handdator

Visa fullständig version : En stor begivenhet - en tur ut av landet

kari
2009-05-09, 21:46
Min snille "Papo" (farmor) var født i 1880 :)
- jeg er blitt fortalt hvilken stor begivenhet det hadde vært for henne, i en alder av 72 år, å kunne foreta sitt livs eneste utenlandsreise - i juli 1952 gikk turen, en "selskapsreise" med buss til Stockholm :)

Å søke om pass og å kjøpe reisevaluta var høytidelige handlinger den gangen.
Som det går fram av kvitteringen kjøpte hun SEK 100,-.
Kursen ville nok ha vært til stor glede for dere svensker i dag :)

Banken måtte også skrive inn i passet hvor mye valuta hun hadde med seg, o g som dere ser ble bussen stoppet / passet stemplet på Magnor :)

Jeg fikk lyst til å dele tilbakeblikket med dere, som et apropos bye_bye Kari

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/reisei1952-1.jpg

Marianne
2009-05-10, 08:37
Som tiderna har ändrats.
Tack för tillbakablicken!

Lissi
2009-05-10, 08:52
Så finte att Du delar med Dig av detta.....
JA visst har tiderna ändrats...Vi behöver allt påminnas lite ibland.
Tack Kari!klapp_klap

Lissi

kari
2009-05-10, 15:08
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, Marianne og Lissi :)

Kalimera
2009-05-10, 15:13
Intressant! Undrar vad hon gjorde för alla pengarna. :)

Monica P
2009-05-10, 17:44
Ja, så intressant!- Pass till våra grannländer...efter 2:a världskriget åkte min far och andra från Jämtland till Narvik med godsvagn och levererade hästar, eller var det kor?? - I allafall var hans kommentar att Sverige norröver var oändligt stort, och att det hade varit spännande att få åka utomlands!
Och nu snurrar vi jorden runt lite hur som helst...

kari
2009-05-10, 21:09
Intressant! Undrar vad hon gjorde för alla pengarna. :)

Ja, si det :D
- kanskje kvitteringen på beløpet hun vekslet tilbake også dukker opp blant papirene jeg f.t. "jobber" med ;) :)

kari
2009-05-10, 21:14
Ja, så intressant!- Pass till våra grannländer...efter 2:a världskriget åkte min far och andra från Jämtland till Narvik med godsvagn och levererade hästar, eller var det kor?? - I allafall var hans kommentar att Sverige norröver var oändligt stort, och att det hade varit spännande att få åka utomlands!
Och nu snurrar vi jorden runt lite hur som helst...

Ja, det e r bra for oss å tenke litt tilbake på vår ganske nære fortid, og den s t o r e forskjellen på relativt få år :)