handdator

Visa fullständig version : Funderar på ny kamera...


Patricuz
2009-05-12, 10:51
Hej!

Jag har en kompaktkamera Canon IXUS 700. Har hittills varit nöjd med den men intresset för fotografering har växt hela tiden. Nu skulle det vara dags för en mer avancerad kamera med vilken man får foton av bättre kvalitet.

Har kommit fram till att det är en Canon digitalsystemkamera jag vill ha. Tittade på sådana som även har inbyggt system för filmning. Undrar om dessa kameror är något att ha? Jag behöver det inte direkt till någonting, eftersom jag har en filmkamera.

Nu har jag kommit fram till två alternativ som ligger i prisklassen jag tänkt:

Canon EOS 450D+18-55
Canon EOS 450D+18-55+55-250

Samma kamera men den andra har två objektiv.

Jag vill gärna fota sånt som ligger lite längre bort och även kunna ta bra närbilder. T ex stenar på stranden, blommor. Undrar om man får bra mörkerbilder med dessa, månuppgångar, solnedgångar och sånt.

Ni som har erfarenhet av Canons systemkameror, berätta gärna om för- och nackdelar med ovannämnda kameror och ifall ni kan rekommendera någon annan kamera.

Känner mig lite vilsen i kameradjungeln...

Mvh P

MonkanS
2009-05-12, 11:10
Sonys långzoomar är alldeles utmärkta tycker jag. Lätt att ta med sig och man slipper det där med att dra med sig olika objektiv. De har Carl Zeiss- objektiv som är kanonbra. Räcker alldeles utmärkt för amatörfoto. De går också att ta bra filmsnuttar med om man så vill. Och de fungerar alldeles utmärkt för både solnedgångar och makro. Iaf så har jag lyckats bra med det... ;)

//Monica S

liselotti
2009-05-12, 12:06
Jag har precis sålt min Canon Eos 450D eftersom jag var SÅ besviken på den! Tycker du ska titta på en Nikon istället. Jag hade en liten kompakt Canon Ixus 850 IS som jag var väldigt nöjd med därav valet av Canon.

Om du mot all förmodan skulle välja 450D så KÖP INTE kitobjektivet utan bara kamerhuset och ett annat objektiv. Jag hade kameran på justering (garanti) två ggr då den tog väldigt dåliga bilder, både suddiga och felexponerade. Sista gången så fick jag ett nytt objektiv för att linsen var ocentrerad sa dom! Konsigt att dom inte såg det första gången.

Kompaktkameran Panasonic Lumix DMC-TZ5, som jag fått tips på här på forumet, tar MYCKET bättre bilder! (Den ska utgå ur sortimentet tyvärr.)

Själv väntar jag på en Nikon D90, inköpt på extrapris på MediaMarkt för 7.990:-.

Patricuz
2009-05-12, 13:05
Tack för era svar!

Började fundera om lite efter att jag hade läst Liselottis svar...:rolleyes:

Bör tillägga att jag har ett litet barn och börjar lite småskratta när jag ser mig själv flänga runt med "objektivkamera":D

Men, till saken! Jag skulle kunna tänka mig en bra kompaktkamera istället och har faktiskt tittat på "lumixerna". Det finns en som heter Panasonic Lumix DMC-TZ7. Kanske den skulle vara mer lätthanterlig när man ska försöka fånga sitt barn på bild samt få fram kameran hastigt. Jag är ju också intresserad av att kunna ta bra närbilder och i skymning. Kanske denna kamera har tillräckliga egenskaper för mina behov.

Nån som har erfarenhet av denna kamera?

Nikon och Sony tittade jag faktiskt på också och de verkar ha bra kameror.

Hälsn P

SteffTee
2009-05-12, 13:24
Kolla in den här tråden om en kompaktkamera är ett alternativ.

Har själv ett nytt ex och den tar Canon-bilder :-)

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=17378

liselotti
2009-05-12, 13:28
Ska jag säga något positivt om 450:an så tog den rätt ok bilder i mörker om man hade den på stativ eller fast underlag.
Bilder på långt håll tycker jag blev väldigt "platta".

Det roliga med en systemkamera är att "jobba" med bilderna, olika skärpedjup, olika objektiv. Egentligen behöver man två kameror. Ska man fota barn och husdjur t.ex så hinner man inte med alla inställningar och objektivbyten innan foto-objekten är någon annanstans :D.

När vi är ute och reser så får oftast den lilla kompakten följa med hela tiden. Den större kameran bara då och då. Eller så tar jag en sväng bara för att fotografera, inte bad, sola eller vad man nu ska göra den dagen.

Patricuz
2009-05-12, 13:57
Powershot verkar även intressant den.

