handdator

Visa fullständig version : Hårdisken har mjuknat


xenos
2009-05-26, 17:26
Börjar misstänkande kommande värre problem med datorn. Står den i viloläge ett par tre timmar, så har den hängt sig och måste startas om.
Start från avstängd är inte heller det självklart.
Att starta, från olika lägen, brukar gå efter flera försök. Ibland går direkt, fräckt!
Vem kan diagnostisera felet med datorn på dessa knapphändiga uppgifter?

Hörde att på en bättre dator, som den här ska vara/var, kan det räcka med att byta hårddisk.
Någon som har synpunkter på en sådan, billigare, lösning?

Alla synpunkter mottas tacksamt!
xenos

Peter
2009-05-26, 18:12
Hörde att på en bättre dator, som den här ska vara/var, kan det räcka med att byta hårddisk. Någon som har synpunkter på en sådan, billigare, lösning?

Märke och produkt, ålder? Bärbar eller stationär? Plockat ihop själv eller köpt paket? Är det en Fujitsu-Siemens Amylon kan du lika gärna slänga den nu för då kommer du aldrig att få ordning på den... Då är det Backup och Ny Burk som gäller...

Men det låter inte nödvändigtvis som Diskproblem. Tyvärr. Det hade varit en enkel billig lösning. Men det kan vara vad som helst från Virus till problem med moderkort eller kraft också. Fast visst kan det vara disken.

Men har du kört all viruskoll osv? Spybot och AdAware och defragmentera disken är absolut minimum. Sedan kan du köra fysisk diskkontroll. Har för mig att det finns under Systemverktyg - Tillbehör men är inte säker... Fel av mig. Kollade där men den fanns inte. Är det kanske Kör - chkdisk? GÖR DET INTE UTAN ATT FÅ KOMMANDOT BEKRÄFTAT AV NÅGON ANNAN HÄR!!! Jag har inte gjort det på många år... Men det finns andra här som kan det.

Men gör så att du köper en STOOOR extern hårddisk och gör en Backup på alla filer. Inte på OS eller andra program.

De kostar inte mycket idag. Du får 500 Gig för kring, eller t o m en bit under 1000-lappen. Jag misstänker att vi kommer att ha mycket nytta av externa hårddiskar i framtiden. Jag köpte en på 160 Gb för ett år sedan och jag börjar tycka den är för liten... :eek: Och då har jag 120 i burken.

Men jag kan ta med den hem till en polare en kväll och börjar tanka lite filmer och sådant. Några öl senare har man lätt tankat 50 - 60 Gb.... Ang_elx

Så visst är de användbara... :D

xenos
2009-05-26, 19:13
Hej och tack för myckert svar.

Jag har extern disk och har aktiverat den ofta de sista dagarna.
Kan, slår det mig, vara smutsigt i burken? Datorn genomgick en rengöring för ett år sedasn, efter att betett sig på liknande sätt, och har gått utmärkt till i förra veckan. Det var en hyrdator, sedan gick hyrtiden ut.
För övrigt kör jag mitt antivirusprogrammet nu, scannar hela hårddisken. Defragmentiserade gjorde jag för en vecka sen ungefär.

Vi får se, och tack!
xenos

Janérik
2009-05-26, 23:01
Att datorn inte vill gå igång kan ju faktiskt vara så enkelt som att du har ett dåligt minneskort i den. Om du har två minnen kan du försöka med att plocka bort ett åt gången och se om det blir bättre.
Att datorn inte går igång efter viloläge är väl ett ganska vanligt problem. Jag vet att det åtminstone tidigare var så vanligt så om Windows kände att datorn hade hängt sej vid viloläge så kom det nästa gång upp en fråga om man ville avaktivera viloläget.

Mvh Janérik

Peter
2009-05-28, 19:56
Kan, slår det mig, vara smutsigt i burken? Datorn genomgick en rengöring för ett år sedasn, efter att betett sig på liknande sätt, och har gått utmärkt till i förra veckan.

Har du en stationär? I så fall kan du göra ren den själv. Det måste jag göra med jämna mellanrum eftersom jag har katter. Första gången jag gjorde det trodde jag det bodde en extra katt där inne.... Ang_elx :D Men är det en bärbar bör du inte ge dig på det själv.

Är det en stationär, och du märker att fläkten går på högre varv än tidigare, kan det vara så att du har för mycket damm och skit i datorn. Ta fram dammsugaren och kläm eller tejpa fast tex tomrullen från en toarulle på röret. Speciellt om röret är av metall. Öppna datorn och dammsug. Vill du vara riktigt noga kan du köpa en burk tryckluft och spruta försiktigt. Men det brukar inte behövas egentligen.

Dagens kretskort och minnen är betydligt mindre känsliga för statisk elektricitet osv än de äldre. Men att sticka ner metallgrejer mellan dem är kanske inget att rekommendera. Ang_elx snyft_drop Då kan det hända oönskade saker... Ang_elx

Men det kan räcka med ett litet katthår mellan två punkter på ett kretskort för att systemet ska störas.

Min fläkt börjar också öka i hastighet nu sedan ett par veckor... Dags för dammsugning igen... :(

xenos
2009-05-28, 20:23
Det måste jag göra med jämna mellanrum eftersom jag har katter. Första gången jag gjorde det trodde jag det bodde en extra katt där inne....

1. Det var inte länge sedan katten gick bort.
2. Burken står nästan i golvnivå...

Ja, fläckten rusar ofta. Ok, dags att klä av den!

Tack.:cool:
xenos

Peter
2009-05-29, 21:35
1. Det var inte länge sedan katten gick bort.

Se då omedelbart till att skaffa en ny! KKS och andra har mängder med katter som behöver ett tryggt och kärleksfullt hem.


2. Burken står nästan i golvnivå...


Min med. Ett elände... Man borde försöka få upp den 20 - 30 cm från golvet. På någon hylla eller något. Alternativet är ju att dammsuga oftare... snyft_drop :eek: Där är jag ju inte Svensk mästare om jag uttrycker mig lindrigt och diskret... Ang_elx


Ja, fläckten rusar ofta. Ok, dags att klä av den!


Striptime... :D Skulle gissa att det löser dina problem. Hoppas det.


Tack.:cool:


Lugnt. Anytime.

xenos
2009-05-30, 07:28
Se då omedelbart till att skaffa en ny! KKS och andra har mängder med katter som behöver ett tryggt och kärleksfullt hem.

Och jag behöver "ett tryggt och kärleksfullt" rekland. Däri ligger problemet med katt...

Lugnt. Anytime.

Tack!:cool:....
xenos