handdator

Visa fullständig version : Var finns bläckfisken?


Deepfish
2009-05-02, 23:16
Hej! Greklandsvänner!
De senaste åren har jag beskådat bläckfisken friterad o i sällskap med en kall öl som partner på diverse tabepna bord. Nu vill jag studera denna underbara rätt i sin naturliga miljö o har därför köpt mej ett cyklop o snorkel för att kunna följa denna fisk i sin naturliga omgivning(environments på engelska).
Vi är några calamarigormander som ska till Dononussa och undrar givetvis hur bläckfisken trivs runt denna ös kuster o stenar.
Hoppas på svar per omgående.:D

Paphianna
2009-05-15, 14:54
Hej Deepfish!
Bläckfiskar är otroligt vackra djur och har man riktig tur och tar det väldigt lugnt kan man få stå öga mot öga med en och till och med klappa den lite:).
Jag har dykt på ett antal ställen i Medelhavet (Cypern, Malta, Korfu,) men tyvärr aldrig i Kykladerna eftersom det har varit förbjudet tidigare. Därför har jag ingen koll på exakt var man hittar bläckfiskarna, men några allmänna tips kan jag ju komma med och hoppas de kan vara till hjälp.
Att snorkla och leta bläckfisk är fullt möjligt, fast det är betydligt enklare med tuber, då kan man ju ligga stilla på djupare vatten en bra stund. Och stilla är lite tricket, tycker iaf jag.
Bläcfiskar bor ofta bakom/under stenar, i hålor man inte alltid ser och därför behöver man sätta på sig "bläckfiskögonen" (Jag tror att det är ungerfär samma sak som när man letar kantareller i skogen, först finns ingen och sedan ser man hur många som helst (fast inte jag:mad:))
Nåväl: simma på grunt-halvdjupt vatten så att du lätt kan dyka ner till botten, leta reda på skrevor, stensamligar och ligg så stilla du kan och bara spana.....tålamod.....Med tur hittar du en. Ta det lugnt då annars skrämmer du iväg den, försök närma dig den sakta sakta (det här är ju enklare med tuber, såklart) och försök etablera kontakt. En bläckfisk bor ofta länge på samma ställe så har du hittat en kan du återvända dit och hälsa på igen....(om inte du och de andra gourmanderna smaskat i er lilla söta bläckis till Retsinan kvällen innan förståssnyft_drop.
Man kan ju ofta på kvällarna se grekgubbar som går eller snorklar i vattnet med ficklampa och harpun. Väldigt ofta är det bläckfisk de är ute efter så kolla var de letar, ganska säkert bor det bläckfisk (ar) där.
Men bered dig på att det inte smakar lika gott med friterad och grillad bläckfisk när man tittat djupt in i ögonen på en bläckfisk och "pratat" :p med den. För mig tog det några månader innan jag med samma aptit kastade mig över delikatessen. Kände mig lite som Tomas Di Leva , du vet "man äter inte sina vänner"

Lycka till med bläckfiskjakten
bye_bye Paphianna

Malina
2009-05-15, 15:06
Förra året, i juli,var vi på Santorini och badade vid Perivolos-stranden.
Då snorklade vi en hel del och Emilio såg en stor bläckfisk under/bredvid en av de stora stenplattorna.
Han var alldeles hänförd!

Kalimera
2009-05-15, 16:30
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.

Paphianna
2009-05-16, 08:31
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.
Ja när du säger det så har jag bara sett octopus, faktisktbye_bye

henile
2009-05-16, 14:22
Sommaren 2007 såg vi bläckfiskbebis i strandkanten i Adamas stad på Milos. Barnen snorklade ca 20 meter ut från stranden på Serifos och fick spanat in en stor blärckfisk som de fick motat in till starnden så vi fick ta fina bilder... Vi har även sett bläckfisk på stranden mittemot Katapola, Amorgos. Alldeles intill strandkanten invid stenar. Så det går att hitta dem utan avancerad dykutrustning oxå! :rolleyes:Men tålamodet är nog avgörande..:)

Deepfish
2009-05-16, 21:06
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.

Innebär detta att jag äter calamaris från frysdisken på öarna sommartid so to speak?
What a bummer!:eek:

GalaxyGorbatjov
2009-05-16, 23:26
Intressant fråga! Hälsningar Kalamariklubben :rolleyes:

Paphianna
2009-05-18, 09:49
. Så det går att hitta dem utan avancerad dykutrustning oxå! :rolleyes:Men tålamodet är nog avgörande..:)


Hm, där fick du mig:D
Tålamod kanske inte är en dominerande egenskap hos migAng_elx
Jodå, visst går det, men just enkelheten att kunna ligga länge under vattnet utan att behöva upp och andas ökar "avsökningsytan", så att säga.

Cissiilia
2011-01-06, 17:50
Jag satt på en strand på samos, votsalakia en gång, då kom det en octapus "spattserande" i strandkanten :D

Kicki5
2011-01-07, 15:28
Hej!

Badade och snorklade vid Achata-beach/Karpathos maj-10. Såg då en bläckfisk vid en stor sten inte långt från strandkanten. _B-anana

Netwolf
2011-01-11, 16:40
Du kommer inte se några "kalamaris", de finns inte på sommaren. Däremot kanske du har tur att se "octopus" - åttaarmad bläckfisk.

Jag googlade runt i forumet, för att se om det fanns fler trådar om detta, men jag blev inte så mkt klokare :D

http://img510.imageshack.us/img510/3038/85291547.jpg

pawik
2011-01-15, 01:08
Inkfish har väl simmat till Thailand tror jag.

/pawik