handdator

Visa fullständig version : Bedrägeri?


Lissi
2009-05-06, 12:10
Igår var jag med om något mycket obehagligt och vill varna andra här som kanske också ska boka biljetter på nätet via SKYTOUR.

Jag kollade billiga biljetter till Aten v 44 på nätet och hittade Austrian airlines t o r med mellanlandning . Jättebra tider och bra pris 1804 kr t o r inkl kortavgift. Det var Skytour som handhade bokningssidan.
Allt kollades noga, avgångstider, pris och resevillkor...Jag kom till kortbetalningen och kollade igen att ALLT stämde som jag fyllt i tidigare..jodå, pris, avgångstid och flyg. Fyllde i kortnummer etc och priset 1804 kr stod fast och det var ju DET jag betalade... Innan jag tryckte på bekräfta kollade jag IGEN, för säkerhets skull..
När sen allt var betalt kom ingen bokningsbekräftelse direkt utan en blå rektangel la sig ovanpå min bokning och där stod. " The price for your ticket is changed to 3980 SEK..You have to answer below if you want to cancel or continue? " och så är där Yes -knapp och NO knapp!!!

Alltså vilket gäller..Yes för att cancellera eller Yes för att acceptera?? Det var formulerat så att hur man än tryckte så skulle de få det till att jag accepterade det nya priset, mer än dubbelt så mycket som jag precis köpt den för!!
PANIK!!!

Jag svarade inte alls utan kryssade bort sidan direkt...alltså den skuggade sidan som låg bakom med min bokning. Kryss på den blå rutan fanns naturligtvis inte men den försvann också....
Ingen biljett har kommit och inga pengar har dragits ännu men jag skrev genast till Skytours Helpdesk och var vansinnigt upprörd och skrev att jag INTE köpt biljett till det priset och att prisändringar ska stå annonserade INNAN man betalar och sa att jag tänker polisanmäla om det dras pengar från mitt konto.
Väntar på svar, som jag säkert inte kommer att få, och är ju givetvis lite orolig och HELT ointresserad av att just nu ens tänka på internetboknng av andra än SAS direkt!

Kan det vara nån "utomstående" som försökte kapa bokningen?? Eller är Skytour så himla fräcka??? Man är ju helt hjälplös i sådanan sammanhang och förmodligen även helt hjälplös om pengar dras...

Ville bara "skriva av mig" och varna andra.

Lissi - som fått ytterligare varsel om att INTE åka till Tinos i höst:eek:

laero
2009-05-06, 13:12
Tråkigt att råka ut för sånt här :mad:
Skytours har jag aldrig hört talas om men de verkar ju oseriösa på din beskrivning.
Annars tycker jag att bokningssajter som ex.vis Flygstolen, Easy-T eller Travelstart mfl funkar bra, är seriösa och att det dessutom i regel är lättare att hitta bra priser där än direkt via flygbolagen.

Du kan ju kontakta kortföretaget/banken för att kolla upp att inget hänt på kontot. Och skulle pengar vara dragna kan du säkert reklamera via kortföretaget.

Lars

Lissi
2009-05-06, 13:21
Jag har aldrig heller hört om dem , men kom alltså in på deras sida när jag skulle boka biljetter till Austrian från en annan flygstolssida, kommer inte ihåg vilken nu då jag tittade på flera när jag jagade billigaste biljett. Först när jag klickat i de biljetter jag ville ha så sändes jag över till SkyTour....

Ännu inga pengar dragna och jag har ju inte fått biljetter heller...Det jag i så fall har köpt och inget annat är ju biljetter för 1804 kr....och DE får ju gärna komma;) Så allt löser sig säkert.

Vi har aldrig råkat ut för sånt här tidigare heller så det jag undrar är om det är någon utomstående som försöker sig på bedrägeri, för från att allt stått på svenska så var alltså den skylt som poppade upp på engelska...Mysko!

