handdator

Visa fullständig version : Moms i Grekland


Nicosia
2009-05-25, 01:22
Hej där!

Vilket trevligt forum detta är!

Jag undrar nu, eftersom jag ska bo i Grekland och jobba under 7 månader: Får man tillbaka den moms man betalar på hyran t ex?
Betalar ca 400 E i månaden för en studio med pentry (och lakansbyten + pool)), och jag tjänar inte så väldans mycket på mitt jobb.
Momsen är visst 19 % i Grekland (9 % på mat).
Och heter FPA (Foros Prostithemenis Axias).
Tacksam för svar!

Wardakis
2009-05-25, 06:07
Betalar man moms på hyran? Får man ens ett kvitto på det man betalar för boende???
Gunilla

Monica P
2009-05-25, 06:31
Jag undrar detsamma...kanske den som bor i något stort hyreshus får kvitto, men det har jag aldrig hört talas om
Vi hyr privat och hyresvärden beskattas, det vet jag, men att det skulle kunna gå att få nånting tillbaka ???? Som avdrag på ens egen deklaration möjligen, de reglerna känner jag inte till. Nån annan?

Hellen
2009-05-25, 07:21
Det är bara utanför EU du får tillbaka momsen på det du handlar.
Fast du menar kanske att du skall driva företag i Grekland?- Om det kan jag inget Ang_elx
// Helén

UlfWiman
2009-05-25, 08:44
Lite klargörande du bor under pensionatsformer.

Du får ej tillbaka moms då du är inom EU's affärsområde.
Kvitto på betald hyra är din lagliga rätt och om du inte får det hyr din hyresvärd ut svart. Kvittot är även ett bevis på din "lilla" besittningsrätt.
Detta har Katerina förklarat för mig då vi diskuterade företagande. Anledningen är att mitt översättande av film ansågs som att jag driver företag i Grekland och skulle då betalat skatt och moms på det jag utförde. Nu hjälpte Dino mig med allt det där så att jag arbetade för ett företag i Athens, Optico Akustiko Ltd. Däremot måste jag deklarera varje år för mina oliver och apelsiner.
Jag har alltid erhållit kvitto av Gioannis och Katerina. Gråzonen är att uthyrare av lägenheter får egentligen inte hyra ut på mindre tid än ett år
annars räknas det som pensionat/hotell.

När jag bodde hos Mr A fick jag inget kvitto då jag bodde hemma hos honom. Skulle jag däremot bo på hans hotell skulle jag få kvitto. Det är bland annat det som turispolisen kommer och snokar i ibland. De har kollat många gånger i hans liggare efter mig, men jag har aldrig varit inskriven i den. Därav deras huvudbry över mig. Men jag var en kompis som bodde i hans privata hus och ej hotellet.

Samma sak gäller all du inhandlar i butiker och supermarkets. Spara alltid kvittot tills du kommer hem till rummet. Stickprov görs och jag har själv råkat ut för det utanför MultiRama när jag handlade DVD-skivor.

Uffe

Monica P
2009-05-25, 16:00
Jag fattade fel: visst får vi får också kvitto och när hyresvärden inte är här betalar jag till banken med deras kvittering, jag menade att det inte är något jag tar upp i deklarationen för det har aldrig slagit mig att man kunde göra så.
Om jag vore i Sverige och behövde bostadsbidrag , skulle jag då behöva visa kvittona? Hur gör pensionärer?

Nicosia
2009-05-25, 17:26
Det var hyresvärdinnan som frågade faktiskt. Det blir ju nästan 30.000 i SEK sammanlagt.
Men, jag kan kanske deklarera i Sverige för dubbelt boende?

Hellen
2009-05-25, 18:57
Det var hyresvärdinnan som frågade faktiskt. Det blir ju nästan 30.000 i SEK sammanlagt.
Men, jag kan kanske deklarera i Sverige för dubbelt boende?

Kanske trodde hon att du kom från ett icke EU-land.
Utgifter för dubbelt boende kanske går att ordna, vet inte vad reglerna säger i den frågan- men jag vet vilka som borde ha, kola med skatteverket.
Kanske kan du få resan betald, det skall i så fall vara godkänt i förväg
// Helén

ricky
2009-05-25, 19:23
Hej där!

