handdator

Visa fullständig version : Lesbos första gången


urpe
2009-05-10, 14:50
Årets första Greklands-tripp bokad 21/5 till Lesbos och Anaxos, Plaza Palace med Ving/Novair. klapp_klap

Första besöket till denna ö för min del, mest för att tidpunkt osv passade bra för lite avkoppling bad efter en hektisk start på 2009.

Hur är det att åka nu direkt i säsongsstart ? :confused:
Verkar vara första flygen som går ner från Sverige.

Tittat runt på forumet och hittat en del tips, men om ni skulle räkna upp en sak som ej skall missas vad blir det då ? :cool:

Är det moped eller bil som gäller för transport mellan Molivos/Petra/Anaxos, tips på någon bra uthyrare ?:confused:

Kalimera
2009-05-10, 16:34
Är det moped eller bil som gäller för transport mellan Molivos/Petra/Anaxos.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/lesbos_molyvos_3.jpg

Det är nära mellan Molivos/Petra/Anaxos så ni klarar er med moped. Bilden ovan är över Molyvos, båten kommer från Petra, och till höger om Petra ligger Anaxos.

exxy19
2009-05-11, 10:56
http://www.kalimera.se/bilder/forum/lesbos_molyvos_3.jpg

Det är nära mellan Molivos/Petra/Anaxos så ni klarar er med moped. Bilden ovan är över Molyvos, båten kommer från Petra, och till höger om Petra ligger Anaxos.

Tack för den bilden, jag och min sambo försöker uppbåda all kraft till att stanna hemmma i år.

Nu blev det genast lättare......(not) snyft_drop


On topic: Det finns mycket att se på ön och så här års borde det väl vara mycket fågel vid Kalloni och för att åka dit behöver man bil.
Vi brukar hyra bil åtminstone någon dag varje gång vi är där.

snuttan666
2009-05-14, 22:07
Grattis till dit val.
Vi åker också till Lesbos för första gången men i början på juli.
Vi skall bo i Petra och reser med Apollo från Köpenhamn för det gick inga flyg från Göteborg dit.
Trevlig Resa och ser fram imot att höra hur ni haft det när ni kommer hem, kanske vi kan få lite tips av er.

Lena

JohnS
2009-05-14, 23:00
På side 3 i Lesvos-tråden, fra mars 2007 (116 dager.... av Hasse), har jeg lagt inn noen bilder fra Petra og Anaxos. Jeg tror Anaxos er et godt valg hvis dere liker en fredelig ferie. Stedet har noen gode tavernaer, rimelige også tror jeg, men jeg er ikke dyktig til å legge merke til priser.

Hvis dere liker å spasere, vil jeg anbefale turen langs stranden til Petra, som tar kanskje 20 minutter. Ellers er det hyppige busser mellom Anaxos, Petra og Molivos.

Selv skal vi reise til Plomari på Lesvos om en uke, men vi trivdes så godt i Petra/Anaxos at vi planlegger en dag eller to i dette området. Ellers vil jeg anbefale en dag eller to i Mytilini, som er en virkelig ekte gresk by, med kaos og bråk og mylder av biler og mennesker....

Jeg ønsker dere en fantastisk tur!

JohnS

PS Hvis dere tar turen til Petra en kveld, gå innom på kvinnenes kooperativ-taverna ved torget, og spør om de har hummer med spaghetti. Den står ikke på menyen vanligvis, men smaker himmelsk, og er den billigste hummer vi har funnet i Hellas.

Kalimera
2009-05-15, 17:07
Ellers vil jeg anbefale en dag eller to i Mytilini, som er en virkelig ekte gresk by, med kaos og bråk og mylder av biler og mennesker....Det rekommenderar jag också, vilken häftig stad det är!

urpe
2009-05-15, 22:40
Tack för tipsen och JohnS jättefina bilder, blir än mer ressugen ! Bara några dagar kvar nu... :D

Eva L
2009-05-15, 23:32
Mytilini stad hamnar nog aldrig på min 20 i topp lista över grekiska städer men tur att vi tycker olika. Been there done that eller hur det nu sägs. Gör jag nog inte om men jag gillar glesbygd och öppnna vidder så trista städer är inte riktigt min grej.

Eva

urpe
2009-06-01, 22:14
Oj vilken härlig resa det blev, fått en ny favorit i gröna böljande Lesbos. Fick precis den sköna avkoppling på en härlig grekisk ö som önskades klapp_klap

Hotellet i Anaxos: Plaza Palace. Litet toppenhotell(14 rum):D, endast några år gammalt med pool, stora rum, stor toalett och mysig balkong. Mycket bra ägare: Vasilis & Eli och dess personal. Fått utmärkelser 3 år på raken som bästa hotell. Blir en familjär stämning, Elvis kan komma på besök.....;), högsta betyg från oss.

