handdator

Visa fullständig version : Dator på semestern.


Peter
2009-05-26, 19:02
Det är ju fler och fler som tar med sig en liten bärbar på semestern för att kunna blogga, kolla mailen, följa med nyheter och, naturligtvis, följa Kalimera. :D

Jag följer själv med "blandade känslor" __D :D Arne och Birgittas äventyr i Arkipelagen... JAG VILL OCKSÅ SITTA PÅ AMORGOS NU... :mad: Men kan bli rätt dyrt att sitta uppkopplad där nere.

Så jag kom att tänka på att jag för några år sedan såg om ett program som "tankar ner" en hel site. Jag ska försöka förklara.

Om jag tex läser en kvällstidning på nätet måste jag ibland klicka på en länk för att läsa hela artikeln. Och det är ju OK här hemma. Men det kan bli dyrt nere i Grekland att sitta uppkopplad under en längre tid och göra samma sak. Men detta program tankade ner HELA tidningen, även underliggande länkade artiklar, till datorn så att man kunde stänga förbindelsen sedan och "surfa" offline! Enklare, snabbare och billigare (?). Men det kan ju också bero på om man debiteras för tid eller tankad Mb... :confused: Och vilka inställningar man kan göra. Plocka bort bilder och reklam kanske är en god idé...

Jag förutsätter att programmet bygger på uppdatering sedan "senaste besök" annars är det ju inte intressant för ett Forum tex. Tanka ner HELA Kalimera hade väl tagit lite tid.... Ang_elx :D Dyyyrt.....

Jag har inte hört något om det på länge. Det kanske "dog"... Eller så är det så vanligt idag att jag inte uppfattat det eftersom jag har stationär dator? Jag vet inte.

Jag vet inte heller var det finns, vad det heter, eller något annat om det. Det var väl ca 3 år sedan jag läste om det i någon tidning...

Men det verkar vara en smart grej...

Janérik
2009-05-26, 22:56
Låter ju smart men jag tror inte det blir så roligt. Säg att du ska ladda ner en hel site så blir det ju ganska mycket så det lär ska ta ganska länge med det grekiska bredbandet. Sedan då du börjar titta på sidorna så kan du ge dej den på att datorn fortfarande vill ut på nätet och hämta hem mera.
Vad som väl däremot är mera realistiskt är väl att du kan använda någons trådlösa nätverk där och då är det ju bara att surfa på bäst du vill. Om det sedan kostar några Euro så kan det väl vara värt det också.
Jag köpte mej för övrigt en 9,5 tums eeePC 900 för att ta med till Grekland, väger väl knappt ett kilo och har ingen hårddisk att slå sönder (har alltså bara minneskort). Verkar vara en kul grej och kostade bara 2495 kr inkl moms.

Mvh Janérik

Arne
2009-05-27, 09:51
Vi inhandlade en EEEpc1000H. 160 Gig Hårddisk och 2 gig minne.
Tiotumsskärm och med kortläsarplats för SD/SDHC.

Vi gav 3490 kr inkl frakt .

Mer än nöjda är vi.

Det är denna Laptop vi nu använder på öarna.

Flera hotell och tavernor tillhandahåller fri Wlan-access vid förtäring.
Så finnes därtill massor av oskyddade wlan ,gud vete vem de tillhör, som man kan bruka för att tjyvsurfa på.....

Arne och Birgitta

Eva L
2009-05-27, 20:47
Jag vill också sitta på Amorgos riktigt avkopplad, nöjd, lugn och defintivt inte uppkopplad. Med all respekt för er som måste resa med dator så tycker jag att det är väldigt befiriande att slippa datorn några veckor. Faktiskt glömma bort den ibland och om suget blir för stort är det ju bara att gå in på ett café och surfa några minuter. Det gör jag ibland.

Det är ju inte länge sen vi varken hade dator eller mobiltelefon med på våra resor och idag går jag inte långt utan min mobil även om jag försöker glömma bort den ibland.

Eva

carjoh
2009-05-27, 21:02
Vi har datorn med dels för att all musik finns där, och dels för att någon kväll kunna erbjuda barnen att se en film. Har då också mindre resehögtalare med. Sedan funkar den som backup för alla fina foton man tar.....

Carina

Hellen
2009-05-27, 22:05
Jag vill också sitta på Amorgos riktigt avkopplad, nöjd, lugn och defintivt inte uppkopplad. Med all respekt för er som måste resa med dator så tycker jag att det är väldigt befiriande att slippa datorn några veckor.
Eva

Håller med och det får mig även att tänka på den vinkllingen TV4 gjorde i sitt reseprogram om familjen som åkte till Thailand tror programmet heter Semestersvenskar, där var en förälder som var uppkopplad precis hela tiden och mobilen ringde vid middagen, inte bara en gång. Tragiskt liv i mina ögon.

Helén som har med datorn för nöjes skull flabb_flab

Netwolf
2009-05-27, 23:18
Det är ju inte länge sen vi varken hade dator eller mobiltelefon med på våra resor och idag går jag inte långt utan min mobil även om jag försöker glömma bort den ibland.

Självklart har du rätt, men visst har jag pc:n med mig. Jag har sen länge slutat skicka pappersvykort, utan nu är det sms, mms, mail etc som gäller. Sen är det ju detta med att kunna kontakta hotell innan man når ön. Detta med rumsraggare känns lite osäkert om man vill ha bra boende, trots att man i många fall kan få kanonboende av en rumsraggare.


/Netwolf

Eva L
2009-05-28, 06:55
Fast visst är det underbart med ett fint papperskort. MMS och SMS är så förgängligt. Jag kör bara med arbetsmobil och betalar naturligtvos mina prvata samtal och sms själv men mms kan jag varken skicka eller ta emot. Saknar det inte särskilt mycket. På jobbet har vi en liten anslagatavla med vykort som vi skickat till arbetskamraterna från våra resor. Riktigt trevligt collage.

Hellen jag hörde om programmet med den uppkopplade familjen. Hemskt. Svårt att ge barnen den uppmärksamhet och energi de behöver om andra ständigt stör. Tänk så splittrade vi blir. Kanske våra kroppar och hjärnor inte är anpassade för detta ständigt tillgängliga tillstånd heller.

Eva

Peter
2009-05-28, 18:50
Säg att du ska ladda ner en hel site så blir det ju ganska mycket så det lär ska ta ganska länge med det grekiska bredbandet.... Vad som väl däremot är mera realistiskt är väl att du kan använda någons trådlösa nätverk där och då är det ju bara att surfa på bäst du vill.

Jag har själv ingen bärbar sedan länge så jag funderade inte så mycket över det hela. Det var bara sådan där gammal skräpinfo som dök upp i skallen när jag läste Arnes inlägg.

Jag tror att programmet dök upp när bärbart bredband började bli populärt, men innan trådlösa nätverk slog igenom. Därför fanns det nog en vettig tanke bakom det hela då. Men utvecklingen går ju så sanlöst fort att det blev väl obsolet tämligen fort... :o

Det är ju helt rätt att det förlorat sin betydelse idag när det finns "hotspots" och möjlighet att "låna" en oskyddad förbindelse... Ang_elx :D

Det värsta är att jag själv börjat bli sugen på en sådan där liten en... Mot min vilja. Och jag vet tyvärr hur DET brukar sluta. snyft_drop __D Ett Kg extra på resan går nog... :o

Problemet är att jag kan ungefär NOLL om trådlöst. Så det är väl dags att börja läsa på då...

Och så kan man ju alltid få hjälp på Kalimera... :D ;)