Lissi

Marianne
2009-05-06, 13:52
Usch, så irriterande, Lissi. Hoppas verkligen inte att du får betala dubbelt, men då får du klaga.
Har du kollat med SAS? Nu vet jag inte med just vecka 44, men vi beställde höstbiljetter i går, 3.170 DKK för 2 pers. t/r. Det tycker jag är bra pris för direktflyg har också ett värde, tycker jag i alla fall.

ricky
2009-05-06, 14:21
Lissi, enligt din beskrivning så är det ju rena bedrägerimetoder dom kör med!

Kollade lite på nätet. Här följer några kommentarer om bolaget:
har nu försökt o boka på Skytours hemsida o varje gång får jag ett "sorry "att någon annan hann boka det valet före mig??? Har provat med 30 olika datum o får samma svar hela tiden??? Vad är det för bolag?? Kan man ringa?? Någon som vet??
Postat 2009-03-27 20:25
Beställd biljett för en resa nästa morgon kl 8, fick bara ett e-mail som bekräftelse, men ingen (elektronisk) biljett inom ett dygn. Svarar inte på e-mail inom en arbetsdag

Riitta
2009-05-06, 16:01
Man kan ju få hjärtsnurp för mindre:(Hoppas det ordnar sig bra Lissi.

Riittabye_bye

Hasse
2009-05-06, 16:08
Informationen detta bolag ger angående var de finns och hur man kontaktar dem ser minst sagt underlig ut. Det är bara till Tyskland man kan höra av sig om man vill dem någonting.

Bojkotta omedelbart !



Hasse :cool:

Lissi
2009-05-06, 16:14
Här följer några kommentarer om bolaget:
har nu försökt o boka på Skytours hemsida o varje gång får jag ett "sorry "att någon annan hann boka det valet före mig??? Har provat med 30 olika datum o får samma svar hela tiden??? Vad är det för bolag?? Kan man ringa?? Någon som vet??
Postat 2009-03-27 20:25
Beställd biljett för en resa nästa morgon kl 8, fick bara ett e-mail som bekräftelse, men ingen (elektronisk) biljett inom ett dygn. Svarar inte på e-mail inom en arbetsdag



Exakt..! Inget svar ännu på mitt mail....Inget draget på kontot heller när jag kollade för en timme sen...OM det är bedrägeri så skulle det ju reserverats belopp direkt tycker man....så jag hoppas att allt är lugnt....

Marianne: Jo jag har kollat med SAS....Ut inga problem men inget flyg som passar hem....

Men nu avvaktar jag tills i augusti och ser....Blir det ingen höstresa så väntar jag till våren....
Vi får ju 10 dagar på Tinos i juni och 11 dagar på annan Grekö ...Så har vi ju i år varit både i Paris och på Cypern, så "någon" kanske försöker säga mig att jag INTE ska resa i höst....;)

Lissi

ricky
2009-05-06, 17:04
:)Jag tror inte du behöver vara så orolig Lissi!?

Kommer ihåg i bakhuvudet att bolaget var lite i blåsväder för något år sedan, då det var nåt tekniskt problem med deras bokningssajt.
Dom löste väl problemet sådär vill jag minnas.

Dom finns och har funnits flera år och dom säljer väl ändå en del resor,
så hade det rört sig om lurendrejarfirma så hade vi nog hört talats om detta och det hade säkert stått massor att läsa på nätet.
Min gissning är att dom är lite fula och rör sig i en gråzon, men jag tror inte det är enbart ett skojarbolag helt utan skrupler. Men man bör nog undvika dom eller vara mycket observant!

Själv har jag mycket goda erfarenheter av Sembo som idag nästan är i klass med de stora charterbolagen. Har också väldigt goda erfarenheter av Travelstart och Supersavertravel som jag bokade flyg/hotel av så sent som i påskas.

Lissi
2009-05-06, 17:31
Sembo har vi aldrig bokat med men de andra två Du nämner har vi goda erfarenheter utav....Det var inte Skytours sida som jag gick in på utan nån av de andra kommer inte ihåg vilken , kanske Luftgrop, och när jag väl hittat dessa biljetter och kryssat i rätt avgångar DÅ lämnades sidan och jag hamnade hos Skytour....
...men som sagt, inget är draget från kortet så det blev "bara" skrämselhicka hoppas jag.

