handdator

Visa fullständig version : Lättpåverkad?


Monica P
2009-05-08, 06:58
-Sitter i trädgården med min kaffekopp och grubblar på om jag ska vattna eller låta bli. Det är ju inte jättevarmt än, men övre jordlagret är redan torrt och stenhårt. Det är det gamla ordspråket "uppskjut icke till morgondagen vad du skall göra idag" som spökar i mitt sinne.

-Skjuter upp beslutet ett tag och grubblar lite på vad olika människor har sagt till mig under åren, som påverkat mig och säkerligen format min stil, eller karaktär, eller personlighet, eller egenhet, eller vad det nu är, det som gör oss olika till sättet och får oss att reagera positivt eller negativt på händelser och tillltal.

-Som när min snälla pappa suckade och sa "men kan du aldrig vara tyst" - jag blev så förvånad att jag kommer ihåg det fortfarande, jag tyckte ju att jag höll honom sällskap för att han var lite dyster....hur ska en femåring fatta att vuxna har mycket att tänka på?

-Som när min svägerska sa till mig,truliga och lata tonåring," Men TYCKER DU INTE OM ATT JOBBA?" -hon var vuxen, effektiv och gladlynt...

-Som när gammeljajan steg upp mitt i natten för att göra i ordning mat åt min nattarbetande man; "Jag blir aldrig trött på att laga mat åt min familj",
hon hade levt genom tre krig, hon.

-För att inte tala om sånt man läser i bra böcker. Det sitter kvar i hjärnvindlingarna nånstans och tas fram när det passar till en situation man just upplever.

-Nej, detta giver icke bröd, jag menar, detta hjälper inte mina törstiga plantor. Från tanke till handling ska steget vara kort...slutfilosoferat för dagen...

Hellen
2009-05-08, 07:59
Tänkvärt - men vill du lindra ditt "dåliga samvete" över utebliven vattning, så tänk i stället så här: "Gör ingenting idag som du lika gärna kan göra i morgon":D
// Helén

kari
2009-05-08, 08:24
så tänk i stället så här: "Gör ingenting idag som du lika gärna kan göra i morgon":D
// Helén

Blir ikke d e n vendingen mer gresk og, Hellen ? :D

Vet ikke om det stemmer, men "din" variant av ordtaket , litt utvidet, har jeg hørt brukes i Hellas :

" Gjør ingen ting i dag, som kan utsettes til i morgen, for da trenger du kanskje ikke gjøre det i det hele tatt" ;) ( el lign)

Takk, Monica for dette, og alle de andre gode innleggene dine :D

bye_bye Kari

monica
2009-05-08, 08:29
Hej Monica

Måste bara säga att du skriver så klokt och underhållande, en eloge till dig.
Känner igen mig i det din pappa sa till dig när du var liten, de orden har jag sagt till min son när han var mindre.

Min son har alltid varit en riktig papegoja, pratat mycket och ännu mera spring i benen.

Nu är han en 16 årig ung man som man får nästan dra ut orden på, dessutom är han mest på sitt rum och ute med kompisar. 1,90 lång och långhårig men oj så gullig och mjuk han kan vara emellanåt. Vart tog min lille pojke vägen.......snyft_drop

Längtar nästan tillbaka till den tiden när munnen gick i hundraåttio.

Varför inte vattna ikväll vetja, då har du ialla fall gjort det idag och inte imorgon.;)

Jag ska oxå ut i trädgården och plocka upp rödbetor, fredag betyder friterad fisk i det här huset. Till det kall rödbetssallad och skordalia och lite kallt vin, det blir grejer det.

Ha en skön fredag och njut av trädgård och sol önskar Monica på fastlandet.

Netwolf
2009-05-08, 09:11
Som när min snälla pappa suckade och sa "men kan du aldrig vara tyst" - jag blev så förvånad att jag kommer ihåg det fortfarande, jag tyckte ju att jag höll honom sällskap för att han var lite dyster....hur ska en femåring fatta att vuxna har mycket att tänka på?

