handdator

Visa fullständig version : Behöver en plan B om vädret sviker!!!


blueberry
2005-09-07, 09:17
Hej!

Vi åker på bröllopsresa 15.09 och ska spendera 19 dar i Grekland. Vi flyger till och från Aten och ska besöka Naxos, Amorgos och Koufonissi. Vi blev tipsade om att åka tidigare p.g.a att det kan vara blåsigt så sent på året, men envisa som vi är så ville vi inte det.

Men det är ju ändå bra med en plan B om vädret inte är så bra. Så därför vill vi ha tips på vart vi kan åka istället om det är kallt och blåsigt i Kykladerna. Rhodos har vi besökt tidigare, men det känns lite för långt borta när vi ska hem via Aten. Och Parga låter ju underbart, men också långt från Aten.

Finns det någon ö som är mysig och romantisk, har fina stränder, god mat och är lättillgänglig både från Naxos och Aten? Och framförallt har fint väder då de andra har dåligt? Inga små krav vi har. :-)

Blueberry

Eva L
2005-09-07, 09:47
Något bra svar har jag inte men sydsidan av öarna brukar ha mindre hårda vindar och generellt sett vara varmare. Åkte ex en gång från ett kallt och blåsigt Naoussa (aug) till ett betyligt varmare Alyki på sydsidan av Paros.

Eva

YsterSyster
2005-09-07, 14:31
Väder är ju väder - det förändras ju hela tiden!

Kreta har väl den längsta säsongen men jag har varit där i september (denna tid) och haft både regn (skyfall) och åska. Har även varit vid Patmos, Samos, Kalymnos m fl i denna tid på året och haft toppenväder i två veckor. Medans vi var där hade kompisar på Zakynthos åska och regn i flera dagar. Så det är svårt att säga!

Min upplevelse (har inga vetenskapliga belägg) är att det är varmare ju längre österut och söderut man kommer. Ser även på "sjösjukesidan" = vädersidan här på Kalimera att det skiljer en del i temperatur mellan öarna

Det går ju att ta sig till Patmos, Lipsi eller Fourni från Aten - som är mysiga öar - om det skulle vara allt för dåligt väder. Fast det blir ju längre restid än till Naxos. Å andra sidan - blåser det så är inte längre båtresor någon höjdare.

Men nu får vi hålla tummarna på att det blir bra väder dit ni och vi ska. Även vi åker på bröllopsresa på söndag så jag åker ner och sjasar bort molnen!flabb_flab

blueberry
2005-09-07, 14:40
Tackar, toppen om ni jagar bort molnen. Vart ska ni åka?

YsterSyster
2005-09-07, 15:12
Tackar, toppen om ni jagar bort molnen. Vart ska ni åka?

Vi vet nästan inte vart vi ska - mer än flyg till Aten och hem från Santorini!

Insåg häromdagen att vi inte funderat (jo jag har) men inte diskuterat ihop oss om vart vi vill, då mesta tiden lagts på vigseln och allt som hör till med kläder mm. Vi har dock tänkt börja med Sifnos och sedan får vi se. Vi skulle gärna också vilja åka till Amorgos men det blir några resdagar som går bort eftersom man måste åka via Paros och tydligen kommer fram på kvällen. Skippar vi Amorgos så blir det nog Milos eller Folegrandos före Santorini.

Som tur är så gillar vi båda att resa utan att ha planerat för mycket. Vem vet - vi kanske gillar Sifnos så mycket så vi inte tar oss till några fler öar :) !

Arne
2005-09-07, 15:42
Vi har rest i övärlden under Sept-Oktober under många år, och skola sålunda göra även i år!!

Visst har det förekommit åska, blixtar samt ösregn vid tillfällen, men det tillhöra mera undantag än regel!!!
Ävenså hava vi värmebölja råkat på under samma tid!!!

Vid ett tillfälle i månadsskiftet Sept-Oktober befunno vi oss på Astypalaia. Vaknade vid halvtvåtiden på natten. Feber??? Lakan och kuddar sjöblöta!!
Ut på altanen att kolla vår digitala termometer. Densamma visade på 39 grader!!!!! Till och med öbefolkningen badade i havet dagen därpå!!!

På Fourni i första Oktoberveckan ett år, hade vi ett skyfall icke av denna världen!!!!
Gatan nedanför Toula Rooms demolerades och vägen förvandlades till ett ärtsoppefärgat inferno!!! Dagen därefter full sommar igen!!!

På Kastelorizo i månadsskiftet Sept-Oktober anlände ett blåsvart moln från den Turkiska kusten in över ön. Alla näringsidkare stängde av all elström samt inväntade vi gemensamt utbrottet inomhus!!! Det kom dryga 60 millimeter regn på cirka två timmar och blixtnedslagen föllo flera gånger i minuten på den kvarlämnade långvågsmasten a 45 meters höjd i hamnområdet, kvar sedan den Italienska ockupationen 1920-1943!!!

Arne

"Med Hustrun på tjänsteuppdrag söderöver hela denna vecka"

Gita
2005-09-07, 15:58
Vi har rest i övärlden under Sept-Oktober under många år, och skola sålunda göra även i år!!


Arne, ser redan framemot er reseberättelse, det är dem så först fick mig att fastna för Kalimera för några år sedan :) .


"Med Hustrun på tjänsteuppdrag söderöver hela denna vecka"


Hmm... detta låter kryptiskt...

AGGE
2005-09-07, 18:36
Hej Arne!
Var bär det av den här gången? Och när du säger söderöver, är det månne i mina trakter, i så fall borde vi ses och byta några ord!
Söderöver = Skåne, eller?
flabb_flab
Agge

ciakoohler
2005-09-07, 20:35
Söderöver = Skåne, eller?
flabb_flab
Agge[/QUOTE]
För norrlänningar är nog allt söder om Dalälven ...söderut

Elisabet
2005-09-07, 20:48
För norrlänningar är nog allt söder om Dalälven ...söderutDalälven??? Allt söder om Tegsbron är ju stockholmstrakten ju!

Janet
2005-09-07, 21:58
Dalälven??? Allt söder om Tegsbron är ju stockholmstrakten ju!

:)