handdator

Visa fullständig version : Hyra bil med barnstol


Baseman
2009-05-04, 23:07
Hej !

Vi ska åka med vår nästan 2 åriga son till Lesvos med Apollo i slutet av augusti och vill gärna hyra bil. Min fråga är finns det bilar med barnstolar även på mindre orter , Ska bo i Petra eller bör man boka innan på nåt vis ?
Tackar på förhand

Equinoxe
2010-05-13, 12:15
Jag tror med ganska stor säkerhet att de har bilbarnstolar om inte alla redan är uthyrda. Du kan räkna med att stolen är framåtvänd modell. Reser du med charter brukar man kunna hyra bil hemifrån via bolaget. Det blir något dyrare än att gå till grekuthyraren men billigare än att ta hyrbil via reseledare.

Förra året var vi på Kreta och hyrde bil med en ettåring. Vi var tveksamma från början men njutningen av att kunna åka var man ville försvann helt när jag googlade om framåtvända stolar. Det är 5 gånger större risk för barn att dö eller få allvarliga skador vid en krock om barnet sitter framåtvänd mot bakåtvänd.

Ska man dessutom räkna med andra risker så... Hemma åker de flesta barn omkring i en bakvänd stol i en stor, säker bil. De flesta kör säkert och ganska lagligt på Sveriges stora, breda vägar. När man hyr bil brukar man ta en liten bil som man inte vet alls hur det står till med bromstester och besiktningar, man får en framåtvänd stol, vägarna är små och dåliga, asfalten är svinvarm och halkig och greker kör som idioter på vägarna. Man utsätter sig för en större risk att krocka bara man sätter sig i en bil i Grekland. Tar man dessutom barnet och sätter det framåtvänt så räcker det nog inte med 5 gånger större risk att dö eller få allvarliga skador.

Vi åker till Grekland nu i juni men vi har inte bestämt oss om vi ska hyra bil. Ska vi göra det så kommer vi kånka ner vår egen bilbarnstol så man kan känna sig lite säkrare. Jag är inte orolig att köra på någon grek, att jag kör av vägen eller krockar. Jag är orolig för någon grek som kör på mig. Det skulle vara mycket svårt att leva med att ha ett skadat barn för livet bara för man ser annorlunda på säkerheten under semestern än hemma i vardagen.

Halloj
2010-05-18, 10:08
Bilstolar i Grekland kan vara ett problem men behöver inte vara det. Vi har hyrt bil på 4 olika öar; Lefkas, Kea, Kithnos och Serifos. På Lefkas fick vi tag i bilstolar (framåtvända) men inte på de andra öarna.

När vi har åkt runt så har det varit mycket lugn trafik och väldigt liten trafik. Jag har inte kännt mig orolig en enda gång. Det enda har varit när vi åkt på smala vägar, högt uppe i bergen, men far vi av vägen där så hjälper ingen bilstol i världen.

Det finns risker med allt. Både hemma och på semester. Barn kan få allergichocker av insekter, bli överkörda på strandpromenaden (vilket varit nära två gånger), drunkna. Det finns massor av saker man kan oroa sig för. Just bilåkning utan bilstol på små grekiska vägar utan trafik, tycker inte jag är någon större grej att oroa sig för, men det beror ju också på vilka öar man ska åka bil på. Aldrig har jag varit så rädd som när vi åkte taxi från Santorins flygplats till hamnen...

Eva L
2010-05-18, 10:37
Tyvärr är trafiken den allra största faran för oss när vi turistar i andra länder. Långt fler skadas eller dör vid trafikolyckor utomlands än det vi kanske normalt oroar oss för. Undrar om det inte också är den vanligaste skadeorsaken för våra utlandsstationerade soldater.

Eva

BADarkness
2010-05-18, 12:10
Har åkt med mina barn sen dom var små.
På olika öar corfu,santorini,naxos etc etc.

Har även åkt med dom igenom europa dock med våran egna bil Ang_elx

Men grekerna kör inte så illa..
Allt handlar om att man ska flyta med strömmen och inte tänka för mycket så går det vägen.
Inte köra för fort och ta det lugnt..
Stressar man upp sig för mycket så vik av och stanna en stund kolla på kartor så man vet säkert var man ska..

Frankrike är den stad som är helt tokig och galningar..
Dock så är bilbarnstolen ett problem.
Men så länge man har huvudet på skaft och ta det lugnt så händer inget.
Vi hyr alltid på plats därnere alldeles för dyrt att ta det via någon annan.
OCh samma försäkringar gäller som när du hyr här hemma.

_B-ananaflabb_flab_B-anana 31 dagar kvar

Equinoxe
2010-05-18, 22:13
Själv har jag hyrt bil i Athen för många år sedan och på Kreta, Rhodos och Korfu. Kan inte förstå hur folk kan tycka att greker inte kör så illa. Det finns en anledning till alla små altare utmed vägarna. Jag har jag aldrig varit med om lugn bilkörning i Grekland och har nog missat den grekiska morfin/opium/heroin-högtiden. Det är som sagt inte jag själv som är orolig att köra av vägar eller köra på någon grek. Jag är rädd att bli påkörd av en grek som kör som en biltjuv, med blankslitna kinesiska hårdplastdäck på en riktigt slirig väg, med en bil som skulle skickas raka vägen till skroten efter en svensk bilbesiktning. Det spelar ingen roll om man själv är lika lugn och harmonisk i sin bilkörning som en blandning av Kristina Lugn och Thomas Di Leva. :cool:

Fransmän och bilkörning är ett kapitel för sig. Själv brukar jag vara lugn som en filbunke när jag kör bil. En bilsemester till Paris för ett gäng år sedan fick t.o.m mig att bli nervös vid vänsterkorsningar. Man ställer sig snällt på svensk-manér vid rödljuset och helt plötsligt fylls hela korsningen av fransmän som knör förbi och väntar på grönt ljus. När ljuset slår om så är det race av värsta Formel 1-lopp för att kunna komma in till den enkelfiliga gatan efter korsningen.

Det bästa är att ta med sig sin egen bilbarnstol. Även om det känns klumpigt att ta med sig den så kommer man inte bära den många meter mellan bagageband, transferbuss/hyrbil och hotell. Det är ju ändå gratis. Då känner man sig lite tryggare med att ens barn får 5 gånger mindre risk att dö när Dimitris eller Yannis kommer kanande med sin toköverlastade Nissan Sunny som hade behövt ett stötdämparbyte 1989. snyft_drop

Halloj
2010-05-19, 12:30
I sådanafall tycker jag att du ska söka dig till en mindre ö. Där är trafiken mycket ringa. På Serifos körde vi rund ön och vi mötte en bil. Vägarna slingrar sig fram och vi körde max 50 km/timme.

Sen undrar jag hur många barn som egentligen dör i trafiken på utlandssemester? Och hur många av dessa som dog pga att de inte satt bakåtvända? Jag är ganska övertygad om att det är väldigt få barn som dör i bilen på semestern. Jag är också ganska övertygad om att de är fler barn som dör när de går bredvid vägen än som dör när de åker bil/taxi.

Monica P
2010-05-19, 13:06
I somras hade vi svenska gäster.Deras barn var i förskoleåldern. De hade med sig två bilbarnstolar som var delbara , lätta och nätta. Jag vet inte om de var enkla att montera o.s.v men de tog ingen plats i bagaget i alla fall.