handdator

Visa fullständig version : Bra ställe runt Parga?


miriam
2009-05-10, 00:03
Hej!
Vi har bokat 2 veckor - flygstol till Preveza - i mitten av juni. Vi ska börja med en vecka i Agios Nikitas (3dje gången) på Lefkas - men sen vill vi gärna se ngt annat.
Har funderat på att ta båten till Kefalonia alternativt att hitta någon mysig strand/by i Pargaområdet. Kan någon tipsa?
Det vi söker är :
#fint bad utan farliga strömmar och vågor och fin strand
#lugnt och genuint med god mat - inget nattliv och inte för mycket turister.

Vi har funderat på Valtos och Lichnos ...men har svårt att bilda mig en uppfattning om hur stort det är.
Har även tittat på Assos på Kefalonia - men det verkar vara för dålig strand . . .
Är tacksam för alla tipd jag kan få!!!

Miriam

Eva L
2009-05-10, 11:06
Valtos ligger i utkanten av Parga med några få minuters promenad till strandproemnaden. Lichnos ligger 2-3 km från Parga och dit går det att gå genom olivlundarna på ca 30 min eller ta båt från Parga. Finns s'kert boende direkt vid stranden 'ven d'r men jag har inga tips. Sarakiniko som ligger 1 mil fr[n Parga 'r ocks[ fint.

Eva

jeabys
2009-05-13, 11:15
Lichnos är en bättre strand än Valtos, Valtos är så stenig. Ta med badskor. Vid den lilla stranden Sarakiniko finns det en strandtaverna, maten är fantastisk. Den som äger den har en bror/släkting som driver en liten restaurang i Parga som ligger i en liten gränd. Maten är suverän, deras small fish i olivolja och vitlök bara smälter i munnen. Live Bouzouki musik på fredagar och lördagar, mkt bofasta där. Boka gärna bord då det inte finns så många. Drömmen om Grekland finns just där :)
Jag kommer dock inte ihåg namnet. Men ligger vid hamnpromenaden i Parga (ni kan ju fråga på strandtavernan)