..och mina aningar om att jag inte ska till Tinos har besannats;). Jag har nämligen alldeles nyss pratat med en "Kalimeraväninna" som jag bara sett en gång som hastigast men skrivit till mycket och vi har just bestämt att tillbringa några dagar på ÖLAND v 44!!! Alvaret en oktoberdag går inte av för hackor det heller!! Den tiden finns stugor lediga.

Lissi - som tror på varsel;)

Pnyx
2009-05-06, 18:14
Lissi - som tror på varsel;)
Varsel; då tror folk att man är tokig;):). Intuition brukar jag därför säga, och det uppfattas positivt, även om det är uttryck för samma känsla som varsel. Märkligt det där med ords valörer:rolleyes:. Hursomhelst har erfarenheten lärt mig att alltid gå på maggropskänslan.

Lissi
2009-05-06, 18:47
Märkligt det där med ords valörer:rolleyes:. Hursomhelst har erfarenheten lärt mig att alltid gå på maggropskänslan.

..det gör jag alltid numer!

Lissi -med intuition;)

Hellen
2009-05-06, 19:52
Tack för varningen Lissi!
Magkänslan skall man gå på, det finns inget som är mer rätt.
// Helén

monica
2009-05-07, 08:13
Tråkigt Lissi

Jag brukar gå in på bolagets egen hemsida direkt och boka, brukar oftast vara billigare än att boka med olika resesaiter. Säkrare oxå för den delen då det gäller stora bolag.

Beställde i februari med Austrian airlines direkt, inga problem och smidigt gick det.

Pengarna borde ha dragits direkt så jag tror inte att du behöver vara orolig.

Monica

Monica

Celbe
2009-05-07, 12:01
Letade i mitt e-mailarkiv och fann att 2006 bokade jag våra Thailandsbiljetter med Skytours. Resebekräftelsen kom på engelska från en tysk e-mail men i övrigt fungerade allt. Det enda som fallerade på hemresan var att Thai ställde in vårt anslutningsflyg till Bangkok men vi blev inbokade på nästa flyg istället utan problem (hade lite marginal dessutom).

Men att det fungerade då behöver ju inte innebära att saker och ting fungerar nu, tyvärr.

Annars har jag bokat via alla möjliga siter efter att ha först gjort sökning på t ex Reseguiden. Det enda man får se upp med när man klickat sig vidare, är att man inte alltid kommer in på exakt den resa som man sökt på.

Celbe

CarinaN
2009-05-07, 19:48
Alltså vilket gäller..Yes för att cancellera eller Yes för att acceptera?? Det var formulerat så att hur man än tryckte så skulle de få det till att jag accepterade det nya priset, mer än dubbelt så mycket som jag precis köpt den för!!
PANIK!!!


Fy så obehagligt, förstår att du fick ökad puls!
Men som sagt... eftersom pengarna inte drogs direkt från kontot så är det nog lugnt.

Öland på höstlovet blir nog härligt det med!!!

Carinabye_bye

Lissi
2009-05-08, 14:24
Idag fick jag svar från Tyskland ang den konstiga bokningen....Mitt brev var ju argt så denne Rudi började med att säga :Så hemsk du later..... :D:D Det kan jag ju tala om att jag VAR också!
Sen stod följande.
Det hedrar Sky Tour att de svarade i alla fall....

Hej Elisabeth,
tack för ditt meddelande, som vidarebefordades till mig, men jag tyvärr nagra dagar i de italienska Alperna utan tillgang till internet.

Jag förstar det du skrev helt och fullt och jag bara kan halla med dig, men det som inträffade i ditt fall var följande:

Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.

Sedan ca 1 vecka har vi sett att problemet ökade och tydligen har flygbolagen gjort färre updateringar.
Vi skall programmera lite nu och bara visar nya flygpriser om dom är lite högre, om dom är pa tok för höga kommer datorn att svara tyvärr finns dom priserna inte längre försök annat datum eller flygtider.

Jag beklagar, texten skall ocksa ändras för det är för tvetydigt och det skall meddelas att vi INTE drar nagra pengar. Vi aldrig
drar pengarna direkt utan först vid uställningen av biljetten som i regel sker mellan 3-9 timmer efter bekräftelsen.

