Logga in

Visa fullständig version : Får jag bjuda på en Ouzo?

Deepfish
2009-05-22, 20:27
Hej,vänner!

Jag och min svåger bukar ofta stå och dividera i diverse supermarkets nere på öarna om vilken flaska vi ska köpa med tillbaka till rummen. Kall Ouzo och Mythosar i en fesljummen grekkväll på "ballisen" är ju en vinnande kombination. Nu behöver vi er hjälp och kunna hitta rätt direkt i de betsade trähyllorna på snabbköpsställena så vi får mer tid över till våra fruar och romantiken där nere i antiken. Vilka är era favoriter och varför?
Får den er att dansa Zorba eller möjligtvis får er att spontan-näcka o springa ner till stranden och "nattadoppa" sej. kanske bara att den är så jävla god till Fetaosten. BERÄTTA!klapp_klap

kimmen
2009-05-23, 11:41
Strunta i ouzon och köp RETSINA istället!flabb_flab
Malamatina är god, den ser ut så här:
http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/Malamatina.jpg
En iskall, sträv och oljig retsina till fetaosten slår sliskig ouzo med hästlängder!:D:D

/kimmen

MonkanS
2009-05-23, 12:22
Ouzu var det ja.. Knossos heter den ouzon som vi alltid köper med oss hem från Kreta. Den sitter vi och smuttar på hemma på balkongen en ljummen och skön kväll. Med bara en isbit i. Så gott.. mmmm.. klapp_klap

Riitta
2009-05-23, 12:29
Här kommer några goda sorter:p
http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/ouzo002.jpg

Riittabye_bye

Mette
2009-05-23, 14:00
Ouzo 12 kan jeg bedst lide. Den er ikke parfumeret i smagen. Når det kommer til retzina, er Kourtakis ikke værst. Ellers tager jeg, hvad der er på hylderne.;)
Mette

Bodster
2009-05-23, 14:57
Jag gillar den med den dansande tjenen på flarran. Mini heter den, avnjutes med ett par isbitar i. Kombineras gärna med iskall Amstel och lite oliver.

//Bodster

UlfWiman
2009-05-23, 15:12
Jag tar Kimmens förslag, man blir mindre slirig.
Glöm inte tomater och oliver gärna från Kreta
samt någon god lokal korv.

Uffe

lolis
2009-05-23, 15:13
Hej
Man får inte dricka öl till ouzo enligt Grekerna. En god ouzo med meze och härligt sällskap är livet. _B-anan
Det finns många goda sorter.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=693

Kalimera
2009-05-23, 15:52
http://www.kalimera.se/bilder/forum/ouzo_lesbos.jpg

Greklands godaste ouzo heter Pitsiladi, den tillverkas förstås på Lesbos. Andra märket från vänster i övre raden är Pitsiladi. Alla ouzo på bilden kommer från Lesbos.

Aase
2009-05-23, 16:20
uj uj uj
Vad många ouzo.
Jag dricker den (spelar ingen roll vilken) med en isbit på en taverna gärna på Lipsi och med lite Meze till. hmmmm

Åse

Athanasia
2009-05-23, 17:25
ouzo..nja...men denna:-)http://www.kalimera.nu/grekland/till/maj/stor/phia.html

UlfWiman
2009-05-23, 18:24
Alltså är jag inte ensam. Heja Athanasia och hälsa gubben.
-Är ni där?

Uffe

Millie
2009-05-23, 21:23
Nog för att en iskall ouzo är jättegott, men jag kan nog hålla med om att en kall Retsina på ballen + Kreta oliver fetaost och framförallt färsk gurka det, det är grejer det!
/Kerstin

Hellen
2009-05-23, 21:58
Nog för att en iskall ouzo är jättegott, men jag kan nog hålla med om att en kall Retsina på ballen + Kreta oliver fetaost och framförallt färsk gurka det, det är grejer det!
/Kerstin

flabb_flab:D Jag utgår från att du menar balkongen, eller?!:Dflabb_flab
// Helén- som bara inte kunde låta bli att kommentera....

kari
2009-05-23, 22:49
Når det gjelder ouzo så foretrekker jeg PLOMARION og OUZO 12 :p

Men RETSINA er min favoritt, både på balkongen :)
og på taverna - som her- nå ble visst flaska så stor at jeg kan dele med dere alle - ΓΕΙΑ ΜΑΣ :D

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/DSCN1396.jpg

IRSA
2009-05-23, 23:09
Ohh, det riktigt syns o känns att den är kall o luften omkring är varm, ser kondensen på flaskan, HÄRLIGT.

28 dagar kvar till härliga Rhodos.

anoula
2009-05-24, 07:33
Jag rekommenderar en pastis istället :D.

kari
2009-05-24, 08:47
Ohh, det riktigt syns o känns att den är kall o luften omkring är varm, ser kondensen på flaskan, HÄRLIGT.

28 dagar kvar till härliga Rhodos.

Takk for hyggelig tilbakemelding, IRSA :)
- og god tur til Rhodos bye_bye

Klick
2009-05-24, 17:27
Är inte så förtjust i ouzo... men dricker jag ngn så skall den vara kall, ha ganska mycket is och en skiva lime :D

Men retzinan här på bilden: I´m just love it!!!!!!:D
http://i522.photobucket.com/albums/w348/kimmen_bild/Malamatina.jpg
En iskall, sträv och oljig retsina till fetaosten slår sliskig ouzo med hästlängder!:D:D

/kimmen

IRSA
2009-05-24, 17:56
Ja, den känner jag igen från i somras, ska bli gott att få sitta på balkongen o titta på havet o solnedgången och dricka en kall retsina igen.
(Bara 27 dagar kvar nu)

Irene

myssa
2009-05-24, 20:26
ouzo 12 ær nog våran favorit.
sen en iskall moschofilero till feta och tomater mmmmmmmmmm
då blir man sådær filosofisk och romantisk.
myssa...........

