handdator

Visa fullständig version : Karriär i Aten?


veronica.th
2009-05-21, 17:18
Hej!

Har läst en hel del i forumet nu i flera månader och lärt mig en hel massa om Grekland av er. : )
Dock saknar jag fortfarande information om karriär möjligheter i Aten. De flesta inläggen om jobb här i forumet är inom branscher/på nivåer som inte riktigt passar mig.

Jag funderar på att flytta till Aten pga kärleken (vad annars?! :)). Men det som oroar mig mest är mina karriärmöjligheter. Jag har ett bra jobb i Köpenham som Inköps- och logistikchef på ett stort telecom-företag. Och har bakom mig ställningar som kundservicechef och systemchef.
Har också en akademisk utbildning men inom språk, så inte relevant för min yrkeserfarenhet.

Ni som har mer erfarenhet av Grekland, vilka möjligheter har jag att få liknande ställningar i Aten?
Jag talar ingen grekiska, och min pojkvän jobbar inom det offentliga och har inte riktigt kontakter relevanta för den typ av jobb jag söker.
(Jag är 32 år)

Jag blir också lite konfunderad när jag läser om lönenivåerna i forumet.
Min pojkvän som jobbar med att transportera fångar fr fängelse till sjukhus/domstol osv har 1600-1700 EUR netto. En av hans vänners fru har ett bra jobb inom bank (ingen akademisk utbildning) där hon har 2000 EUR netto + firmabil, bensin, väg-pass, pension. Hon har haft ställningen i endast ca 1 år och startade från botten.
Med utgångspunkt i den lilla statistiken, har jag utgått ifrån att kunna få en lön på 2300-2500 netto +pension. Är det realistiskt?

Var är de bästa ställena att söka jobb som är relevanta för mig?
Hur stort problem är det att jag inte talar grekiska ännu om man jobbar på ett internationellt företag/internationella kontakter?

Jag har i princip bestämt mig för att flytta och har börjat jobba på CV:t. Men är nog inte villig att ge upp min tonårsdröm om att bli en framgångsrik karriärkvinna :). Lönen kan jag dock acceptera är något lägre än i Skandinavien.

Hoppas att någon här kan hjälpa mig med info och tips!

Sokrates
2009-06-06, 19:29
Hej Veronica!

Jag tycker att du ska börja med att kontakta företag i samma bransch som du arbetar inom, nu talar inte du grekiska och det kan bli ett litet hinder på vägen, men det finns multinationella företag som kan tänka sig att anställa
dig om de finner att du har rätt kompetens och då även ge dig möjligheten att lära dig grekiska parallellt.
Generellt så är dom väldigt duktiga på engelska i affärslivet så man kommer mycket långt med det.
Sen när det kommer till löner så håller jag med dig om att det man läser om här på forumet inte ger en klar bild av lönerna i Grekland.
I och med att jag själv har min släkt i Grekland samt en hel del goda vänner som har flyttat tillbaka (ca 10-15 år sedan) så vet jag att de fick bättre lön och förmåner i Grekland än vad de hade i Sverige.
Ett annat tips är att du kontaktar olika bemanningsföretag i Athen.

Jag kan väl tillägga att ditt 'löneanspråk' inte alls är orealistiskt, lyckas du få ett bra arbete med en bra lön så är det bara att flytta enligt mig, det är inte helt fel att kunna ta ett dopp vid Athens riviera efter arbetet och sen ge sig ut i Athens fantastiska nattliv, det var ett litet sidospår men jag ville bara nämna det.

Jag vet inte ifall det här är till så mycket hjälp men undrar du över någonting så ska jag försöka vara behjälplig.

Nej, nu måste jag till polarn och se Sverige-Danmark.

veronica.th
2009-06-09, 11:15
Hej!

Vad kul att någon svarade! Jag började tro att mina förväntningar var så orimliga att det inte ens var värt att svara på. :)
Men skönt att höra att det finns möjligheter.

Jag hade också tänkt att både kontakta företag inom branschen direkt, men även rekryteringsföretag. Jag är villig att betala dem att hjälpa mig hitta ett jobb.
Men vad jag har funnit ut av så finns det inte så många utav den sorten, då det är få som får tillstånd till det (något om att privata rekryteringsföretag inte är tillåtna i Grekland utan särskilt tillstånd). Jag har bara lyckats hitta några jobbsajter som verkar bra, men inte några rekryteringsföretag.
Känner du kanske till några, eller dina vänner/familj känner till några som är bra? Det vore super tacksamt med lite tips.

Du läste mina tankar klapp_klap - ett dopp i havet (varmt vatten och sol!) efter jobbet kan få vem som helst till att göra en extra insats på jobbet. Inte som här där man kör hem, sätter sig och tittar ut på det grå, trista vädret.

PS. det gick inte så bra för Sverige i helgen, men hoppas du är på gott humör iaf

Sokrates
2009-06-13, 17:25
Hallå igen,
Du kanske kan börja med Adecco, Mercuri, Manpower, det finns flera liknande internationella rekryteringsföretag som har avdelningar i Grekland.

Besök www.skywalker.gr (på grekiska), längst ner på deras sida under (Πληροφορική-Τηλεπικοινωνιών) så finns det logotyper som länkar till olika företag inom Telecom och IT, kolla deras job opportunities.

Sen så får du be din pojkvän att guida dig i och med att det finns rätt så mycket på den sidan.

Lycka till!

veronica.th
2009-06-14, 07:16
Super! Tack för info! Nu har jag iaf något att starta med _B-anana
Greken kommer i veckan så då är det fokus på grekiska jobbsajter. Har hittat ett par andra också, men de är på grekiska så det är svårt att avgöra om det är något utav intresse.


Ha en skön söndag! bye_bye