Tack för ditt meddelande, du har med dyna synpunkter hjälpt oss
att förbettra sajten.

mvh

Rudi

Förlat mig för den daliga svenskan, jag är tysk och jag har inte bott i Sverige sedan 1982.

kimmen
2009-05-08, 16:15
Om de fakta stämmer som Rudi framför, så tycker jag det var ett jätteschysst svar.

/kimmen

Lissi
2009-05-08, 16:36
Tycker jag också, och om sen knapparna för bekräfta/avboka blir tydliga så har ju mitt brev gjort nytta!:D

Lissi

Lissi
2009-05-08, 22:33
Måste bara för rättvisans skull berätta att jag skrev ett svar till Rudi på Sky Tours och tackade för svaret och skrev att jag var glad om mina synpunkter kunde hjälpa till att förbättra systemet. Så får jag detta svar alldles nyss:

Hej igen Elisabeth,
din email var ytterst viktig för oss, ochhar hälpt oss mycket.

Det är vi som skall tacka.....
ha entrevlig helg

Rudi

Det gör att jag återfått visst förtroende för Sky Tours. Fast sen får ju framtiden utvisa om det bara är ord..Jag menar jag är ju inte den enda som reagerat på deras bokningssida.....eller ÄR jag detAng_elxAng_elx:eek:

Lissi

Peter
2009-05-08, 23:03
Det var ju bra att de svarade. Men...

Flygbolagen daterar upp sina priser regelbundet och när vi via var sajt fragar det centrala reservations systemet (CRS) där flygbolagen är anslutna till far vi ett svar som da visas dig.
När du sedan bokar skickas bokningen till flagbolagets dator via
CRS och blir da fast bokat. Manga flygbolag har dock fatt sa mycket trafik pa sina datorer att det har gjort et sk. cache, en databas där priserna och tillgänglighetet pa platser är registrerade. Denna databas kan dock vara 10 min 1 timma eller flera timmar gamla, beronende vad flygbolaget ifraga tycker som är lämplig. Eftersom av 100 förfragningar i regel bara 2 bokar är det en bra lösning för flygbolagen, da kommer svaretr fran cachen och sedan dom tva bokningar gar direkt till datorn. Nackdelen är naturligtvis att priserna kan ha ändrats. Det förekommer ytterst sällan men det förekommer.

Saker och ting förändras. Så med vissa reservationer vill jag påstå att detta till viss del är "blå dunster".

Det finns ett system som heter Amadeus. Och det är så stort och omfattande att jag betvivlar att de lagt ner det. Men det är möjligt de kallar det CRS idag... Det är ett on-line bokningssystem, som täcker hela världen. Där i princip alla flygbolag informerar och alla resebyråer kan kontrollera tillgänglighet och boka resor med någon sekunds fördröjning.

Att ett flygbolag skulle "cacha" förfrågningar ställer jag mig mycket frågande till. Däremot är det sannoligt att SKYTOURS cachar (sparar frågor, för de som inte hajar lingot...:D) sina förfrågningar.

Dvs, om jag frågade igår om en resa Kph - Ath och fick priset 2.000 så kommer deras dator ihåg det. När nästa frågar samma sak idag (Lissi tex :D), så får hon samma pris som jag fick. Fast "ur minnet" från SKYTOURS. Går Lissi sedan vidare och vill boka så måste SKYTOURS kolla mot flygbolaget. Och är då de biljetterna sålda av någon annan resebyrå så riskerar man att få ett nytt pris.

Jag har sett det massor med gånger när jag suttit och letat bra priser och "fuskbokat" för att kolla... Ang_elx SKYTOURS och andra på nätet ligger inte on-line. De uppdaterar endast vid bokning. Därför kan priserna bli fel.

Der sehr Geherter Herr Rudi försöker skylla på flygbolagen när det nog egentligen är SKYTOURS som glider på sanningen när det gäller vem som ligger efter i uppdatering... Samtidigt är det omöjligt för dem att vara ständigt uppdaterade på alla linjer i hela världen!

En gång försvann min biljett när jag tvekade någon minut innan jag skulle beställa... :eek: Allt ifyllt, bekräftat och klart och jag skulle bara trycka OK. Men någon annan hann före!

