handdator

Visa fullständig version : Maneter?


liselotti
2005-09-07, 18:02
Spanska medelhavskusten har denna sommar invaderats an BRÄNNMANETER! Hur har det varit i Grekland? Någon som vet?

Lottie

karinafp
2005-09-07, 18:12
Tja... vi såg EN på resan mellan Karpathos och Kassos... så någon invasion vill jag inte direkt kalla det...;)

Karin

Riitta
2005-09-07, 18:26
Vi har aldrig sett maneter i Grekland förut, men i somras såg vi en på varje strand vi badade på Kalymnos.
Det var en liten pojke som brände sig och det var värre vad våra brännmaneter är här hemma:(

Riitta

AGGE
2005-09-07, 18:40
Jag har aldrig sett maneter i Grekland. Man ska vara glad att där inte finns såna jag såg i Thailand i somras, de var stora som dasslock (ingen överdrift).
Brrrr!
:eek:
Agge

Ruby
2005-09-07, 19:54
Spanska medelhavskusten har denna sommar invaderats an BRÄNNMANETER! Hur har det varit i Grekland? Någon som vet?Jag har träffat på brännmaneter många gånger i Grekland, bl.a. i sommar på Kefalonia och för två år sedan på Paros och Antiparos. Jag har för mig att jag har läst att det är värre vissa tider på året, t.ex. i början och slutet av sommaren (typ maj och september). Det har väl med hur det blåser att göra på något sätt.

Ruby - som alltid lyckas bränna sig __D

Elisabet
2005-09-07, 20:02
Ruby - som alltid lyckas bränna sig __DOoooosökt får jag för mig att du simmar för nära Ang_elx ;)

Eva L
2005-09-07, 20:36
Jag har aldrig sett maneter i Grekland. Man ska vara glad att där inte finns såna jag såg i Thailand i somras, de var stora som dasslock (ingen överdrift).
Brrrr!
:eek:
Agge

Rester av dom stora manerna brände på känsliga ställen på kroppen och det tog mig ett tag att förstå vad det var. Kan livligt tänka mig hur det känns att gå i närkamp med de store. Tur vi slipper detta i Grekland.

Eva

Ruby
2005-09-07, 22:18
Ooooosökt får jag för mig att du simmar för nära Ang_elx ;)Det hade man kunnat tro, men just brännmaneter är jag livrädd för och därför går jag upp så fort jag ser en. :eek: De gånger jag har bränt mig har jag inte sett själva maneten, utan troligtvis bara nuddat någon bränntråd som har lossnat. HUVVA, som ni säger i Norrland! :(

Ruby

CamillaN
2005-09-08, 10:35
På Samos nu i augusti såg vi (1) brännmanet på Psilli Ammos och flera stycken på Posidonion, där gick en kille runt med en håv med jämna mellanrun och plockade upp dom.
//Camilla.

epiros
2005-09-11, 09:50
Jag har aldrig sett maneter i Grekland. Man ska vara glad att där inte finns såna jag såg i Thailand i somras, de var stora som dasslock (ingen överdrift).
Brrrr!
:eek:
Agge

Oavsett om det var den jättefarliga "portugisiska örlogsmannen" eller annan jätte-manet du såg, så kan du ju utmana nästan vilka havsmonster som helst om du har din "avatar-utrustning" på dig:D

bye_bye Tommy

Zanét
2005-09-11, 17:13
Tråden är delad och diskussionen om dialekter är nu flyttad till Kafé Kalimera.

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1941

//Zanét
moderator

AGGE
2005-09-12, 10:24
Tommy!
Givetvis har jag alltid nämnda utrustning på mig när jag badar.
:rolleyes:
Agge

epiros
2005-09-13, 18:00
Tommy!
Givetvis har jag alltid nämnda utrustning på mig när jag badar.
:rolleyes:
Agge


flabb_flab
bye_bye Tommy

babsan
2006-06-05, 10:26
Jag såg maneter för första gången på Santorini, i torsdags. Har aldrig sett eller hört talas om att de här slemmiga, äckliga djuren ska finnas där:mad: . Både jag och min väninna blev brända snyft_drop . De var ca 10 cm i diameter och var blåaktiga.

Barbro, hemkommen igen i lördags efter en underbar vecka :D

Hellen
2006-06-05, 11:10
Usch då, skall man behöva tampas med maneter i Grekland också. __D
Har haft turen hittills att inte träffa på någon. Om olyckan skulle vara framme så finns det en salva på apoteket som heter Xylokain, den är även utmärkt mot myggbett, getingstick o.dyl. Det är en bedövningssalva.

// Helén

Zanét
2006-06-05, 11:13
Tråden är gammal och därför låser jag den nu. Starta gärna upp en ny tråd i ämnet maneter.

//Zanét bye_bye