Stranden, den bästa i Anaxos/Petra/Molyvos. Missa inte att besöka Hippocampus Beach Bar längst upp(bort) med supervänliga Dimitris+fru som införde gratis solsängar när de startade. Du vaktas av två st "vakt"hundar: Aris&Elli. flabb_flab ;) . Solnedgången där slår nästan midnattsolen. :)

Hyr definitivt en bil för att göra en tripp 1-2 dagar till pärlorna Sigri(som de verkar vilja ha för sig själva, inga hotell två tavernor och en härlig strand som slår den i Anaxos), Skala Eresou: Härliga restauranger/barer på pålar intill stranden och en andra dag till Mytilini och Plommari.;)

Buss går "regelbundet" Anaxos-Petra-Molyvos-Eftalou och kostar 1.40€.
Taxi Molyvos-Anaxos: 10€, Molyvos-Petra 6€, Petra-Anaxos 4€, kan variera.

Tips!
Bil&Scooter: Kostas=lesvoscarhire i Anaxos. klapp_klap
Mat: :cool:
Molyvos Hamn, Captains Table.
Petra: Original(har grekiska aftnar måndagar), Salt & Peppar hann ej med women cooperative men den skall vara värd ett besök.
Anaxos: Omega (Intill Kostas)klapp_klap, Tropical, Elli.

Får se om jag får ihop ett litet resebrev....

urpe
2009-06-01, 22:42
Glömde lite "äta ute prisinfo" från maj 2009 Lesvos som alltid är lite kul:
Greksallad: 3.5€
Omelette: 4€=>
Stor Mythos: 2.5€
Sovlaki, Keftedes, Stifado etc: 6€ =>
Drinkar: 4€=>

Hasse
2009-06-02, 07:38
Urpe, var ni bara en liten stund i Plomari ? Vad gillade ni byn ? Petra var bra, vi var där 2007 men veckan i Agios Isidoros/Plomari var den bästa grekvecka vi någonsin haft klapp_klap

Hasse :cool:

Stinab
2009-06-02, 09:38
Lesbos lockar helt klart, så ett resebrev är alltid välkommet klapp_klap
Hasse, vad hette hotellet ni bodde på 2007? Vad var det som gjorde veckan till den bästa hittills?

Hälsningar
Stinab

Hasse
2009-06-02, 09:55
Hasse, vad hette hotellet ni bodde på 2007? Vad var det som gjorde veckan till den bästa hittills?
Hälsningar
Stinab



Det hette Isidoros och ligger halvvägs upp i backen i Agios Isidoros sett från det lilla "centrum" jag berättat om.

Vad som gjorde den veckan till vår bästa var det totala intryck vi fick av Plomari och den underbara stranden i A.I. Vi förstod snabbt vilken äkta stad/by Plomari är. Det var så avspänt och lugnt, det kändes som om vi turister var väldigt välkomna men ingen gjorde något speciellt när de såg oss (och alla andra). Och staden hade inget "konstruerat" för oss, blaffig reklam, turistifierade souvenirbutiker eller annat just för oss.

Stranden i A.I. gav oss ett välbefinnande som vi aldrig förr upplevt. Det mjuka gruset, vår nya hobby att leta vackra stenar i alla färger, det totala lugnet i att bara ligga och vara. Det ljuvliga vattnet, ja det är väl samma vatten överallt så att säga men just här var det oslagbart på alla sätt. Vi blev helt enkelt lyriska, välbefinnandet nådde höjder vi bara "anfölls av", svårt att förmedla en sådan känsla till andra.

Att vi även var med om en fantastisk kväll inne i Plomari efter middagen med sång och musik på en pub långt in på småtimmarna allra första kvällen gjorde ju veckans start absolut perfekt. Vi hade även haft insektsbesök direkt vid anländandet till lägenheten (Isidoros hotell) och blivit vansinniga över hotellchefens nonchalans. Men det problemet ordnade sig sedermera, vi fick spray......

Det var det hela. Se mitt resebrev därifrån (2007)


Hasse :cool:

Stinab
2009-06-02, 10:22
Tack för svaret. Låter som något för mig och "gubben".
Nu ska jag läsa resebrev...

Stinab

urpe
2009-06-02, 12:58
Hasse: Vart en dag i Mytilene & Plommari, fiock samma intryck om Plommari som er, inbjudande men inget konstruerat etc.

Södra delen kräver en egen resa & göra en kombination med södra 1v och norra 1 v måste vara hellyckat.

Upplevde hela ön som inbjudande och just det att hitta ett resemål som verkligen får dig att slappna av och verkligen ger dig chans att ladda om batterierna. Behöver du inget pulserande nattliv så är Lesvos ett mycket bra val. Sen att det var ett sånt böljande bördigt landskap med gröna cypress/olivträd förstärker bara intrycken. Under vintern var det första gången på tre år som de fick lite rikligare nederbörd vilket kanske gjorde att en resa under denna tid vart ännu mer "grön".

Skall nog försöka få ihop ett ett litet resebrev innan primär minnet/intryck försvunnit från näthinnan. flabb_flab

En sak som vi glömde denna gång var: Spira dvs de elektroniska myggjagare, fick några bett som var lite större/elakare än de myggbett jag är van med som norrbottning i grunden, men inget som faller på minuskontot.

Hälsningar

Urban

Kalimera
2009-06-02, 21:39
Oj vilken härlig resa det blev, fått en ny favorit i gröna böljande Lesbos.Kul att resan blev så bra och att nu fått en ny favorit. :) Undrar om inte Lesbos kommer bli en ny favorit för många inom de närmaste åren.