handdator

Visa fullständig version : Grekrestaurang i Stockholm?


Gita
2005-09-07, 15:53
Undrar - har ni tips på bra Grekisk restaurang i Stockholm? Det var nämligen ett tag sedan jag freventerade en sådan i Sverige, så jag har "tappat kollen".

/Gita

anoula
2005-09-07, 15:59
Utan tvekan "Kouzina" på Valhallavägen i Stockholm. Ett riktigt bra grekställe med trevliga medarbetare och jättegod mat. Bitar av gänget drev restaurangen "Lilla Grekland" på Timmermansgatan för några år sedan. Webbadressen är kouzina.se !


Kali orexi! :p

Gita
2005-09-07, 16:04
Kollade direkt, och kände igen mig! Där har jag varit och ätit gott. Men det hette något annat då...

Tak för tipset!

Ruby
2005-09-07, 16:06
Undrar - har ni tips på bra Grekisk restaurang i Stockholm? Det var nämligen ett tag sedan jag freventerade en sådan i Sverige, så jag har "tappat kollen". Du har ju en i Jakobsberg - väldigt nära stationen - om du inte har lust att åka så långt... :)

Ruby

Gita
2005-09-07, 16:09
Du har ju en i Jakobsberg - väldigt nära stationen - om du inte har lust att åka så långt... :)

Ruby


Ah - så sant, så sant! (Alzheimer light!) Men när vi var där i vintras, så var oset från kolgrillen helt otrolig, så det var inte så behagligt, fick astmabesvär. Undra om de har gjort något åt det?

Ruby
2005-09-07, 16:13
Ah - så sant, så sant! (Alzheimer light!) Men när vi var där i vintras, så var oset från kolgrillen helt otrolig, så det var inte så behagligt, fick astmabesvär. Undra om de har gjort något åt det?Så var det när jag var där också (i vintras), men det hade jag förträngt (också Alzheimer tydligen ;) ). Det jag minns är att man kunde få couscous till souvlakin, det tyckte jag var trevligt. Jag vet också att min bror som bor fem minuter därifrån går dit och äter ganska ofta, så någonting måste de ju göra bra! :)

Ruby

xenos
2005-09-07, 18:01
Undrar - har ni tips på bra Grekisk restaurang i Stockholm? /Gita


Rekomenderar Faros på SOfiagatan 1.
En av de bästa i Stockholm just nu sedan Delfi försvann. snyft_drop

Eva L
2005-09-07, 20:43
Utan tvekan "Kouzina" på Valhallavägen i Stockholm. Ett riktigt bra grekställe med trevliga medarbetare och jättegod mat. Bitar av gänget drev restaurangen "Lilla Grekland" på Timmermansgatan för några år sedan. Webbadressen är kouzina.se !


Kali orexi! :p

Funderar på att gå dit vid nästa tjänsteresa till Stockholm. Behöver jag boka bord en vanlig onsdag om vi är 3-4 personer?

Eva

karinafp
2005-09-07, 20:56
Rekomenderar Faros på Sofiagatan 1.
En av de bästa i Stockholm just nu sedan Delfi försvann. snyft_drop

Instämmer till fullo! Det var där vi hade vår lilla Kalimeraträff i början av juni, där självaste Janne hedrade oss med sitt sällskap. Mums, var det! :D Maten, alltså. ;) Och trevligt hade vi.

Karin

anoula
2005-09-07, 20:57
Funderar på att gå dit vid nästa tjänsteresa till Stockholm. Behöver jag boka bord en vanlig onsdag om vi är 3-4 personer?

Eva
Vill du vara på den säkra sidan så skulle jag nog råda dig till det. Det är ett populärt ställe på Östermalm, och de kan ibland ha mycket att göra även mitt i veckan. Hälsa Kostas och Andreas från mig om du bestämmer dig för att gå dit.:)

xenos
2005-09-08, 05:35
Funderar på att gå dit vid nästa tjänsteresa till Stockholm. Behöver jag boka bord en vanlig onsdag om vi är 3-4 personer?
Eva

Att boka är nog ingen dålig ide´. Det brukar vara mycket folk, efter sex kommer de, säger personalen.

Hasse
2005-09-08, 07:29
Instämmer till fullo! Det var där vi hade vår lilla Kalimeraträff i början av juni, där självaste Janne hedrade oss med sitt sällskap. Mums, var det! :D Maten, alltså. ;) Och trevligt hade vi.

Karin



Var det inte i maj ?


Hasse:cool:

Frappe
2005-09-08, 09:04
[QUOTE=anoula]Vill du vara på den säkra sidan så skulle jag nog råda dig till det. Det är ett populärt ställe på Östermalm, och de kan ibland ha mycket att göra även mitt i veckan.

Jepp du bör boka bord och Faros ligger på Södermalm jag går hit en hel del och som sagt hade vi vår Kalimera träff där den 9 Juni..... ;)
jag rekomenderar även Dionysos på Bondegatan bra mat och mysigt ställe.


Camilla som idag ska testa Greken i Fruängen ( resturangen alltså ;) )

Eva L
2005-09-08, 09:17
Jag förstår att bord måste bokas både på Kouzina och Faros och då återstår bara uppgiften att försöka övertala matsällskapet att äta grekiskt två kvällar i rad så hinner vi med båda restaurangerna. :) Fast det är inte så lätt så jag får kanske avstå en kväll eller gå iväg på egen hand.

Eva

anoula
2005-09-08, 09:54
[QUOTE=anoula]Vill du vara på den säkra sidan så skulle jag nog råda dig till det. Det är ett populärt ställe på Östermalm, och de kan ibland ha mycket att göra även mitt i veckan.