Charleston
2009-05-27, 09:26
Barbayannis Aphrodite är outstanding, så det så! (eller jag menar förstås: tycker jag). Även Ouzo Plomarion mycket god, liksom flera andra sorter från samma ö (Lesbos). Tyvärr är det väl bara Barbayannis som är kvar i lokal ägo. Övriga uppköpta utifrån.

/Thomas

ricky
2009-05-27, 16:16
;) Jag måste haft en väldig tur, jag har provat många sorter och aldrig fått någon dålig:)
Lite finkel rensar magen!

Grumligt hemlagat Raki dricker jag, men Retsina kommer jag nog aldrig att förstå mig på

Masse
2009-06-18, 22:45
Ett 20-tal besök i Grekland genom åren, varav ett på Ouzo-ön Lesbos, och kärlek till ouzon från första besöket har inneburit hyfsat många smakprov. Av dessa är det utan tvekan "12" som vunnit störst behag hos mig.

Mycket viktigare för mig är dock hur ouzon intages. Jag är inte särskilt förtjust i den av is och vatten "blaskiga" varianten som oftast serveras. Jag vill ha ouzon ren i ett glas, utan vatten och is. Däremot en rejäl flaska/karaff med kallt vatten och ett separat glas för vattnet. Sen smuttar jag ouzun och dricker vattnet separat. Suverän "måltidsdryck". Men det gäller att göra klart för kyparen vid beställningen att det inte skall vara någon is i ouzon, vilket du annars garanterat får. Och med hem köper jag som sagt nästan alltid "12". /Masse

JohnS
2009-06-19, 07:04
Barbayannis Aphrodite är outstanding, så det så! (eller jag menar förstås: tycker jag). Även Ouzo Plomarion mycket god, liksom flera andra sorter från samma ö (Lesbos). Tyvärr är det väl bara Barbayannis som är kvar i lokal ägo. Övriga uppköpta utifrån.
/Thomas

Jeg er enig i at Varvayannis (eller Barbayannis) har den beste ouzo, og jeg hadde gleden av å besøke produksjonsanlegget deres i Plomari på Lesvos for noen uker siden. Jeg har også alltid ment at Aphrodite er i en klasse for seg selv, så jeg ble overrasket da jeg selv ved intens prøvesmaking knapt kunne kjenne noen forskjell på den grønne, den blå og Aphrodite.

nekjam
2009-06-23, 15:47
ouzo..nja...men denna:-)http://www.kalimera.nu/grekland/till/maj/stor/phia.html

Jag kommer inte in på denna länk.:mad::rolleyes:

Hellen
2009-06-23, 15:52
Jag kommer inte in på denna länk.:mad::rolleyes:

Det är en förgammal länk, den gick till deras nedräknare
// Helén

Aina
2010-06-19, 22:16
Instruktiv tråd. Jag läser och antecknar. :)
Aina

Masse
2010-06-20, 10:23
När vi är i Grekland så gäller nästan alltid som måltidsdryck för mig ett glas ouzo utan vatten och utan is. Istället vill jag ha en stor flaska vatten att dricka av separat samtidigt som ouzon intages i små smuttar. Dessutom blir det när ouzon är urdrucken, till resten av måltiden ett glas retsina ur hustruns krus. Efter många resor och olika märken kvarstår trots allt "12" då det gäller ouzo och "Kourtaki" i valet av retsina.

:) Mats

ellada
2010-06-20, 13:46
Hej då har du inte smakat Barbayannis ouzo Det var Kalimera Janne som rekommenderade denflabb_flab

Ninne
2010-06-20, 13:49
Det finns många favoriter när det gäller ouzo men enligt mitt tycke är "12" något bättre.
Jag köpte dock en med från förra årets resa. Flaskan fanns i en rund box med de främsta färgerna blå-vit med ett motiv som är grekiskt - motiv av hav om jag inte missminner mig. Blir inte klock på vilket namn...:p

sjöborren
2010-06-20, 22:16
Ulfwiman! Roligt att höra din röst igen. :D
En Ouzo från Plomari är inte fel ...
På balkongen sitter jag lika gärna med en
Ouzo eller Retsina ... eller både och. ;)

Masse
2010-06-20, 22:32
När vi är i Grekland ....................

Oj då!!!! Missade tyvärr att jag var inne och surrade i den här tråden redan för ett år sedan. Ber om ursäkt för tjatet.

Dock har inte smaken ändrats.

Från årets Greklandstur åkte det med en butelj Plomari hem efter rekommendation av en grekisk vän. Har inte provat den tidigare trots besök på ouzo-ön Lesbos. Blir spännande att korka upp den i sommar och se om den slår "12".

karinafp
2010-06-24, 09:44
Mina tre favoriter: Barbayannis, Plomario och... Brettos!!! klapp_klap Och en riktigt god ouzo behover inte spas ut; den ska drickas rakt av. Geia mas!

Karin
i ett mulet Pigadia