handdator

Visa fullständig version : Chrissi Island?


Patricuz
2009-05-16, 16:00
Hej!

Vi missade ön under förra resan eftersom det inte gick båtar längre så sent på hösten. Nu planerar vi en ny resa till Kreta i sommar och jag undrar: Ifall vi bor på västra Kreta är det värt att åka till ön? Vi kommer säkert ändå att ta en sväng till östra delen.

Hur upplever ni ön? Vill förstås ha fina landskap och fina stränder samt endel lugn. Hur lång tid har man på sig på ön ifall man åker med båten från Ierapetra?

Mvh Pbye_bye

Patricuz
2009-05-25, 08:42
Måste lyfta denna fråga ännu ifall någon skulle ha varit på ön.

Hälsn P

Wardakis
2009-05-25, 09:34
Har inte varit där själv. Googlade och hittade info om att resorna dit går från mitten av maj-slutet av oktober. Båtresan från Ierapetra tar ca 50 minuter och går från Ierapetra 10.30 och från Chrissi Island 16.00. Ser häftigt ut på bilderna på Google Earth. Bäst att du kollar uppgifterna, vet inte hur aktuella dom är.
Gunilla

Patricuz
2009-05-25, 12:12
Tack för svaret! Ditt info ger ju åtmistone lite ledtrådar... Knappast har det ändrat så mycket. Måste kolla på Google Earth. Har ju hört att det lär finnas fina stränder där:)

Hälsn P

Netwolf
2009-05-25, 19:26
Åh, härliga Chrissi Island. En av de finaste stränder jag nånsin varit på. Kristallklart vatten, gyllenvit sand, långgrunt. Helt underbart att bada. Ön har ett litet kapell, en strandbar, en taverna. Det är förbjudet att bo där, men vissa tältar ändå. Där lär även finna Europas enda bestånd av cederträd, även om de mest ser ut som vindpinad pinje :)

Tavernan var enkel, men maten mycket god. Vi åkte båten från Ierapetra, kl 1030. Färden tar en timme. Båten åter går kl 16. Alltså gott om tid att bada, käka lunch, klämma en bira eller två..

Ett besök rekommenderas.

Jag har lagt ut lite bilder i detta album:
http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=105

/Netwolf

Patricuz
2009-05-25, 22:01
Tack för titten! Vi ska se ifall det blir ett besök där.

MvH P