikke vet hvor han er nå, osv, behøver IKKE å være sant. Snakket nylig med en kompis fra Kreta om din jakt, og han mente at det helt klart kunne være slik at folk du spurte utmerket godt visste hvem du ville ha tak i, men at de (med eller uten grunn) beskyttet Nikos overfor deg. (Ikke at det behøver å være typisk for Kreta, det kunne nok skjedd andre steder også.)

Jag tror att det KAN ligga något i det Admirala säger. Det är likadant på Rhodos och inte typiskt för Kreta, men det behöver ju som sagt inte gälla din pappa.
Önskar dig ett stort lycka till, och tack för att du delar med dig av något så privat. Det här är mycket bättre än Spårlöst ju!

Lucky
2009-05-29, 14:06
Han utgav sig för att heta Nikos (Mycket vanligt). Dessutom fick mamma ett visitkort med en adress, men ett annat namn!
Det stod något kort ogrekiskt namn som Bob eller Tom.


Min mamma var 27 år när de träffades, kanske har han lagt på några år för att komma närmare henne i ålder?


Det ar/var val inte helt ovanligt att grekerna andrade/forkortade sitt namn. Har stott pa Billy, Mike, Pat, George etc....Inte direkt grekiska namn, men latt for turister att komma ihag !?

Har du visitkortet ? Kanske kan vara en ledtrad ?
Hmmm...har vi inte alla lagt till eller dragit ifran nagra ar nagon gang :o


Lycka till med ditt sokande och haller alla tummar att du hittar honom.

sven.kriti
2009-05-30, 06:56
Jeg har snakket med en lokal venn her, Giorgos. Han er 70 nå. Som ung kunst - student hendte det at han ble kjent med noen ekte kamakier. Det var ikke uvanlig for kamakier å begynne sin løpebane som 18 åring! Om så var mener Giorgos at han helt sikkert skulle legge på alderen da det som regel var mer modne kvinner som var offere!

På 70 tallet, da turismen fo alvor kom i gang i Hellas var "kamakiyrket" en vei ut av fattigdommen for mange unge gutter fra landsbyene og øyene!

AnnaCarin
2009-06-02, 18:08
Tack för era svar :)
Jag har också en känsla av att om namn och ålder stämmer så borde NÅGON ha vetat var han finns idag. Alla känner ju alla i såna områden.

Att man förkortade namnen har jag hört tidigare, men man tycker att förkortningen av Nikos borde bli Nick isf?

Kalimera
2009-06-02, 21:16
Att man förkortade namnen har jag hört tidigare, men man tycker att förkortningen av Nikos borde bli Nick isf?Kan inte Nikos vara en förkortning av Nikolaos?

anoula
2009-06-02, 22:02
Kan inte Nikos vara en förkortning av Nikolaos?
Jo ;)

AnnaCarin
2009-06-03, 14:58
Ojdå.. Ännu mer förvirrande alltså! :)

Lucky
2009-06-03, 21:29
Ge inte upp!

Vi haller alla tummarna att du finner honom.

sven.kriti
2009-06-10, 08:37
Kan inte Nikos vara en förkortning av Nikolaos?

Nikos er en "standard förkortning" av Nikolaos. Det er statistisk det vanligste navnet på Kreta. Agios Nikolaos , st Niklas, "Jultomten"!

Alle disse vanlige grekiske navn har "standard förkortninger"

Giorgios - Giorgos. Dette navnet kommer som no 2 i statistikken.
Emanuelis - Manolis
Konstantinos - Kostas
Alexandros - Leandros etc.

AnnaCarin
2009-06-13, 16:59
Nu är det spännande! :)
Svens grekiska vännina Zina har erbjudit sig att ringa till baren och höra sig för. Ägaren hette Nikos, precis som den förra. Han ville inte ge någon information via telefon, - "antingen du eller hon får komma hit" sa han.
Har diskuterat lite med Sven vilket som blir bäst, om han och Zina ska gå dit eller om jag ska åka ner. Då jag har svårt att ta mig ner nu, kom vi fram till att de går utan mig. Det är inte säkert att det ger något, och skulle det visa sig att det är han får jag ju givetvis ta mig till Kreta på något vis.

Hoppas att detta ger något!! Om han inte haft något att säga hade det ju varit lättast att bara säga det i telefon tycker man?
Sven och Zina ska dit på måndag kväll, ska bli roligt att höra vad han har att säga!

Ioslina
2009-06-13, 18:57
Håller tummarna att det är din pappa! då får du anledning att åka ner!Lycka till!...väntar ivrigt på följetongen!!

Wardakis
2009-06-14, 08:01
Oj så spännande, önskar dej lycka till!
Gunilla

AnnaCarin
2009-06-14, 19:26
Tack! Jag vet ju inte om det ger något, men hoppas kan man! :)

sven.kriti
2009-06-17, 10:21
Tack! Jag vet ju inte om det ger något, men hoppas kan man! :)

Da det er mange som venter på resultatet er den min oppgave å holde informasjon.

Det hele er nå avhengig av Zina. Hun skulle gåt dit mandag men hennes sønn har helseproblemer etter en alvorlig trafikkulykke så hun har måttet bruke tid på div. legebesøk. Hun kommer til å dra med en gang hun har ledig tid. Om det er riktig Niko, hvilket jeg tror, om ikke skulle han vært totalt avvisende i telefonen, så løper han ikke fra oss!

Hestia
2009-06-17, 10:28
Spännande, nu kanske det är nära en lösning!:)

Stort lycka till Anna-Carin i ditt sökande, hoppas på det bästa!:)

Ioslina
2009-08-11, 08:43
Är såååååååååå nyfiken!!!!! Hur går det för dig??

Lucky
2009-09-30, 19:10
Är såååååååååå nyfiken!!!!! Hur går det för dig??

Ja, jag ar också valdigt nyfiken hur det går for dig..

tinatoon
2010-03-11, 14:31
Hej AnnaCarin,

Hur har det gått för dig?
Hoppas såklart att det löst sig, men om inte:

Jag skulle möjligen kunna dra i lite lokala kontakter i Hersonissos om du behöver ytterligare hjälp? Hör av dig på min vanliga email som är: tinatoon@hotmail.com i så fall!
Jag har några halvgrekiska vänner vars mor och far också träffades på Mouraggio. :)

Vänliga hälsningar Tina / tinatoon.

AnnaCarin
2010-03-23, 19:38
Hej allihop!

Jag är ledsen att jag inte varit på forumet på ett tag.
Tyvärr har jag inte hittat min pappa än. Jag har endel spår och har kontakter som letar aktivt i Hersonissos utan att sprida ryktet för mycket.
Jag har gått över till en mer diskret taktik, eftersom jag gissar att han numera vet om att jag letar efter honom och väljer att hålla sig undan. Jag ska försöka uppdatera tråden när jag vet mer. Kunde aldrig ana att så många skulle vara intresserade och följa min tråd :)

Tina; Jag hör kanske av mig till dig senare! Dina kontakter verkar vara väldigt intressanta, men just nu vill jag försöka hålla en låg profil och se hur det går. Jättesnällt att du kan tänka dig att hjälpa mig!

Ha det gott!
/ Anna-Carin

Lucky
2010-03-23, 21:55
Kul att du tittat in pa forumet igen :).

Vi ar nog ganska manga som fortfarande sitter och vantar pa ett litet meddelande fran dig om hur det gar.

Haller fortfarande ALLA tummar att du hittar honom.

Lucky bye_bye