handdator

Visa fullständig version : Vilken barnvagn?


Fru L
2009-05-27, 23:00
HEJSAN!

Vi ska öluffa så smått i Kykladerna i juni. Med på resan är vår 2-åring och jag funderar på vilken vagn som är lämpligast med tanke på underlaget. Brukar det vara asfalterat? Vår smidiga paraplysulky med hyfsat liggläge (det lär bli mycket sovande i vagnen under våra restaurang besök) skulle vi allra helst ta men om det är mycket grus och liknande så är sådana rätt värdelösa och det skulle vara bättre med en klassisk sittvagn. Har bara varit på charter på Kreta tidigare så har ingen aning om de andra öarna.

Funderar också på det här med säng till barnen. Brukar det finnas spjälsängar till barn på studios och liknande privata alternativ? Det är rätt svårt att få henne att somna på en vanlig säng.

Som jag ser fram emot vår resa!

/J

Netwolf
2009-05-27, 23:23
Varning varning varning! Underlaget för svenska paraplysulkys är inte ok, i Grekland. Kommer du med en sådan med sladdriga hjul, lär du få bära den visssa sträckor.
Vi gjorde så att vi inhandlade en dylik variant nedan, på blocket och den var så bra att vi tog med den hem igen. :)

/Netwolf
http://195.149.144.149/images/90/9045931969.jpg

Bodster
2009-05-28, 00:07
Hej!

Vi förespråkar en paraplyvagn med skapliga hjul, varianten med supersmå hjul skulle inte jag vilja ha med mig. Fördelen är att barnet lättare kan sova i en paraplyvagn, då det går att fälla ryggstödet, har funkat bra för oss. Visst dom rullar sämre på dåligt underlag, men det är guld för ungarna att kunna slagga i vagnen. Sufflet mot solen är ett måste.

När vår äldsta dotter var liten hade vi hennes sulkyn med på luffarna, men till barn nr 2 införskaffades en paraplyvagn och det har funkat bra. Samma vagn har överlevt 3 charter (kreta, Turkiet och Tunisien) samt 2 luffar i kykladerna. Inte är det många gånger jag burit vagnen.

Skönt att kunna fälla sätet, fälla upp sufflet, och ta en liten promenad när det är dags för en lur (för barnet alltså :)).

Ett tips. Ta med ett par klämmor så kan man klämma fast en tunn "filt/handuk" i suffleten och stänga solen ute.

rhodosfanast
2009-05-28, 00:08
Tyvärr så görs ju inte dom vagnarna men var superbra o köra o lätta o fälla ihopa o ha i bilen. Första gången vi åkte till Kreta så hade jag en ny marinblå sådan vagn med dit o den var lika fin när jag checkade in den för flygresan hem la den i en stor orangeplastsäck men när vi fick våra saker på sturup så hade dom slagit i sönder min vagn. Men jag anmälde det på flygplatsen o gick till försäkringsbolaget o fick ut en ny vagn.

Vagnen kan varmt rekommenderas på gatorna i Rhodos..

Hellen
2009-05-28, 07:49
Tyvärr så görs ju inte dom vagnarna men var superbra o köra o lätta o fälla ihopa o ha i bilen. Första gången vi åkte till Kreta så hade jag en ny marinblå sådan vagn
Vagnen kan varmt rekommenderas på gatorna i Rhodos..

Är det parapyvagn du syftar på? De säljs fotfarande.
Praplyvagn funkar, men se till att hjulen är låsbara, vagnar med hjul som bara snurrar runt vid minsta knagglighet skulle jag inte rekommendera på de Kykladiska öar jag har besökt.
// Helén

SteffTee
2009-05-28, 16:36
Ni kommer inte ångra er om ni tar med er en rejäl sittvagn. En vagn som man också kan sova middag i under skuggan av ett ett träd på stranden och som är mysigt att gosa in sig i på kvällen när mor & far tar en sista drink innan hemgång.
Det är naturligtvis lite besvärligare under själv resan men är guld värld när den väl fälls upp på resmålet. Det är absolut inga problem vid taxi -eller bussfärder och på båtarna fungerar det alldeles utmärkt.
Som extra plus får man plats med diverse beachgear i korgen under sitsen.

Alltså, ju större desto bättre!

Hellen
2009-05-28, 19:19
Praplyvagn funkar
// Helén

En ny modell- anpassad för alla ändamålAng_elx:D

Fru L
2009-05-29, 11:05
Min andra fråga, hur brukar det vara med spjälsängar till barnen, finns det när man hyr studios/rum privat?

NinaE
2009-06-08, 19:18
Nej, spjälsäng kan man inte räkna med. I alla fall har det inte funnits på de ställen vi har varit på. Vi har bullat upp med kuddar o dyl. och det har funkat bra.

jennyln
2009-06-24, 23:33
Hej,
ett tips jag fick på ngn sida här på nätet ang säng till småbarn var att man tar med sig/köper en liten uppblåsbar pool, där man bäddar skönt med dyna, lakan, täcke o kudde. Fungerade jättebra tydligen, har inte provat själv ännu. Men skulle kunna tänka mig göra så.
Lycka till, Jenny

Janérik
2009-06-30, 22:59
Jag fortsätter på denna tråd även om skaparen redan är ute och reser.
Vi har rest med syskonvagn (gammal Emmaljunga) och det har gått förvånansvärt bra. Den ryms faktiskt emellan på de flesta ställen fast det blir lite snävt ibland. På första båten (Adam. Korais) tog vi med mjukliften upp då de inte hade hiss, då fick Sara (4 månader) sova i den. På Aeolos Kenteris finns hiss dit man hävisas av personalen, då fick hon sova tills hon vaknade.

Mvh Janérik