handdator

Visa fullständig version : Menorca


LN
2009-05-18, 22:51
Menorca lr Rhodos det var frågan?? Dax att utnyttja vinsten på 10000 som ligger sedan 1 år tbx. Så försvann Rhodos från nästa veckas avgångar med Solresor från Malmö så nu lutar det åt Menorca 26/5. Någon som varit där?? Sevärdheter? vad ska man inte missa? Älskar sola o bada men det verkar vara lite tidigt på säsongen så då får man väl hitta på annat att göra under en veckas semester.Ang_elx

Katitzi
2009-05-20, 20:50
Var på Menorca för tre år sen. Åkte i slutet på juni och vi hade varmt och sol (kanske ett par halva dagar med moln). Om man inte har hyrbil är det nog bäst att bo i Calan Bosch,då det är nära med bussen in till staden Cituadella. En jättemysig gammal stad med fina gränder och en underbar hamn.
I CB finns också en fin hamn med många restauranger, men det är ju en turistort förstås. Små fina vita sandstränder.
Cala Galdana är en turistort med härlig strand och vacker natur, men den ligger lite "off".
Åk absolut runt på ön det finns fina byar,stränder och gamla tempel runt om. Ett kloster på öns högsta berg med vacker utsikt och så huvudstaden Mahon. Det är grönt och fint överallt.
Menorca är känt för sin ost, korv och honung.
Nackdelen är väl att det är ganska dyrt att äta ute jämfört med i Grekland och så saknade jag min grekiska sallad förstås!

Lycka till med resan! bye_bye

LN
2009-05-20, 23:26
Tack för svar. Det blir all inclusive (för att vi ska utnyttja vinsten på 10000,-) har aldrig provat innan. Känns som att det finns en del att utforska. Åker tisdag 26/5 med Solresor.klapp_klap

Helena S
2009-05-23, 12:31
Hej!

Var på Menorca för hm.. oj, 17 år sen blir det!!! Tiden går fort :o

Vi var där i en vecka och bodde i Cala´n´Bosch ute på udden. Vi hyrde bil och åkte runt ganska mycket. Bl a till Cala Galdana och Mahon som Katitzi redan nämnt. Cala Galdana stannade vi bara i och fotade, men det kändes som ett ganska "lyxigt" ställe.

Vi var i en vit by, som jag tyvärr inte minns namnet på. Där gjordes (gör?) många modefotograferingar just för att det var så vitt. Väldigt läckert! Vi tog självklart också några "modefoton"!

Vi kollade in ett av de häftigaste discona jag har sett, det låg inne i en stor (utgrävd?) grotta, precis vid havet. Man gick nerför en massa trappor för att komma dit. Det kan verkligen rekommenderas! Vi var där på dagen, men det måste vara superhäftigt att "stuffa loss" där inne! Om man inte lider av någon form av klaustrofobi el höjdskräck ;)

Och klostret ja, de hade en kopia av den kända statyn i Rio de Janeiro (om jag inte minns helt galet).

Det fanns mycket att titta på på ön, en massa fornlämningar, taulas och tojtas, el vad de nu hette :confused: Någon brottslighet fanns knappt på ön, sa de. Det mest otrevliga vi råkade ut för under veckan var en tysk som snodde våran taxi mitt framför näsan på oss!!! __D

Om jag inte minns fel så var Menorca även känt för nån dryck, om det var Gin och nån annat syrlig, god dryck :)

Ha en riktigt härlig semester!!!

önskar Helena flabb_flab

liselotti
2009-05-24, 19:39
Hej!
Vi var i en vit by, som jag tyvärr inte minns namnet på. Där gjordes (gör?) många modefotograferingar just för att det var så vitt. Väldigt läckert! Vi tog självklart också några "modefoton"!


Binibeguer?? Kanske den byn du menar. Ganska nybyggd men ser gammal ut.


Vi kollade in ett av de häftigaste discona jag har sett, det låg inne i en stor (utgrävd?) grotta, precis vid havet.


Cova den Xoroi som ligger i Cala en Porter kan man besöka på dagen också. Otroligt häftigt. (på kvällstid = skumparty!). Inträde.


Om jag inte minns fel så var Menorca även känt för nån dryck, om det var Gin och nån annat syrlig, god dryck :)

Pomada dricks flitigt på ön :D. Under fiestan kan man köpa på gatan i tre storlekar - glas, petflaska eller i dunk!

Ciutadella är min favoritort på Menorca. Väldigt mysigt i hamnen och i gränderna.
Det kan ibland vara lite kyligt i slutet av maj men man vet ju aldrig med vädret...................

LN
2009-05-25, 20:47
Tack för tipsen, nu har vi precis packat och kollat väderprognosen som lovar 23-26 grader och sol hela veckan. 7.50 i morgon lyfter vi....

nilam
2009-05-25, 21:21
Trevlig resa! Hoppas du får en lika positiv överraskning som jag fick av AI :)Kom hem från Rhodos i morse och har ätit och druckit godare än vad jag vågat hoppas på.

Malin

LN
2009-06-03, 22:55
Fick verkligen en positiv överraskning av AI. Perfekt med allt som ingick. Menorca är dessutom en liten ö så vi hann inom hotellet för lunch innan vi fortsatte vår bilfärd och såg den andra halvan av ön. Dessutom var det väldigt dyrt med mat o dryck så det var perfekt. Har aldrig haft så mycket euro med oss hem igen. Hyrbil o lite shopping, buss o taxi samt 2 flaskor starkt var vad vi la pengarna på (1500,- totalt under veckan)klapp_klap

Helena S
2009-06-14, 18:04
Hej hej!

Vad tyckte du om Menorca? Vad såg ni?

Hälsar en nyfiken Helena :)

LN
2009-06-15, 21:24
Vi bodde i Arenal d´en Castell på norra sidan. När vi hade bil en dag var vi i Fournell och vände.(Juan Carlos såg vi inte till). Vi var inne i Ciutadella och var på marknaden (lördag). Sedan var vi i Cala Galdana och badade. Sedan lunchade vi på vårt hotell och på eftermiddagen var vi i Mahon för att kolla ginfabriken, men eftersom det var lördag så var den stängd och vi åkte till grottan Cova d´en Xoroi. Det var en mäktig upplevelse. Säkert häftigt när dom har disco på kvällarna. Vi nöjde oss med drinken man fick på inträdesbiljetten. (Alkoholfri till chauffören).
Sedan avslutade vi uppe på El Toro. Vilken utsikt. Tyvärr lite disigt annars ska man kunna se över till Mallorca.
Annars var vi mest i omgivningarna runt hotellet. Promenerade runt och kikade, norra sidan är ju ganska karg och klippig och Arenal är en liten ort så efter en vecka var vi ganska nöjda.
Helhetsintrycket av resmålet var positivt.

Nettie
2010-09-16, 10:44
Hej!

Lite nyfiken - vilket hotell bodde ni på? Sitter just nu och funderar på att boka en resa till Menorca i september nästa år, AI med Solresor. Club Aguamarina kikade vi på. Vad tyckte ni om hotellet ni bodde på?

Har 2 små killar och vill gärna bo nära en sandstrand och all inclusive är väldigt smidigt med småbarn.... Även om jag hellre skulle båtluffa i Grekland :)

Hälsningar Anette