handdator

Visa fullständig version : Sevärdheter


skrikis
2009-05-16, 12:18
Ja, nu åker jag ner den 12 juni till kos, bartenderutbildningen börjar den 15e. Jag kommer vara i skolan måndag-fredag och ledig på helgerna..

Finns det något som är värt att besöka? Finns det några bra stränder? Bra restauranger?
:D


Erika
Väldigt spänt och nervös med höga förväntningar

Kalimera
2009-05-16, 15:38
Finns det något som är värt att besöka? Finns det några bra stränder?

Sevärdheter:
I Kos stad finns massor att se, bland annat får ni inte missa riddarborgen, Hippokrates träd och de romerska utgrävningarna vid Grigoriogatan. Utanför Kos stad är Asklepion intressant att se, fästningen Palio Pyli är också sevärd.

Stränder:
Finns hur många fina stränder som helst, bland de bästa i hela Grekland. Min favorit är Camel beach, andra bra stränder är Banana, Markos, Sunny, Magic, Paradise, samt Agios Theologos som ligger så långt söderut man kan komma. Missa inte heller Therma beach, där det finns heta källor i vattnet, bra om du skulle frysa. :)

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kos.jpg

Camel beach.

Min favorittaverna är Evdokia på Bouboulinas street i Kos stad.

Katharina
2009-05-24, 23:21
Plaka är ju ett måste också där alla vilda påfåglar bor. Räknade lite snabbt senast vi var där och såg ungefär 70 stycken. Bergsbyn Zia är mysig också. Restaurangen Oromedon ligger fantastiskt med härlig utsikt över bl a saltsjön och havet.

Men att bara strosa runt i Kos stad är inte så dumt det heller. Det är ju såpass stort att man kan promenera ganska många timmar och se nya saker hela tiden. Det är ju en stad med många bofasta, så det är kul att gå runt och titta och se annat än bara hotell.

Monica P
2009-05-25, 06:45
Om du får nån ledig dag kan du ju komma till Kalymnos. Båtar går från Kos stad och från Mastichari. Nisyros är också intressant, en vulkan i vila. Dagsturer går från Kos stad till Turkiet.