handdator

Visa fullständig version : Äta i Platanias!

Deus Ex
2009-05-04, 09:59
Det finns ju massor av bra tips på restauranger i Platanias och AM, men jag orkar inte sitta leta.
Så kom gärna med förslag på billiga och trevliga tavernor dvs. inte dom nere vid stranden.
Vilka ska man undvika?

Rolf Johan
2009-07-27, 17:21
Ta deg en tur til Mirthos. 10 min med taxi. 2 gode tavernaer med en fantatisk utsikt i en koselig liten landsby
mvh rolf

MonkanS
2009-07-27, 18:11
Det finns ju massor av bra tips på restauranger i Platanias och AM, men jag orkar inte sitta leta.
Så kom gärna med förslag på billiga och trevliga tavernor dvs. inte dom nere vid stranden.
Vilka ska man undvika?
Jag håller på nu att sammanfatta tips om restauranger/tavernor i Platanias/Chania för egen del. Så om du orkar vänta i några dagar ska jag lägga in det här sen. Annars är det inte så svårt att hitta till de senaste tipsen här.. bara att söka ju.. :p

sjöborren
2009-07-28, 09:56
Resturang Drosia som jag besökte i maj kan jag rekomendera (nära huvudgatan, tyvärr bara öppet kvällstid). Trevlig personal, god och prisvärd mat. De flesta rätterna som jag åt kostade 7-8 euro ... en halv liter Retsina 2 euro! :D Efter maten bjuder de på apelsiner och naturligtvis raki. En gång bjöd de på yoghurt med rosenhonung ... bara smaka på ordet!:p

Ett ställe jag inte rekomenderar är resturang Astrea (ligger högt upp).
Något bland det sämsta jag upplevt i Grekland. :(

Mvh. Lilla sjöborren.

ubbestubbe
2009-07-30, 08:34
fjärde gången i platanias nu i juli - längtar redan tillbaka! vi återkommer alltid till Syposium, lite turistisk men bra och vällagad grekisk mat - deras saganaki är den bästa jag ätit i grekland!
Vi hittade även en ny favorit på rekommendation från våra grekiska vänner - Zafferano, visserligen italiensk men en mycket snygg restaurang med riktigt bra mat!!klapp_klap

MonkanS
2009-07-30, 09:03
Ett ställe jag inte rekomenderar är resturang Astrea (ligger högt upp).
Något bland det sämsta jag upplevt i Grekland. :(

Gå då gärna allra högst upp i gamla stan till restaurang Faragi. God mat och en enorm utsikt ut över havet. Det är där jag sitter på min avatar med citronkyckling på tallriken. Supergott.. :D
Någon av kvällsbilderna i mitt fotoalbum är tagen därifrån.

_Tina_
2009-07-30, 09:37
Hej!
Jag personligen tycker att Drosia är en mycket bra restaurang med trevlig personal, bra priser och självklart mycket god mat. Dessutom tycker jag att restaurang Therino är väldigt bra, den ligger i den västra änden av Platanias dock så ligger den nere vid stranden, men har bra priser ändå. Man svänger ner vid en stor blå skylt där det står Therino med grekiska bokstäver.
Trevlig resa!!

Kram Martina

ovett
2009-08-05, 16:39
Gå då gärna allra högst upp i gamla stan till restaurang Faragi. God mat och en enorm utsikt ut över havet. Det är där jag sitter på min avatar med citronkyckling på tallriken. Supergott.. :D
Någon av kvällsbilderna i mitt fotoalbum är tagen därifrån.

Ja det är dit vi ska när vi åker ned den 27 aug. i år. Det ska bara bli såååå skönt. Vi ska till samma hotell som vi var för två år sedan. Nära till stranden och så kan man ta bussen in till Chania.
http://ovegew.blogg.se/images/2007/bild_029_1182167576_15847060.jpg

Här bilden på vyn från restaurang Faragi....

äjlin
2009-08-06, 18:49
Har läst att priserna sjunker ordentligt på eftersäsongen, vad innebär det för priser om man jämför med att gå ut och äta i Sverige?

De ställena ni rekomenderar, hur ligger dem i prisklass? Känner mej så nyfiken och förväntansfull inför vår resa och hoppas att vi hittar några utav era "guldkorn" till restauranger! :)

Moz
2009-08-07, 13:20
Det allra bästa restaurangerna finns i Chania (t.ex Semiramis) så det är helt klart en taxi/busresa dit. Men i Platanias finns en del trevliga och mysiga ställen också. Bland annat kan jag varmt rekomendera Bel-Ami (på en tvärgata från huvudgatan) och Nisos (längst ner på samma tvärgata men hela vägen nere vid stranden).

daga
2009-08-07, 19:08
Det finns ju många bra restauranger i Platanias...håller med om att "Drosia"är jätte braflabb_flabVåran favorit grek-restaurang!!
En annan restaurang som vår familj fattade tycke för var: "Sebastians"(den var alldelens nyöppnad när vi var där i mitten av Juni)
Den ligger efter huvudgatan, mot Maleme hållet(alltså motsatta hållet om man ska till Chania) Det är en bra bit efter torget, du passerar "doktor Vitorakis" och lyx hotellet:"Minoan Palace" "Sebastians" ligger på höger sida om vägen (strand sidan)strax före hotel Geraniotis
De har grekisk mat, fast kanske lite mer "internationellt"inspirerat ändå...
Och till bra pris! Fin och rogivande miljö/inredning i restaurangen,(man satt ute) Trevlig serviceflabb_flab, vi blev alltid bjudna på både efterätt och raki!
Så den kan jag verkligen rekommendera!! (Alla i familjen blev nöjda, 2 vuxna+2 tonåringar)
Ha det så bra och gott på Kreta!!/ Dagabye_bye