Så sant, så sant... Det är nog två kameror man borde ha. Så jag tror att det blir att jag satsar på en bra kompaktkamera nu och en bra systemkamera i framtiden. Jag har nog ändå mer nytta av "kompakten" när mitt objekt har så mycket spring i bena...flabb_flab

Det är nog bättre att få vara för sig själv och satsa på att verkligen jobba på fotona med en systemkamera. Håller helt med Liselotti där.

Malina
2009-05-12, 14:06
Vi har en Sony Digital DSC W230. 12,1 megapixel och med Carl Zeiss-objektiv.
Hos ONOFF finns bra info om denna kamera.
Den är lätthanterlig, har bra och roliga funktioner och man kan filma riktigt bra med den.
Vi har haft den i två år och är jättenöjda!!
Den fotar bra i mörker och ger finfina solnedgångsbilder och ger bra närbilder både på tex.blommor och ansikten!

ricky
2009-05-12, 14:14
Man kan aldrig jämföra en systemkamera med en kompaktkamera.
Ett dåligt resultat med en systemkamera beror antingen på som i nämnda fall i tidigare inlägg. Dvs dåliga grejor, fel prylar för ändamålet eller fotokunskaperna.

Betänk att optiken är kamerans själ och kamerahuset är, ja just det, ett kamerahus;)

Ta Nikon eller Canon och betänk att deras paket knappt kostar mer än deras kamerahus. Man kan köpa ett mycket fint kamerahus för 5-6000:-
Men ett optik kan kosta hur mycket som helst. Jag vet fotografer som kör med hus i normalprisklassen men bestyckar dessa med optik för 20-30000:- per objektiv.

Jag har plåtat och framkallat mycket förr med SLR.
Köpte därför en D-SLR, Nikon D80 när den kom ut, men den sålde jag efter ett halvår. jag tycker att jag helt har "hittat hem" nu i min fotografering. Dvs med det smala mellansegmentet mellan Kompaktkamera och DSLR.

Här är mitt recept på en lyckad/trevlig fotokomponering:
Ta en nypa grundkunskaper i fotografering, en styck lite påkostad kompaktkamera från 4.500:- och uppåt, en bra miljö och två delar manuella inställningar samt en del automatik.flabb_flab

En bra jämförelse med dom populära fina kamerahusen som säljs i kit är att säga att man köper en fin Mercedes S-klass men man stoppar in en liten 4-cylindrig motor på1,4 liter istället för en fet V8 på 5 liter.


Några rekommendationer: Lumix DMC-LX3, Canon G10 eller Leica D-lux4.
Tänk på attPanasonic/Lumix använder sig av Leica-optik. Jo, dom är faktiskt bra. Jag har en tidig Lumix DMC som jag har svårt att släppa. När man får in en fullträff med denna då automatiken ställer in sig optimalt, ja då tar den bättre bilder än vad min Nikon gjorde och än vad min Canon gör.klapp_klap

Zappa
2009-05-12, 14:49
Kan rekommendera en site med bra och omfattande tester:

http://www.dpreview.com/

Betänk dock att det är en amerikansk site, så en del modeller har de amerikanska beteckningarna.
Drabbar väl främst Canons modeller...

bye_bye Sven - som är mycket nöjd med sin TZ5

Siri A
2009-05-12, 15:59
Jag har en Nikon D60. Kan inte tänka mig en bättre kamera. Alla våra Nikon systemkameror, 3 stycken, har jag varit nöjd med :)

anneli56
2009-05-12, 16:34
Jag hade en Panasonic Lumix DMC-TZ5 ,men tyckte inte den var bra för mörkerbilder, annars bra kamera med fina bilder och även video.
Köpte en Nikon D90 i stället och är mycket nöjd.

Arne
2009-05-12, 17:31
Min Konica Minolta Dimage A2 fylla alla mina krav och mer därtill. Nu förhålla det sig emellertid sålunda att sagda kamera utgått ur sortimentet och hela kamerkonceptet hava upphandlats av Sony.

Att ha ett objektiv som har räckvidd från vidvinkel och upp till 200 mm, det anse jag vara mer än tillfyllest.

Arne

Patricuz
2009-05-12, 18:49
Tack snälla ni för alla svar!

Det blev så att jag beställde en Panasonic Lumix DMC-TZ7!

Den tillfredställer hoppeligen mina behov när jag flänger omkring med sonen. Det blir nog så att jag i ett senare skede beställer en systemkamera (behövs två i framtiden) men den ska jag fundera ordentligt på ännu.

Hälsn Pbye_bye

Kalimera
2009-05-12, 19:42
Det blev så att jag beställde en Panasonic Lumix DMC-TZ7!Jag har TZ5 och är mycket nöjd. Har även haft TZ1 och TZ3. Du gjorde ett bra val tycker jag. :)

Patricuz
2009-05-12, 20:49
Ja, jag tror nog att jag kommer att vara nöjd med den. Funderade rätt länge. Så, nu är det bara att börja samla foton till kommande fototävlingar...;)

Hälsn P