handdator

Visa fullständig version : Hjälmtvång


Magnus S
2005-09-06, 15:58
Hej alla.
Räcker det med syckelhjälm när man hyr scooter
är det laglit?

epiros
2005-09-06, 20:03
Ta med dej en o prova, vet ja;)

Funkar det inte kan du kanske sälja den som kuriosa o dryga ut reskassanflabb_flab

bye_bye Tommy

Mikke
2005-09-06, 20:22
Hej alla.
Räcker det med syckelhjälm när man hyr scooter
är det laglit?

....ingen aning, men jag reknar izkallt med att fabbo polisen på Karp inte heller har nån egentlig susning om de små skillnaderna..:)..utan konstaterar att man har en hjälm på roten,å så får man susa vidare......utta böter....:D
Däremot ser skateboard-hjälmarna lixxom mer "hjälmiga"& "moppiga" ut, då dom går ner lite mer vid örona, samt har runda hål istället för de avlånga, som finns på cykelhjälmarna, så ifall du funderar på å ta me en, tjakka en skateboardhjälm.......
Mikke
(KfK)

PrickenII
2005-09-07, 05:53
Hej alla.
Räcker det med syckelhjälm när man hyr scooter
är det laglit?

Om man inte är räd för främmande loppor, så ingår ju hjälm när man hyr scooter. Jag fick en cool "amerikansksnuthoj"variant. Tyvärr förstördes det coola intrycket en 48-årig tant utgör iförd hjälm genom att ena skalmen till mina nya solglasögon lossnade. :mad:

Jag blev tvungen att köpa ett par asfula turistbrillor. :cool: Men lite smällar man får ta!

Inger - som chockat jobbarkompisarna med solbrännan ;)

Bossew
2005-09-07, 07:58
Hej alla.
Räcker det med syckelhjälm när man hyr scooter
är det laglit?

Spelar det nån roll om det är lagligt eller inte? :confused: Jag använder hjälm för att skydda skallen om det skulle hända nått å då vill jag ha en som förhoppningsvis håller.

bosse

Magnus S
2005-09-07, 08:23
Jo de vet jag oxå att man ska vara rädd om skallen men nu var frågan om det var lagligt.
Sen är det ju upp till användaren...

Eva L
2005-09-07, 08:23
Spelar det nån roll om det är lagligt eller inte? :confused: Jag använder hjälm för att skydda skallen om det skulle hända nått å då vill jag ha en som förhoppningsvis håller.

bosse

Enligt uppgift från experter här på jobbet så är en cykelhjälm ur säkerhetssynpunkt inte lämpad vid mopedåkning utan för ändamålet avsedd hjälm bör inhandlas.

Eva (Jag tycker som Bosse att säkerheten är det viktigaste)

Magnus S
2005-09-07, 08:29
Tack för er omtanke om min hälsa o jo då jag kommer att hyra en riktig hjälm men de är inte svar på frågan.
mvh

Elisabet
2005-09-07, 08:32
Jag har också ställt frågan en gång tidigare i forumet, men fick inget svar. Kanske är det ingen här som vet med säkerhet. Det jag själv TROR är att hjälmreglerna är eu-anpassade, dvs att det krävs en stöt-tåligare hjälm än en cykelhjälm när man färdas på moppe.

Att en cykelhjälm inte klarar de stötar som kan bli vid en moppeolycka är ju inget nytt och ser man enbart till säkerheten, så är valet självklart.
Men att det är upp till var och en att prioritera på annat sätt och ju lika självklart.

Eva L
2005-09-07, 09:12
Jo de vet jag oxå att man ska vara rädd om skallen men nu var frågan om det var lagligt.
Sen är det ju upp till användaren...


Jag tror att du kan leta i EU regelverket eller varför inte ringa till närmaste polisstation och fråga. Dom vet säkert hur lagstiftningen ser ut inom EU. Personligen tror jag inte att det ur juridisk synpunkt räcker med cykelhjälm men jag har inte lagtexten eller förordningen framför mig. Naturligtvis är det fritt fram för alla att inte följa lagen :confused: och individen får ju själv ta konsekvenserna i form av eventuella böter eller ännu värre en skallskada.

Eva

epiros
2005-09-07, 09:18
Om jag inte är helt ute o cyklar nuflabb_flab så är moppe-uthyraren skyldig enligt lag att hålla med hjälm, utan att ta extra betalt för det. Egen hjälm behövs alltså ikke släpas med hemifrån. Jag är glad att jag hade ändamålsenlig hjälm på huvet då jag körde om kull på moppe i somras:) Cykelhjälm hade nog inte skyddat skallen lika bra.

Så hyr du moppe se till att få hjälm oxå;)

bye_bye Tommy

Magnus S
2005-09-08, 13:05
Tack alla för era inlägg. De e kul o se att frågan engagerar. Jag har tack vare er i detta forum tänkt om..det blir nog till att använda en "riktig" hjälm tillhandahållen av uthyraren i alla fall. Man har ju trots allt bara en skalle som de går att tänka med.
moss:rolleyes:

Mikke
2005-09-09, 13:49
...numera har dom riktigt fina och bra hjälmar dessutom i lite olika utföranden.Det finns integral-jet-och en mer öppen typ, ungefär som amerikanska mc-poliser brukar ha...:D
Mikke
(KfK)

epiros
2005-09-09, 21:24
och en mer öppen typ, ungefär som amerikanska mc-poliser brukar ha...:D
Mikke
(KfK)

Med ett par pilotbrillor till så ser det nästan äkta ut:D fast min 17-årige son tyckte farsan var lite väl pinsam i den utstyrselnflabb_flab

bye_bye

karinafp
2005-09-09, 22:05
fast min 17-årige son tyckte farsan var lite väl pinsam i den utstyrselnflabb_flab


Äsch, tonåringar skäms ALLTID för sina föräldrar, vad de än gör. :rolleyes: Själv får jag oftast höra att jag ska hålla tyst, för att inte skämma ut dottern...

Karin
som alltid sjunger

Mikke
2005-09-09, 22:45
......keep on singing, Karin!:D
....endera dan förväntar vi oss en cd....
Mikke
(KfK)

Mikke
2005-09-13, 08:02
Spelar det nån roll om det är lagligt eller inte? :confused: Jag använder hjälm för att skydda skallen om det skulle hända nått å då vill jag ha en som förhoppningsvis håller.

bosse

Bosse!!!
RENSA INBOXEN........:D
Mikke