Jepp du bör boka bord och Faros ligger på Södermalm jag går hit en hel del och som sagt hade vi vår Kalimera träff där den 9 Juni..... ;)
jag rekomenderar även Dionysos på Bondegatan bra mat och mysigt ställe.


Camilla som idag ska testa Greken i Fruängen ( resturangen alltså ;) )


OBS jag talade om Kouzina, en mycket vackert inredd och originell grekisk restaurang på Valhallavägen som är mitt absoluta favoritställe och INTE Faros, som visserligen också är bra, men de slår inte Kouzina.;)

karinafp
2005-09-08, 12:00
Var det inte i maj ?

Nix pix. Kommer du inte ihåg att det var på P-Os födelsedag? ;) Och han fyller i juni, det VET jag...

Karin

Eva L
2005-09-08, 20:59
[QUOTE=Frappe]


OBS jag talade om Kouzina, en mycket vackert inredd och originell grekisk restaurang på Valhallavägen som är mitt absoluta favoritställe och INTE Faros, som visserligen också är bra, men de slår inte Kouzina.;)

Fina bilder på hemsidan och lockande mený. Där blir det definitivt en middag.
Tack för tipset.

Eva

kassiopeja
2005-09-15, 12:55
Hej,

passar på att väcka liv i denna tråd med att fråga om det är någon som varit på restaurang Orion på Södermalm? Några bekanta planerar att ha någon sorts sittning där och frågan är om det är något som är värt att haka på... (de har valt restaurangen helt efter läget, så det är ingen mening att jag kommer med tips om "bättre" grekrestaurang)

Själv har jag bara gått förbi, och tycker kanske inte att det ser särskilt mysigt ut utifrån.

/Kristina.

yvonne
2005-09-15, 15:25
Hej,

passar på att väcka liv i denna tråd med att fråga om det är någon som varit på restaurang Orion på Södermalm? Några bekanta planerar att ha någon sorts sittning där och frågan är om det är något som är värt att haka på... (de har valt restaurangen helt efter läget, så det är ingen mening att jag kommer med tips om "bättre" grekrestaurang)

Själv har jag bara gått förbi, och tycker kanske inte att det ser särskilt mysigt ut utifrån.

/Kristina.

Jag har inte heller varit in på Orion, så jag kan inte tala om hur lokalen ser ut. Däremot kan jag tala om att de som driver Orion nu, känner jag personligen och jag vet att det lagar mycket god mat, kocken har bl a jobbat på Greken på hörnet tidigare.

Yvonne

kassiopeja
2005-09-16, 10:26
Maten är ju definitivt viktigare än lokalen! Så det blir nog ett besök så småningom och jag ska försöka komma ihåg att rapportera här efteråt!

Tack Yvonne för svaret.

/Kristina.

Eva L
2005-09-22, 09:45
Har nu bokat bord på Kouzina som lär ha både bra mat, trevlig personal och fin lokal. Återkommer med synpunkter när jag varit där. Kommer tyvärr att äta ensam eftersom kollegorna inte blir med på den här tjänsteresan.
Proffsiga ställen gillar även ensamätande gäster så det blir säkert trevligt ändå.

Eva

Themis
2005-09-23, 14:18
Kollade direkt, och kände igen mig! Där har jag varit och ätit gott. Men det hette något annat då...

Tak för tipset!
På Valhallavägen har väl Vassilis Taverna legat i alla år?
Är det samma lokal? För inte kan det väl ha dykt upp en ny restaurang på samma gata som är bättre????

anoula
2005-09-23, 14:26
På Valhallavägen har väl Vassilis Taverna legat i alla år?
Är det samma lokal? För inte kan det väl ha dykt upp en ny restaurang på samma gata som är bättre????
Vassilis Taverna känner inte jag till i alla fall... så jag vet inte om det är samma lokal. Men finns den kvar måste vi naturligtvis testa den också. Slurp miam giea mas :p .

Themis
2005-09-23, 15:49
Om man söker på Vassilis Taverna på nätet får man upp samma adress och telefonnummer som till Kouzina. :D

Jag tyckte precis som Gita att lokalen hade något bekant över sig, även om det var lite murrigare och mer "klyschigt" grekiskt på Vassilis tid.
Skall skynda mig dit när jag är uppe nästa gång och se om dom håller gammal god klass. :)

Gita
2005-09-23, 21:03
Themis - det är samma restaurang. Jag var där för första gången någon gång på 80-talet. Men jag vet inte om den har bytt namn både en och två gånger...

Frappe
2005-09-24, 21:56
Themis - det är samma restaurang. Jag var där för första gången någon gång på 80-talet. Men jag vet inte om den har bytt namn både en och två gånger...

Både 3 och 4 !

Camilla

yvonne
2005-09-25, 11:13
Hette den inte Tzatsiki ett tag, eller låg den någon annanstans?:confused:

Yvonne

Eva L
2005-09-29, 18:59
Nu har jag varit på Kouzina. Fint ställe med trivsam stämning, enkel modern inredning och trevlig personal. Åt ganska sent under gårdagen så jag orkade bara med en förrätt och huvudrätt. Mat och dryck till full belåtenhet och speciellt Saganaki feta i ungsfolie var mycket god och till det valde jag ett glas retsina. Husets rödvin på glas till huvudrätten fyllda köttfärsbiffar(gemistes) med tydlig smak av spiskummin och färska örter. Stället är helt klart värd ett besök för den som inte redan varit där. Lågmäld grekisk musik spelades hela kvällen.

Eva

anoula
2005-09-29, 19:04
Kul att du gillade Kouzina Eva! Det jag tycker om med stället är att de vågar experimentera lite med den klassiska grekiska maten (som dock fortfarande smakar mycket grekiskt!).:p