handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp ang grav på Kreta


Solen
2009-05-21, 18:00
Jag har min pappa begravd på Kreta och skulle vilja ha hjälp med viss info ang den.
Någon som har en anhörig begravd där eller i Grekland som är insatt i hur det fungerar???
Eller som av annan anledning vet reglerna runt gravarna som kan hjälpa mig?

Solen
2009-05-22, 06:36
:confused: Ingen som, vet något?

Monica P
2009-05-22, 07:53
Hej, Solen! Det som gör det omöjligt att svara är att du inte säger om du vill ha mer besked om just din pappas grav, eller allmänt om reglerna i Grekland.

När någon dör här sker begravningen oerhört snabbt, man kan förstå varför, men det gör det svårt för avlägsna släktingar och vänner att vara med. Sen har man minnessammankomster med olika tidsintervall.

På landet och öarna har man oftast familjegravar, ibland vackert smyckade, ibland överdådigt (lite skrytsamt) prydda med allt möjligt från blommor, foton, helgonbilder till marmorstatyer och jag vet inte vad. Den som har råd låter hägna in graven med marmor och ytan täcks av en marmorskiva eller, som är vanligt här där jag bor, av rundslipade stenar. Förr plockade man väl själv på stränderna, men nu kan man köpa färdigslipade.

Om man inte har någon familjegrav, men vill ha en, går det att köpa ett utrymme. Här på Kalymnos kan man vända sig till dem som gör marmorarbetena, eller till prästerna, för att få veta mer. Hur man gör på andra håll vet jag inte alls.

I storstäderna, där utrymmet inte räcker till för alla som avlider, får man ha en gravplats i några år, sen tas benfragmenten upp, tvättas i vin och läggs i Osteothiki i lådor med namn på. Den seden kan förefalla makaber för oss nordbor som har andra vanor. Dock är det verklighet här.

Kremering har först på senare år blivit tillåten, grekiska ortodoxa kyrkan tycker att det strider mot dogmen men har fått ge med sig eftersom det är så många som krävt ändring. Det är fortfarande brist på krematorier.

Hoppas detta ger dig lite substans , men bäst är det om du pratar med någon på Kreta.

Solen
2009-05-22, 20:16
Jo, det har du rätt i men kände att jag inte ville lämna ut allt om det inte var någon som hade någon aning om gravar...

Min pappa var svensk, men ligger begravd i Chania på Kreta. Det har nu gått 2 år sedan han dog och det pratas om att han ska grävas upp nästa år. Då kommer de förhoppningsvis göra som du skrev med benen. Vet du eller någon annan om man får veta vara kvarlevorna ligger eller om det bara blir något alltmänt...

Monica P
2009-05-22, 21:00
Det finns "osteothiki", benhus, där man ställer upp alla lådor på hyllor med någon form av markering, i alla fall hittade vi lätt min mans pappas kvarlevor , och tog med dem från Aten till Kalymnos för jordbegravning. Du kan förvisso fråga på ort och ställe. Chania är en stor stad och har säkert många begravningsplatser, men sök dig till "Mitrópolis" som man kallar den centrala kyrkomyndigheten. Där får du säkert hjälp.

Wardakis
2009-05-22, 21:34
Det finns en svensk-grekisk förening i Chania, någon där kanske vet var han är begravd. Har du någon kontakt med någon i föreningen?

Solen
2009-05-23, 10:17
Tack :)
Jo jag vet var han är begravd, tänkte bara på vad som händer när de öppnar graven... Sedan har jag anhöriga som ville att jag skulle köpa graven??? tyckte det lät så konstigt för på henne lät det som att de skulle gräva upp pappa och kasta honom på en skräphög :(

Solen
2009-05-23, 10:18
Nä har ingen kontakt med föreningen, ville även kolla här lite anonymt då jag vet att han var medlem i föreningen och har vänner där.

monica
2009-05-23, 11:14
Tack :)
Jo jag vet var han är begravd, tänkte bara på vad som händer när de öppnar graven... Sedan har jag anhöriga som ville att jag skulle köpa graven??? tyckte det lät så konstigt för på henne lät det som att de skulle gräva upp pappa och kasta honom på en skräphög :(

Nej, inte slänger de benen i en skräphög.
De tas om hand som Monica P beskriver det, man behöver inte vara med om själva gravöppningen om man inte vill. När min mans pappas grav öppnades valde vi att inte närvara. Då går de som arbetar på kyrkogården in och gör det själva.

Min mans far låg 3 år i jorden, efter det får man betala en avgift varje år om man vill att de ska ligga längre. En del som har ätit starka medeciner pga cancer eller liknande rekomenderas att ligga minst 5 år för att allt ska försvinna. Har hört skräckhistorier då gravar öppnats och allt inte är borta runt benen.

Min mans familj hade alltså inte köpt graven, nu vet jag inte hur seden är på Kreta men på vår kyrkogård lite utanför Athen behövdes det inte.

Monica

Solen
2009-05-24, 20:16
Vet någon om det är dyrt att betala för extra år?

Sanja
2009-10-24, 15:49
Hmm, jag bor i Heraklion och min sambo har sin pappa begraven på en kyrkogård där han betalar en avgift varje månad för att få ha kvar platsen..Ungefär 30 euro per månad tror jag..

Du måste inte köpa platsen..
Ett alternativ är kanske att ta ut kvarlevorna och kremera honom i Sverige?