Usch, vilket dåligt samvete jag fick nu. :( Ikväll ska jag umgås med min dotter och hon ska få prata så mycket hon vill...:obye_bye

/Netwolf

Zappa
2009-05-08, 10:07
Usch, vilket dåligt samvete jag fick nu. :( Ikväll ska jag umgås med min dotter och hon ska få prata så mycket hon vill...:obye_bye

/Netwolf


Mmm, samma här. snyft_drop
Har två pratkvarnar hemma. Den ena värre än den andra.
När där var en ny förskolelärare på dagis för några år sedan fick han, efter att ha blivit "sönderargumenterad" av min då 5-årige grabb, höra att "han kan snacka omkull en lyktstolpe" ... :D
De påstås också ha sparat på vissa av hans argument och uttryck "till den da'n han blir statsminister" flabb_flab

bye_bye Sven

kirtor
2009-05-08, 10:28
Som vanlig så flott å lese det du skriver Monica P.
Du trenger ikke å vanne nå. Det er best å vanne om kvelden så blomstene kan ha godt av vannet hele natten uten å tørke opp.
Da kan du iallfall utsette til i kveld. Jeg ser for meg den deilige hagen din. Mye blomster på geraniumene dine?
Her er det regn og kjølig i dag. Så lengter til den kalymniske varmen. Det er ikke lenge til nå........................

litentuva
2009-05-08, 13:03
Varför inte vattna ikväll vetja, då har du ialla fall gjort det idag och inte imorgon.;)



Ja och så mår ju rabatten mycket bättre av att vattnas när solen gått ner, vattnar man dagtid dunstar det mesta bort av solen och når inte rötterna. lite rabattvisdomsord så här på Fredageftermiddagen;)

Monica P
2009-05-08, 16:38
Visst, jag vattnar oftast kvällstid. Fisk här också, Monica, med tomatsallad och grönsallad och friterad potatis och ett litet glas vin. Så nu mår jag bra och blommorna mår bra om en stund.

aris4
2009-05-08, 18:02
Hej hej!
Jag måste bara hålla med alla andra som tycker att ni skriver så bra många av er men just nu menar jag MonicaP och Ulf Wiman . Det är underhållande med många kloka ord och påståenden.
Det är en fröjd att läsa och man längtar ner ändå mer nu men jag har inte långt kvar, 20 dgr. Ska bli gött!!
Trevlig helg till alla!! bye_bye

Peter
2009-05-08, 19:20
-"uppskjut icke till morgondagen vad du skall göra idag"...

Uppskjut gärna till morgondagen vad någon annan kan göra åt dig idag, heter det... :D

...och grubblar lite på vad olika människor har sagt till mig under åren, som påverkat mig och säkerligen format min stil, eller karaktär, eller personlighet,

Plötsligt hamnar man helt oväntat i en ålder, eller situation, där man börjar filosofera och fundera mer om sin egen bakgrund. (Vissa, i alla fall. För de som inte nått dit än...) Man tittar mer bakåt än framåt. Inte på ett negativt sätt utan mer undrande, utforskande. Vad har påverkat mig att bli just den jag är? Som du säger, vad människor sagt, vad man upplevt, vad man själv gjort, andra infuenser av människor man träffat och kanske det mest betydande, barndomen.

Den inre "resan" är inte alla gånger lika rolig som en resa till Grekland. Har jag märkt de senaste åren... Men den kan säkert vara väldigt positiv för många.

Du skriver så bra och så klokt Monica. Nä, jag ska inte tjata om den där boken mera... ;) :D Du har sagt Nej.

Du ska ha stort Tack igen för dina fina inlägg. Kluriga, vardagsnära, filosofiska, roliga... Det är alltid lika spännade och roligt när man loggat in och ser att det finns något nytt i din hörna.

Peter

Lissi
2009-05-08, 20:41
Du ska ha stort Tack igen för dina fina inlägg. Kluriga, vardagsnära, filosofiska, roliga... Det är alltid lika spännade och roligt när man loggat in och ser att det finns något nytt i din hörna.
Peter

INSTÄMMER!!!!
Lissi

Monica P
2009-05-09, 08:34
Roligt för mig att det ger något till dig...