Vilket trevligt forum detta är!

Jag undrar nu, eftersom jag ska bo i Grekland och jobba under 7 månader: Får man tillbaka den moms man betalar på hyran t ex?
Betalar ca 400 E i månaden för en studio med pentry (och lakansbyten + pool)), och jag tjänar inte så väldans mycket på mitt jobb.
Momsen är visst 19 % i Grekland (9 % på mat).
Och heter FPA (Foros Prostithemenis Axias).
Tacksam för svar!

Är inte så bra på EU-beskattning. Men eftersom du har ett boende i Sverige och måste skaffa dig en tjänstebostad så borde väl du kunna dra av en del eller hela beloppet i deklarationen?

Janérik
2009-05-25, 23:06
Samma sak gäller all du inhandlar i butiker och supermarkets. Spara alltid kvittot tills du kommer hem till rummet. Stickprov görs och jag har själv råkat ut för det utanför MultiRama när jag handlade DVD-skivor.

Uffe
Det är likadant som det kommer att bli här i Sverige efter nyår, då kommer de också att kunna göra stickprovskontroller då man kommer ut ur butikerna. Det är ju lite svårt att tro det men grekland har varit en föregångare med detta, om det då är bra eller dåligt överlåter jag åt envar att bedömma. Dyrt blir det åtminstone för de som har butiker här i Sverige.

Mvh Janérik

kimmen
2009-05-25, 23:40
Dyrt blir det åtminstone för de som har butiker här i Sverige.
Varför då?
Är det inte redan nu krav på att du som kund ska kunna få ett kvitto på det du handlar i en butik?
Enda stället jag inte får kvitto på är hos min frisör...Ang_elx:cool:

/kimmen

Janérik
2009-05-25, 23:44
Varför då?
Är det inte redan nu krav på att du som kund ska kunna få ett kvitto på det du handlar i en butik?

/kimmen
Från nyår måste det vara certifierade kassaapparater som har en "black box" som skattemyndigheten ska kunna komma och koppla in en liten apparat på för att dra ut en rapport ur maskinen. I dagsläget finns inga sådana apparater att tillgå, alla som säljer kontant för över ett visst belopp per år (tror att det var tio basbelopp) måste ha en sådan maskin. I dag är ett flertal företag runt och säljer maskiner som sägs klara av detta men ingen av dem är ännu certifierade, det är alltså bäddat för att bli blåst som företagare igen en gång.

Mvh Janérik

kimmen
2009-05-25, 23:53
Från nyår måste det vara certifierade kassaapparater som har en "black box" som skattemyndigheten ska kunna komma och koppla in en liten apparat på för att dra ut en rapport ur maskinen.
Okej, det visste jag inte.
Men det dröjer väl inte länge förrän några driftiga rötägg listar ut hur man manipulerar den rapporten...:mad:

/kimmen

Frappe
2009-05-26, 10:40
OK när det gäller hyra och moms så kan det vara att man som i Sverige bedriver en verksamhet och är då momsbefriad, vilket innebär att man inte betalar moms, inte att man kan kräva momsen åter senare, detta måste dock bevisas med ett VAT nbr moms registrerings nummer kallat i Sverige. Men detta gäller då om man skulle bedriva verksamhet i lokalen, tex gäller mest kontor inte vanligt boende. Skall du jobba i Grekland och är "inskriven" där så betalar du skatt där... är det så att du är "utskickad" av ditt företag i Sverige under en viss tid så kan du säkert göra avdrag för dubbelt boende etc men som sagt kolla med skattemyndigheten... hoppas min förklaring går att tyda då jag ibland kan "skriva" otydligt.:)

Camilla

Nicosia
2009-05-26, 22:57
"Frappe".

Nej, jag är inte utskickad, jag sa upp mig från mina jobb innan jag flyttade, jobbar som cabin attend här under ca 7 månader.
Kommer väl hem till advent kanske . . . . . lääängtar efter mina katter i Sverige . . . .
Ser tillvaron i Grekland som 1/4 semester . . . och för att få utlandserfarenhet.