Anledningen att jag vet att någon annan hann före är att det var sista biljetten på det flyget... __D Så det handlade inte om priset. Platsen försvann.... Något enerverande, men det löste sig...

Detta är nackdelen med Nätresebyråerna. Fördelen är priserna och att det finns många... Och de kan ha olika avtal. Tänk även på att så länge det rör sig om reguljärflyg så kan man även leta utomlands... Ang_elx England tex... Det finns stora tillförlitliga nätresebyråer där.

Anledningen att jag kan en del om Amadeus är att jag jobbade för det företag som levererade största delen av datorerna till systemet för många år sedan. Jag var extremt marginellt, i yttersta utkanten, involverad i att bygga upp komunikationen mellan Paris och Sverige. :) På den tiden när ISDN var i framkant av tekniken och bredband bara var en dröm... :D

Hjärtat i Amadeus finns/fanns (?) i en gigantisk datahall i Paris. På en plats så hemlig att få vet var den ligger. Jag har sett bilder därifrån. Imponerande... Tänk inte ens tanken att något skulle hända där. Då skulle ingen kunna boka biljetter någonstans i världen. Hela världens biljettbokning skulle braka ihop direkt... ALLA reguljärflygsbiljetter passerar Amadeus! Charter går utanför.

Men jag ser den där bilden av den imponerande datahallen från slutet av 80-talet för mitt inre öga. Vattenkylning och UPS:er (batterier typ) så långt ögat når... Men med tanke på utvecklingen står det väl en ensam hyfsat kraftig PC mitt i en gigantisk tom sal numera och sköter det hela... :D

Nja. Det var kanske lite underdrivet... Ang_elx

:D

Paphianna
2009-05-09, 14:28
Intressant, Peter!
Tänk att man fick lära sig en hel del om flygbokningssystem under lördagseftermiddagens lilla forumsurfstund:)
Uppenbarligen finns det en hel del gråzoner i biljett- och prishanteringssystemen, det gäller nog att ha både koll och tur,
och som sagt dessa nätbyråer är ju så många, svårt att veta vilka som är seriösa och vilka som inte är det
Låter väldigt sårbart det där med att ALLA bokningar går via Amadeus....brrr:eek: om någon hittade dit med en bomb eller nåt....

Peter
2009-05-09, 21:29
Uppenbarligen finns det en hel del gråzoner i biljett- och prishanteringssystemen, det gäller nog att ha både koll och tur...

Att hålla koll och ha lite tur (som man skapar själv :D) håller jag med om. Gråzon vet jag inte riktigt om jag håller med om. Det är ett helt nytt sätt för oss som konsumenter/resenärer att själva boka resor. Vi är kanske inte riktigt vana ännu att vi faktiskt själva kan ta en större kontroll över våra resor? Förr gick man in på resebyrån och tog det de hittade... Nu beställer jag själv via nätet det som passar mig!

...och som sagt dessa nätbyråer är ju så många, svårt att veta vilka som är seriösa och vilka som inte är det...

Min personliga uppfattning är att de absolut flesta resebyråer på nätet är väldigt seriösa. Fast det finns säkert undantag. Men de blir nog inte så gamla... Nätet är ett oerhört starkt vapen. Information sprids på några sekunder! Jag tror säkert SKYWAYS är seriösa tex. Men när man råkar ut för det som Lissi gjorde VERKAR det ju oseriöst. När det troligtvis bara är en teknikfråga. Men när biljetten helt plötsligt blir dubbelt så dyr så blir man ju misstänksam...

Låter väldigt sårbart det där med att ALLA bokningar går via Amadeus....brrr:eek:

Både ja och nej. Det finns väldigt stora fördelar med att alla (med behörighet) har tillgång till samma info samtidigt. Om jag vill flyga CPH - ATH går man in i Amadeus och får då fram samtliga möjliga förbindelser direkt. Eftersom flygbolagen ligger on-line mot Amadeus. Alternativet hade varit att "resebyrån" blivit tvingade att kolla varje flygbolag ett efter ett...
Blä. Det där blev lite rörigt. Vissa sökmaskiner gör ju faktiskt det... Kollar bolag efter bolag. Men det beror på att nätresebyråer inte får behörighet att gå via Amadeus. Hade de fått göra det hade alla haft samma pris alltid! Men nu har olika bolag olika avtal.

