handdator

Visa fullständig version : Mer reklam för Kalymnos


Monica P
2009-04-30, 17:07
Tröttnar ni så säg till...

Kalymnos har under vintern fått en rejäl upprustning av olika områden. Som energisk lokal-TV-tittare och rätt förtjust i Betty och Mammas på AigeonTV sitter jag och kollar deras reportage, i den mån jag inte själv tar en sväng med moppen.

Dagsläget:

-Första kryssningsfartyget, fullt med japaner, kom i morse, for efter några timmar vidare, vem vet vart, men stan var full av japaner som fotograferade allt, verkade det som.

-Hamnpartiet börjar bli klart nu,stan har blivit åtskilliga kvadratmeter större!
-och finare! Restaurangerna längs den nya/förnyade sträckningen kan äntligen se havet , i fjol var det bara stora plank överallt. Man planterar träd och blommor, man skaffar nya bord och stolar, företrädesvis trädito, alla parasoller ska vara vita för att ge en enhetlig prägel. Belysningen funkar, båtarna har fått gott om plats. Jag gick en sväng i morse och pratade med gubbarna som håller på med sista etappen bortåt fiskebåtshamnen, man tror att det behövs en månad till innan den delen är klar.

-Man jobbar även med uppsnyggning av det centrala torget. Det ska bli ordning på den totalt kaotiska placeringen av bord, de kryper liksom utåt hela tiden, och däremellan står moppar... Mig gör det inget, det är SÅ typiskt Kalymnos, men faktiskt börjar det bli lite jobbigt att ta sig fram.

-Vi har fått två kommunala poliser, som ska hålla efter felaktiga parkeringar och sånt. Jag säger bara: lycka till...

-Många restauranger och caféer börjar säsongen nu, efter upprustning och ibland ägarbyte. Jag vill inte framhäva någon särskild, men säkert är att ingen besökare behöver gå hungrig någon längre stund på Kalymnos.

-I morgon, första maj, ska Telendos ta emot mängder av besökare. Det har blivit tradition, började några år sen. En heldag på Telendos med fika och mat och promenader, musik lite överallt, begivenheter för barn och vuxna. Den redan förut vackra ön har fått en rejäl ansiktslyftning: man har kalkat, målat och fejat, renhållningen fungerar (äntligen), hamnen byggs ut, man har lagt plattor längs alla gångvägar, belysning kommer snart att fungera längs stranden mot Potha.- Ni som såg hur det var några år sen kommer att få en positiv överrraskning nästa besök.

-Vad gäller förbindelserna kan jag inte säga hur det blir med de stora linjebåtarna. Till och från Kos tar man sig i alla fall enkelt, det är många turer om dan.

-Jag ställde en direkt fråga till ansvariga för Kalymnos Star om det inte var möjligt att slippa övernatta i Mastichari om man kommer för sent för kvällsbåten, och herr Skobourdi och borgmästare Roussos sa att om det kommer ett större sällskap kan man kontakta dem eller en herr Lelekis och be att båten väntar. Jag ska se om jag kan utverka något kontakt-telefonnummer så att ni själva kan kolla upp detta om det blir aktuellt. -Två dar innan ! , sa Roussos, men jag vet ju inte om hans ord motsägs av båtens befälhavare, sånt händer här på vår utkant.

-Det får räcka för idag.

Hjalta99
2009-04-30, 21:35
Tröttnar ni så säg till...

Kalymnos har under vintern fått en rejäl upprustning av olika områden. Som energisk lokal-TV-tittare och rätt förtjust i Betty och Mammas på AigeonTV sitter jag och kollar deras reportage, i den mån jag inte själv tar en sväng med moppen.


-Vad gäller förbindelserna kan jag inte säga hur det blir med de stora linjebåtarna. Till och från Kos tar man sig i alla fall enkelt, det är många turer om dan.

-Jag ställde en direkt fråga till ansvariga för Kalymnos Star om det inte var möjligt att slippa övernatta i Mastichari om man kommer för sent för kvällsbåten, och herr Skobourdi och borgmästare Roussos sa att om det kommer ett större sällskap kan man kontakta dem eller en herr Lelekis och be att båten väntar. Jag ska se om jag kan utverka något kontakt-telefonnummer så att ni själva kan kolla upp detta om det blir aktuellt. -Två dar innan ! , sa Roussos, men jag vet ju inte om hans ord motsägs av båtens befälhavare, sånt händer här på vår utkant.

-Det får räcka för idag.

Hej Monica!
Tack för informationen! Det verkar som om vi kommer till ett helt nytt Kalymnos...! Längtar...!!!!

/Eva

kirtor
2009-04-30, 21:49
Det var allerede langt kommet med havnen i Pothia for ca en måned siden. Det skal blir spennende å se det helt ferdig. Det er bare å glede seg. Ikke mange uker til vi får se dette.

Vi så faktisk en del politi som skrev ut parkeringsbøter langs havnen da vi var der i påsken. Det kan godt blir litt mer orden i trafikkbildet i den byen. Ganske kaotisk til tider. Men, men det er faktisk nesten sjarmerende.

Riitta
2009-04-30, 21:52
Det kan aldrig bli för mycket reklan för Kalymnos, Monica:rolleyes::) Alltid lika kul och läsa om vad som är i gång på ön:)

Riittabye_bye

Aase
2009-05-01, 17:50
Håller med föregående. det kan aldrig bli för mycket.
Tack för härlig info.
Åse