Hur det är idag vet jag inte men förr körde många ett Unixbaserat säkerhetssystem som hette MLS II. Multy Level Security. Ett Engelskt säkerhetssystem som var väldigt bra.

Ser du vinsten? Både för dig och "resebyrån". Dessutom är flygbolagen extremt motvilliga att släppa in externa kontakter i sina system. Vi kan boka resor direkt hos tex SAS eller Lufthansa osv, men då gör vi det i ett externt system som bara är en "spegel" av deras interna system. Så hög säkerhet har de stora och seriösa bolagen.

I testfasen hade jag faktiskt egen inloggning i Amadeus. Jag kunde kolla allt men inte boka... Tyvärr... snyft_drop :D Och som av en händelse "glömde" jag meddela förvaltningen i Paris att jag inte behövde den längre när testerna var slut...

Det gjorde att jag kunde gå in på en resebyrå och säga att det går en flight si och så och jag vet att det finns platser kvar. Ge mig en! Motfrågan kom direkt: Hur vet du det? Det var då jag fick tillfälle att ge dem mitt James Bond-leende och säga: Jag bara vet... :D

Resebyråerna blev lite ställda när det visade sig att jag kunde mer om Amadeus än de kunde... Om jag hade roligt? Det må du tro... Ang_elx

Fast det nöjet fick ett hastigt slut två år senare när jag, och min VD, fick ett tämligen ampert brev från Paris... Ang_elx Jag blev uppkallad till VD för vederbörlig utskällning och jag trodde att jag förlorat jobbet... Han förklarade för mig att Paris tyckte att jag borde skjutas, jag hade varit en säkerhetsrisk osv... Sedan skrattade han, slängde brevet i papperskorgen och sa att jag var kreativ... :D Phuuu.....

[/QUOTE]...om någon hittade dit med en bomb eller nåt...[/QUOTE]

Säg inte så där... Tänk inte ens tanken. Fast jag vet inte hur det ser ut idag. Detta var före Internet och bredband osv. Det är mycket möjligt att man ändrat strukturen idag. Jag hoppas och tror det.

Då var det ett stjärnnät. Dvs alla var uppkopplade mot en punkt. Jag var även marginellt inblandad i utvecklingen av SWIFT i Norden. Det nät som bankerna använder för alla internationella transaktioner. Dvs ett helt slutet nät enbart för banker. Man sneglade lite då på Amadeus och såg sårbarheten och fortsatte i stället att utveckla ett nät med flera olika Noder. (Kontaktpunkter) Man kan se det som en cirkel med ett antal datorer som samverkar hela tiden. Det gör att skulle en av någon anledning slås ut har man det som kallas Redundency. Man kan alltså gå en annan väg och SWIFT fortsätter fungera utan problem. Nordens Nod ligger/låg i ett naturligtvis mycket hemligt bergrum i Stockholm. Exakt var vet jag inte men det lär vara i närheten av Slussen och Katarinahissen...

Men man har troligtvis flyttat det idag. Det krävs inte lika mycket utrymme som förr. Min gissning är att den nu ligger ute hos Telia i Farsta. Gott om utrymme och hög säkerhet.

För Malmöbor. Gissa vad som tidigare fanns i den fula gula tegelkåken mittemot Persborgstorget...? ;) Hela sydsveriges kommunikationscentral! Hade det smällt där så hade det varit tyst från norra Småland och nedåt... Men den är flyttad nu...

De flesta vet att det var Malmös AXE-station. Det fanns till och med små Teliaemblem utanför tidigare. Men det var så mycket mer... Första gången jag var där så blev det total panik efter 10 min för någon utifrån hade lyckats börja sänka datorerna så de gick bara på 20 % effektivitet.... Jag ombads lämna byggnaden omedelbart och återkomma en annan dag. Kul. Jag hade bara kört 45 mil för just det besöket...

Datakom är KUL! :D